Już nie za 50 km/h na godzinę. Przez nowe przepisy prawo jazdy stracisz znacznie szybciej
Nie tylko rządzący w Polsce coraz bardziej biorą się za piratów drogowych. Również w strukturach unijnych panuje przekonanie, że kierowcy powinni być coraz surowiej karani i wyrazem tego, jest niedawno przyjęta nowelizacja, która pozwoli odbierać prawa jazdy znacznie większej grupie kierowców.
Spis treści
- Ilu kierowców w Polsce traci prawo jazdy za prędkość?
- Nowe przepisy dotyczące utraty prawa jazdy za prędkość
- Nowa procedura utraty prawa jazdy za prędkość
- Utrata prawa jazdy za prędkość w Polsce
Ilu kierowców w Polsce traci prawo jazdy za prędkość?
Co roku nawet 50 tys. polskich kierowców traci prawo jazdy, za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h. Dzieje się tak pomimo tego, że przepisy takie obowiązują od lat i każdy chyba kierujący o nich słyszał. Nie da się też ukryć, że przekroczyć prędkość w mieście o ponad 50 km/h to już nie czysty przypadek i zagapienie się, tylko trzeba się o taki wynik postarać.
Bardzo możliwe, że niedługo sytuacja polskich kierowców będzie jeszcze trudniejsza, ponieważ przekroczenie prędkości, przy którym tracić się będzie uprawnienia do kierowania, ma być wyraźnie obniżony. Wszystko za sprawą decyzji Parlamentu Europejskiego.
Nowe przepisy dotyczące utraty prawa jazdy za prędkość
Przyjęta niedawno nowelizacja przepisów zakłada, że utrata prawa jazy miałaby następować już po przekroczeniu prędkości o ponad 30 km/h. To wyraźne zaostrzenie przepisów w stosunku do tego, co obecnie obowiązuje w Polsce.
Zgonie z założeniami UE, nowe przepisy miałyby obowiązywać we wszystkich krajach wspólnoty. Byłoby to połączone z ogólnoeuropejskim systemem karania kierowców. Oznacza to, że gdybyśmy stracili prawo jazdy w innym kraju należącym do UE, to polskie służby, a także służby wszystkich innych krajów, by o tym wiedziały. Ukrywanie swoich przewin i gromadzenie punktów osobno w każdym kraju, stałoby się niemożliwe.
Prawo jazdy kategorii B to przepustka nie tylko do samochodów. Nawet nie wiesz, co możesz prowadzić
Nowa procedura utraty prawa jazdy za prędkość
Jak cały proces utraty prawa jazdy za granicą, miałby funkcjonować? Po ujawnieniu wykroczenia, informacja o nim w ciągu 10 dni trafiałaby do kraju, w którym kierowca zdobył prawo jazdy. Decyzja o zatrzymaniu uprawnień zapadałaby w ciągu 15 dni, a kierowca otrzymywałby o niej informację po 7 kolejnych dniach.
Nie znamy obecnie żadnych innych szczegółów. Na przykład takich, jak wyglądałaby procedura odwoławcza. Co w sytuacji, gdy kierowca nie przyjąłby mandatu. Czy musiałby stawiać się na rozprawy w zagranicznym sądzie? Czy zachowywałby prawo jazdy, do momentu rozstrzygnięcia sprawy? To tylko część z wielu wątpliwości, jakie się narzucają.
Utrata prawa jazdy za prędkość w Polsce
Według obecnie obowiązujących w Polsce przepisów, prawo jazdy tracimy za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h. W terenie niezabudowanym nie ma takiej zasady. Uprawnienia zatrzymywane są na 3 miesiące, a jeśli nie zastosujemy się do tej decyzji, to stracimy prawo jazdy na 6 miesięcy. Kolejne przyłapanie na ignorowaniu zakazu oznacza utratę prawa jazdy na stałe.
Prawo jazdy tracimy zawsze, bez względu na to, czy godzimy się z decyzją policjanta i przyjmujemy mandat lub też nie. Brak możliwości obrony jest sprzeczny z prawem, co potwierdził wyrok Trybunału Konstytucyjnego, ale ani policja ani rządzący, nie zrobili nic w sprawie zmiany bezprawnych przepisów.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze: