Uszczelka pod głowicą – objawy, przyczyny, koszty naprawy
Dla wielu właścicieli aut, gdy usłyszą "uszczelka pod głowicą" jeży im się włos na głowie. Nie zawsze musi to oznaczać wyrok, ale warto sprawdzić objawy i przyczyny tej awarii.
Spis treści
- Uszczelka pod głowicą – przyczyna awarii
- Uszczelka pod głowicą – jak rozpoznać?
- Jakie badanie przeprowadzić na szczelność uszczelki?
- Uszczelka pod głowicą – koszty naprawy
Uszczelka pod głowicą nie jest elementem eksploatacyjnym, ale mimo to jej awarie zdarzają się bardzo często. Ta awaria spędza sen z powiek wielu kierowcom, ale zanim popadniesz w panikę, warto sprawdzić, czy diagnoza Twoja lub mechanika są właściwe.
Uszczelka pod głowicą – przyczyna awarii
Częstą przyczyną uszkodzenia uszczelki pod głowicą jest po prostu jej zużycie: duży przebieg, zaniedbanie interwałów olejowych, problemy z układem chłodzenia, czy niewłaściwa eksploatacja samochodu. To zazwyczaj główne przyczyny przepalenia, czy też wydmuchania uszczelki pod głowicą.
Uszczelka głowicy oddziela dwa elementy bloku, uszczelniając przepływ płynu chłodzącego między poszczególnymi cylindrami oraz umożliwia ruch olejowy w magistrali olejowej. Uszczelka pod głowicą musi znosić ogromne ciśnienie, wynoszące nawet do 200 barów, oraz temperatury spalanych gazów nawet 2500ºC.
Co najbardziej szkodzi uszczelce głowicowej? „Gazowanie na zimnym”, czyli wykorzystanie pełnej mocy silnika, gdy nie osiągnął jeszcze temperatury roboczej. Negatywne skutki ma również jazda z niedostatecznym poziomem płynu chłodzącego. W przypadku silników diesla przyczyną usterki mogą być również niesprawne wtryskiwacze, a w samochodach na gaz – rozregulowana instalacja LPG.
Uszczelka pod głowicą – jak rozpoznać?
Problematyczne w rozpoznawaniu objawów uszkodzenia uszczelki pod głowicą jest ich podobieństwo do innych usterek. To bywa mylące, bo mechanik może postawić błędną diagnozę. Co wskazuje na uszkodzenie uszczelki głowicowej?
- „masło” pod korkiem wlewu oleju;
- bąbelki powietrza w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego;
- wyrzucanie płynu chłodzącego po odkręceniu korka;
- tłuste plamy na korku, oznaczające przedostawanie się oleju silnikowego do płynu chłodzącego;
- rosnący poziom oleju w zbiorniku, co może świadczyć o przedostawaniu się płynu chłodzącego do oleju;
- pęcznienie węży układu chłodzącego;
- problemy z zapłonem i spadek mocy silnika,
- nierówna praca silnika;
- zapach spalin w kabinie;
- biały dym z rury wydechowej.
Jakie badanie przeprowadzić na szczelność uszczelki?
By uniknąć oszustwa ze strony nieuczciwych mechaników, warto przeprowadzić specjalne testy, aby mieć pewność, że przyczyną awarii jest faktycznie uszczelka pod głowicą. Pomiar ciśnienia w układzie chłodzenia albo zastosowanie cieczy, która zmieni kolor pod wpływem obecności paliw w cieczy chłodzącej, da nam właściwą wskazówkę.
Profesjonalne urządzenia do diagnozowania układu chłodzenia składają się ze specjalnego naczynia przelewowego, zestawu gruszek do pompowania płynu chłodniczego, specjalnych zaworów i korków chłodnicy o różnej wielkości, pasujących do różnych modeli pojazdów oraz odczynnika. Koszty tej operacji mogą być różne, w zależności od warsztatu i sprzętu z jakiego korzystają – koszt wacha się od około 300 do nawet 1000 zł.
Możemy zrobić test samemu, za pomocą testu chemicznego, wykrywającego spaliny w płynie chłodniczym. Najprostszy, ale skuteczny test można kupić już za ok. 20 zł.
Posiadając zestaw testowy, wystarczy odkręcić korek zbiornika wyrównawczego, zakorkować go gumową zatyczką z plastikowym syfonem, do którego trzeba nalać odrobinę płynu testowego. Po uruchomieniu silnika i chwilowej pracy do momentu osiągnięcia temperatury roboczej, jeśli płyn zmieni kolor, jest to oznaką uszkodzenia uszczelki.
Uszczelka pod głowicą – koszty naprawy
Rozrzut cenowy w przypadku naprawy uszczelki pod głowicą jest bardzo duży. Wymiana uszczelki pod głowicą, na którą składa się sama uszczelka oraz rozkładanie i składanie głowicy, to kwota rzędu 1000 zł.
Trzeba jednak pamiętać, że w trakcie rozbierania silnika zawsze znajdzie się coś, co warto byłoby przy tej okazji wymienić. Płyny to obowiązek, lecz pamiętaj o kosztach uszczelek, śrub głowicy czy popychaczy hydraulicznych. Koszt takich napraw może wahać się od 1000 złotych nawet do ponad 2000 złotych.
Ceny bardziej szczegółowe uwzględniają jedynie podstawowy zakres prac:
- od 750 zł – zapłacimy za robociznę i planowanie na silniku R4. Do tej wyceny należy jednak doliczyć koszt i wymianę płynów,
- od 250 zł – do 1000 zł zapłacimy za naprawę napędu rozrządu,
- od 1300 zł – będzie nas kosztowała naprawa uszczelki i wymiana głowicy.
Pamiętaj, że jeśli już zdecydowałeś się na naprawę uszkodzonej uszczelki, nie szukaj oszczędności przy naprawie. Używane części, stare śruby głowicy, podzespoły niskiej jakości, czy tani warsztat gwarantują szybkie powstanie kolejnych i problematycznych awarii.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Komentarze: