Ukryte funkcje lusterek zaskakują wielu kierowców. Nawet nie wiesz, że je masz
Już dawno minęły czasy, kiedy jedynymi dodatkami do lusterek była elektryczna regulacja oraz pokrycie ich lakierem. Od wielu lat lusterka boczne można wyposażać w wiele przydatnych funkcji, tylko trzeba wiedzieć, jak z nich korzystać.
Spis treści
- Jak włączyć ogrzewanie lusterek?
- Jak ustawić automatyczne składanie lusterek?
- Jak włączyć automatyczne obniżanie lusterek?
- Jak włączyć automatyczne przyciemnianie lusterek?
- Jak działa czujnik martwego pola?
Część z was pewnie pamięta czasy, kiedy bogatą wersję wyposażenia samochodu rozpoznawało się po lakierowanych lusterkach, a możliwość regulacji ich bez wystawiania ręki za okno, uznawana była za duże udogodnienie. Obecnie elektryczna regulacja lusterek to coś oczywistego, ale dodatków do nich jest znacznie więcej.
Jak włączyć ogrzewanie lusterek?
Ogrzewanie lusterek spotkać można w wielu samochodach, także tych z niższej półki. Wbrew pozorom to całkiem przydatny dodatek i to nie jedynie zimą, ale także podczas dużej wilgotności powietrza, kiedy ogrzewanie lusterek pozwala na ich odparowanie.
Opisywaną funkcję zwykle można włączyć odpowiednim przyciskiem przy przełącznikach obsługujących ich sterowanie. W niektórych autach jest to połączone z ogrzewaniem tylnej szyby.
Jak ustawić automatyczne składanie lusterek?
Elektrycznie składane lusterka nie są dziś żadnym luksusem, chociaż nadal w wielu samochodach stanowią wyposażenie opcjonalne. Przycisk do ich składania znajduje się zawsze przy pozostałych przełącznikach związanych z lusterkami.
Przejawem nieco większej nowoczesności jest automatyczne składanie lusterek po zamknięciu pojazdu. Aktywacja tej funkcji może różnić się zależnie od samochodu. W niektórych modelach działa zawsze i nie mamy na to wpływu, a w innych trzeba znaleźć odpowiednią opcję w ustawieniach pojazdu. Japońscy producenci natomiast często stosują przełącznik do składania lusterek z dodatkową pozycją „auto”, którą aktywujemy ich automatyczne składanie i rozkładanie.
Jak włączyć automatyczne obniżanie lusterek?
Parkowanie na lusterka ma wiele zalet – pozwala na przykład stanąć bardzo blisko innego pojazdu lub ściany budynku. Można tak też zaparkować tuż przy krawężniku lub linii parkingowej, ale wtedy konieczne jest zwykle obniżenie lusterka, żeby pokazywało nawierzchnię obok auta.
Każde auto ma w bagażniku ukrytą linkę. To twoja ostatnia deska ratunku
Niektóre modele robią to za nas – kiedy wrzucimy wsteczny prawe lusterko zmienia pozycję, aby pokazać nam odpowiedni widok. Po zakończeniu parkowania samo wróci do właściwej pozycji. Ta funkcja może działać samoczynnie, albo wymagać aktywacji w ustawieniach samochodu.
Jak włączyć automatyczne przyciemnianie lusterek?
Lusterka elektrochromatyczne są często spotykane, ale kiedy mowa o lusterkach wewnętrznych. Aktywacja tej funkcji odbywa się przyciskiem umieszczonym pośrodku lusterka.
W droższych modelach spotkać można także samościemniające się lusterka zewnętrzne. W ich przypadku zwykle nie ma możliwości włączania i wyłączania tej funkcji.
Jak działa czujnik martwego pola?
Słyszeliście prawdopodobnie o martwym polu w lusterkach? Spoglądacie w nie przed zmianą pasa ruchu, wydaje się pusto, a tym czasem tuż obok was jedzie inny pojazd. Prowadzić to może do niebezpiecznych sytuacji.
Stąd pomysł na czujnik martwego pola, który tak naprawdę działa zawsze. Jeśli jakiś pojazd zbliża się do nas na pasie obok, na lusterku lub obok niego zapali się pomarańczowa dioda. To znak, że nawet jeśli niczego nie widzimy, to coś obok nas jedzie. Jeśli mimo tego wrzucimy kierunkowskaz i zaczniemy zmieniać pas, dioda zacznie mrugać (czasami na czerwono) i odezwie się ostrzegawczy dźwięk.
Wykrywanie martwego pola domyślnie jest włączone, ale można je dowolnie aktywować i dezaktywować. W niektórych modelach da się również regulować czułość systemu, natężenie światła diody ostrzegawczej oraz obecność sygnału dźwiękowego.
Najnowsze
-
Ford Ranger – idealny wóz strażacki
Ford Ranger to wszechstronny pickup, którego szeroka gama silników zapewnia wyjątkową ładowność i zdolność do holowania ciężkich przyczep. Najnowsza odsłona tego modelu sprawdza się również w roli samochodu straży pożarnej. -
2-milionowy Mercedes trafi do Polski. Jest to elektryczny SUV
-
Najbardziej srebrna Honda Civic na 25 lecie hybryd w Europie
-
Ferrari i Iveco kolejny raz łączą siły w Formule 1
-
Odświeżone Porsche 911 Carrera T zostało zaprezentowane. Ma być jeszcze lepsze niż jego poprzednik
Zostaw komentarz: