Znasz ukryte funkcje lusterek? Możesz się zdziwić, ile ich jest
Elektronika we współczesnych samochodach jest tak rozbudowana, że lista funkcji i ułatwień dla kierowcy, może niejednego zaskoczyć. Przykładowo lusterka, które przecież służą pokazywaniu sytuacji za samochodem, mogą mieć wiele ukrytych funkcji.
Elektrycznie składane lusterka
Elektryczna regulacja lusterek to dziś żaden luksus, ale rzadziej spotykana jest inna, również praktyczna funkcja, czyli elektryczne składanie lusterek. W większości aut można składać je ręcznie, ale jest to znacznie mniej poręczne i kierowcy korzystają z tego tylko parkując w bardzo ciasnych miejscach, zwykle składając tylko lusterko prawe. Elektryczne składanie lusterek natomiast zmniejsza ryzyko, że ktoś zahaczy o obydwa lusterka i pomaga wjechać na przykład do ciasnego garażu.
Składanie lusterek aktywujemy przełącznikiem umieszczonym obok innych przycisków związanych z lusterkami. Wiele samochodów automatycznie składa lusterka, gdy je zamkniemy. Ewentualnie opcja taka może być aktywowana w ustawieniach pojazdu.
Podgrzewane lusterka
Ogrzewanie lusterek jest często spotykanym dodatkiem, przydatnym w naszej strefie klimatycznej. Zimą pozwala to oczywiście na pozbycie się lodu z ich tafli. Dodatek ten przydaje się też w sytuacji, kiedy lusterka zaparują, a my nie mamy jak ich oczyścić.
Ogrzewanie lusterek zwykle można włączyć odpowiednim przyciskiem przy przełącznikach obsługujących ich sterowanie. W niektórych autach jest to połączone z ogrzewaniem tylnej szyby.
Automatycznie obniżane lusterka
Wielu kierowców parkuje korzystając głównie z pomocy lusterek. Wprawny kierowca zaparkuje tak w nawet bardzo ciasnym miejscu, ale czasami trzeba wprowadzać korekty w ustawieniu lusterek, żeby móc na przykład zobaczyć krawężnik.
Pomaga w tym funkcja automatycznego obniżania lusterka. Gdy wrzucimy wsteczny bieg, lusterko obniży się, abyśmy mogli obserwować podłoże i prawe tylne koło. Po wrzuceniu jedynki i pojechaniu dalej, lusterko wraca do wcześniejszej pozycji. Funkcja może działać domyślnie, albo wymagać aktywacji w ustawieniach.
Policjant jechał tak jak każdy inny kierowca. Autor nagrania bezlitośnie go wypunktował
Synchronicznie regulowane lusterka
Po co ustawiać osobno dwa lusterka, skoro można ustawić je jednocześnie? Nie jest to dodatek „pierwszej potrzeby”, ale bywa całkiem wygodny. Gdy regulujemy lusterko lewe, prawe powinno naśladować jego ruchy, co powinno sprawić, że oba osiągną odpowiednie dla nas ustawienie.
W razie gdyby jednak wymagana była jakaś korekta lusterka prawego, wystarczy przełączyć się na jego obsługę – wtedy kontrolować będziemy tylko je. Aktywacja samej funkcji synchronicznej regulacji lusterek aktywowana jest zwykle w ustawieniach samochodu.
Automatycznie przyciemniane lusterka
Samoprzyciemniające się usterka zwykle stosuje się wewnątrz pojazdu, bo to lusterko wsteczne najbardziej narażone jest na oślepianie przez jadący za nami pojazd. Ale nadal może się ono zdarzyć, więc spotkać można (zwykle w droższych samochodach) także samościemniające się lusterka zewnętrzne.
Czujnik martwego pola
To z kolei przykład tego, że lusterka mogą pełnić nie tylko rolę pokazywania obrazu za pojazdem. Martwe pole to zdradliwe zjawisko, przez które możemy nie zobaczyć innego pojazdu, chociaż jest tuż koło nas. To rodzi potencjalne ryzyko kolizji.
Problem rozwiązano stosując czujnik martwego pola, którego dioda zwykle znajduje się na tafli bocznych lusterek. Jeśli świeci się na pomarańczowo, to znaczy, że wykryty został inny pojazd. Może mrugać, gdy włączymy kierunkowskaz, a gdy podejmiemy próbę zmiany pasa, powinna zaświecić się na czerwono, zacząć migać oraz powinien pojawić się ostrzegawczy dźwięk.
Wykrywanie martwego pola domyślnie jest włączone, ale można je dowolnie aktywować i dezaktywować. W niektórych modelach da się również regulować czułość systemu, natężenie światła diody ostrzegawczej oraz obecność sygnału dźwiękowego.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: