
Układ kierowniczy – kiedy wymienić płyn do wspomagania układu kierowniczego?
Wyposażenie pojazdów we wspomaganie układu kierowniczego wpłynęło na komfort jazdy i bezpieczeństwo. To dzięki wspomaganiu możemy bez użycia większej siły kręcić kierownicą. Aktualnie wyróżnia się układ elektryczny i hydrauliczny. Dzisiaj zajmiemy się układem hydraulicznym, który do prawidłowego działania potrzebuje płynu.
Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych układów w pojeździe – w końcu to dzięki niemu możemy decydować, w którą stronę chcemy jechać. W dodatku, wraz z hamulcami, wpływa na nasze bezpieczeństwo, dlatego powinno się go regularnie serwisować. Zwłaszcza, że układowi kierowniczemu nie służą polskie dziury i nierówności drogowe oraz zmiany temperaturowe czy wilgoć, które przyczyniają się do uszkodzeń układu.
Układ kierowniczy – co to jest i z czego się składa?
Układ kierowniczy – pisząc ogólnie – odpowiada za sterowanie pojazdem i podawaniu informacji kierowcy (za pomocą np. oporu na wieńcu kierownicy) co się dzieje na styku opon i podłoża. Układ ten składa się z wielu elementów, ale do najważniejszych części podstawowego układu zalicza się kolumna kierownicza, przekładania kierownicza i mechanizm zwrotniczy. Po kolei tłumacząc – kolumna jest elementem dwuczęściowym, który biegnie od koła kierownicy do komory silnika, gdzie łączy się z przekładnią kierowniczą. W zależności od rodzaju napędu wyróżnia się przekładnie zębatkowe, które wykorzystuje się w pojazdach z napędem na przednią oś. Z kolei w autach z napędem na tył stosuje się przekładnie globoidalne, śrubowo-kulkowe lub ślimakowe.
Natomiast mechanizm zwrotniczy to elementy łączące koła z przekładnią. Działają w ten sposób, że końcówki przekładni łączą się z drążkami kierowniczymi umożliwiając zmianę położenia zwrotnic, czyli zarazem kół. W wyżej wspomnianym procesie, aby koła zmieniły swoje położenie kierowca musiałby użyć dużej siły podczas skrętu kierownicą.
Dlatego w celu zwiększenia komfortu zastosowano ciśnieniowy układ wspomagania skrętu. Za siłę wspomagania odpowiada pompa, która zwiększa ciśnienie płynu, który kierowany jest do przekładni kierowniczej, dzięki czemu nie musimy używać dużej siły, aby skręcić kierownicą. Jednak aby układ działał prawidłowo musi być on smarowany przez odpowiedni olej. Płyn z czasem traci swoje właściwości, co będzie odczuwalne poprzez zmniejszenie komfortu jazdy. W dodatku pełni on też funkcję smarującą, przez co stary płyn może przyczyniać się do szybszego zużycia elementów układu kierowniczego.
Kiedy wymienić płyn do wspomagania układu kierowniczego?
Płyn powinno wymieniać się raz na 2-3 lata lub co 100 tys. kilometrów. Jednak, jeżeli nie wiemy, kiedy płyn był ostatnio wymieniany to istnieją inne symptomy świadczące o konieczności przeprowadzenia jego wymiany. Głównie objawia się to poprzez zwiększony opór podczas skrętu kierownicą lub głośną pracą pompy wspomagania przy maksymalnym skręcie. Są to oznaki mówiące głównie o tym, że poziom płynu jest zbyt niski lub płyn stracił swoje właściwości. Stan oleju możemy również ocenić po jego kolorze. Mianowicie jeśli jest on koloru ciemnobrunatnego lub czarnego to oznacza, że stracił on swoje właściwości. Jednak nie we wszystkich pojazdach jest możliwość sprawdzenia jego koloru, dlatego lepiej skupić się na dwóch pierwszych objawach.
Płyn do wspomagania układu kierowniczego – rodzaje
Tak samo jak w przypadku oleju silnikowego wyróżnia się trzy rodzaje płynów: mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Olej mineralny bazuje na rafinowanych frakcjach ropy naftowej z dodatkami poprawiającymi właściwości użytkowe. Stosuje się go głównie w układach starszego typu, a jego zaletą jest obojętność na gumowe elementy układu kierowniczego.
Z kolei płyn syntetyczny zawiera małą ilość cząstek ropy naftowej, ale zawiera więcej wyspecjalizowanych dodatków uszlachetniających. Dzięki czemu może dłużej pracować i lepiej wytrzymuje wysokie temperatury, ale niestety może reagować z gumowymi elementami.
Równowagę stanowi płyn półsyntetyczny, który może pracować dłużej niż płyn mineralny, ale reaguje z gumowymi elementami układu kierowniczego. Płynów pod żadnym pozorem nie wolno mieszać. Zawierają one w sobie inne składy, przez co po połączeniu mogą stracić swoje właściwości i uszkodzić lub pogorszyć działanie układu.
Płyn do wspomagania – czy warto wymieniać?
Oczywiście, że tak. Jego wymiana jest prosta oraz tania w porównaniu z naprawami, które mogą nas czekać jeśli tego nie zrobimy. Zatarcie się pompy lub zużycie się elementów uszczelniających, których często osobna wymiana jest niemożliwa, przez co trzeba ingerować w układ jest dużo droższa niż wymiana płynu, który możemy przeprowadzić nawet samodzielnie.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: