Układ EBD – jakie ma zadania?
EBD to układ wspomagający hamowanie podczas gwałtownych manewrów, w zależności od obciążenia pojazdu.
Rozwojowi elektroniki towarzyszy miniaturyzacja |
fot. Bosch |
EBD (ang. Electronic Brakeforce Distribution – elektroniczny rodział siły hamowania; niem. Elektronische Bremskraftverteilung) przenosi większe siły hamujące na te koła, które w sytuacji awaryjnej są mocniej obiążone (np. gdy hamujemy gwałtownie na mokrej nawierzchni lub wydobywamy się z opresji na zakręcie). Dzięki temu samochód zahamuje na krótszej drodze, niż w przypadku, gdy nie ma zamontowanego systemu.
Rozdział pomiędzy koła obu osi zależy od załadowania pojazdu (pakunki w bagażniku, ilość pasażerów na pokładzie), jego prędkości oraz okoliczności związanych z warunkami jazdy (atmosferyczne m.in.: wiatr, śliskość nawierzchni).
Porównanie hamowania auta z EDB. Od góry samochód z samym kierowcą, na środku: auto z kierowca i pasażerami + EDB, na dole: auto z kompletem pasażerów bez EBD |
fot. Bosch |
System ten ma za zadanie zapobiegać poślizgowi wzdłużnemu pojazdu. Jest montowany przeważnie w okolicy tylnej osi. Wystąpienie poślizgu rozpoznaje podobnie jak ASR, przez porównanie prędkości kątowej osi kół napędzanych i toczonych; odpowiednio do wyniku pomiaru reguluje indywidualnie ciśnienie w hamulcach danej osi. Pozwala to maksymalnie wykorzystać możliwą w danych warunkach przyczepność kół.
Najnowsze
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
Wyobraź sobie, że tracisz prawo jazdy na pięć lat tylko dlatego, że złamałeś trzymiesięczny zakaz jazdy. Brzmi jak przesada? Ministerstwo Infrastruktury uważa, że to konieczność, by ukrócić plagę kierowców, którzy ignorują prawo. Ale eksperci biją na alarm: „To nieproporcjonalna kara!”. Czy nowe przepisy rzeczywiście poprawią bezpieczeństwo na drogach, czy tylko stworzą kolejne problemy? Sprawdzamy, co się zmieni i dlaczego ten projekt wzbudza tak gorące emocje. -
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
-
Iveco vs rynek ciężarowy w Polsce: czy włoska marka utrzyma swoją przewagę w erze elektromobilności?
-
Ból pleców i drętwienie rąk? Jak motocykliści mogą zadbać o swoje zdrowie?
-
Klara Kowalczyk pierwszą Polką w programie F1 Academy! Kiedy zobaczymy ją w F1?
Zostaw komentarz: