Czy Uber jest bezpieczny? Usługa pomaga policji wykryć… fałszerstwa, a aplikacja ma funkcje podnoszące bezpieczeństwo
Uber to popularna usługa przewozów pasażerskich, która w istocie jest narzędziem pozwalającym monitorować wiele aspektów ruchu drogowego.
Spis treści
- Uber, kto z niego korzysta?
- Uber i zgłoszenia związane z bezpieczeństwem przejazdu
- Uber zagęszcza sito – nie każdy zostanie kierowcą platformy
- Uber – jakie wymagania względem kierowców?
- Uber – na czym polega fizyczna weryfikacja kierowcy?
- Uber wykrywa fałszerstwa
- Uber – jakie funkcje aplikacji podnoszą bezpieczeństwo pasażerów?
- Uber i technika w służbie bezpieczeństwa
Usługi Uber chyba nikomu przedstawiać nie trzeba. Firma rozesłała wśród dziennikarzy informację o otwarciu nowych punktów weryfikacji osobistej kierowców. My jednak zwróciliśmy uwagę na inne ujawnione przy tej okazji dane, które zawiera opublikowany właśnie raport.
Uber, kto z niego korzysta?
W Polsce na platformie Uber zarejestrowanych jest 6,5 miliona osób. Dane nie precyzują jaka część z tej puli to kierowcy, a jaka to pasażerowie. Natomiast wiadomo, że najczęstszymi użytkownikami platformy w roli pasażerów są młodzi Warszawiacy, mieszkańcy stolicy w przedziale wiekowym 18-24 lata oraz 25-34 lat.
Uber i zgłoszenia związane z bezpieczeństwem przejazdu
Według danych opublikowanych w raporcie „Kierunek: bezpieczeństwo” opracowanym przez Ubera we współpracy z Centrum Praw Kobiet, Partnerstwem dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Zespołem Doradców Gospodarczych „TOR”, wciąż zdarzają się zgłoszenia przez pasażerów dotyczące naruszeń bezpieczeństwa.
Co prawda ich odsetek wydaje się niski, ale ważny jest też efekt skali i popularności usługi. Uber podaje, że według danych obejmujących wszystkie przejazdy w Polsce zamówione przez aplikację Uber pomiędzy 21 stycznia a 22 sierpnia 2022 roku, ponad 99,996% przejazdów odbywa się bez zgłoszeń ze strony pasażerów, dotyczących poważnych problemów z bezpieczeństwem.
Brak zgłoszeń w 99,996% przypadków sprawia wrażenie, że usługa jest w pełni bezpieczna. W istocie liczba ta mówi nam, że na 100 tysięcy zrealizowanych przejazdów, doszło do 4 incydentów związanych z naruszeniem bezpieczeństwa. Pozostaje jednak pytanie, ile było incydentów, których pasażerowie nie zgłosili za pośrednictwem aplikacji, lecz np. od razu powiadomili policję, albo nic nie zrobili. Takich danych już jednak nie ma.
Otrzymaliśmy jednak tutaj dodatkową informację od przedstawicieli Ubera, którzy wyjaśniają: liczba 99,996 proc. podróży dotyczy tych odbywających się bez jakichkolwiek zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa. W przypadku pozostałych, pod uwagę zostały wzięte każde zgłoszone incydenty łącznie z drobnymi np. słowne sprzeczki, czy zbyt szybka jazda – nie tylko takie związane z naruszeniem nietykalności osobistej. Wierzymy, że jest to zasadnicza różnica zmieniająca postrzeganie kwestii bezpieczeństwa oraz skali.
Uber zagęszcza sito – nie każdy zostanie kierowcą platformy
Od połowy grudnia, Uber uruchomił w Polsce proces, w którym kilkuset kierowców tygodniowo musiało odwiedzić Centrum Wsparcia w Warszawie. W lutym 2023, platforma zapowiedziała uruchomienie kolejnych punktów weryfikacji kierowców w Krakowie i w Poznaniu. W kolejnym miesiącach takie punkty mają powstawać również w innych polskich miastach. Pierwsze efekty podobno już widać, a sami kierowcy oceniają przedsięwzięcie bardzo pozytywnie.
Uber – jakie wymagania względem kierowców?
Aby rozpocząć współpracę z platformą Uber, należy spełnić wymogi narzucane przez ustawowe regulacje prawne – przede wszystkim posiadać własną działalność gospodarczą oraz licencję taxi lub współpracować z innym przedsiębiorcą w ramach jego licencji. Z mocy prawa każdy kierowca taxi musi mieć prawo jazdy, być niekarany za określone przestępstwa i mieć aktualne badania medyczne i psychologiczne, Uber dodatkowo weryfikuje kierowców, m.in. wymagając dokumentu
tożsamości czy prawa jazdy od co najmniej roku.
Uber – na czym polega fizyczna weryfikacja kierowcy?
W ramach weryfikacji, kierowcy są zapraszani do biura by okazać niezbędne dokumenty. Jeśli nie stawią się w wyznaczonym terminie, ich dostęp do konta zostaje zablokowany (nie mogą realizować przejazdów) do momentu przedstawienia dokumentów osobiście i zweryfikowania ich przez pracownika Uber. Oryginalność dokumentów Uber sprawdza wykorzystując m.in. specjalistyczne urządzenia stosowane np. na lotniskach. Nieprawidłowości są natychmiast zgłaszane na policję. Dodatkowo kierowcy mają wykonywane zdjęcia na unikalnym tle, które następnie są dodawane do konta kierowcy na platformie oraz wykorzystywane podczas weryfikacji tożsamości kierowcy w czasie rzeczywistym.
Uber wykrywa fałszerstwa
Jak wyjaśnia podinspektor Robert Szumiata, oficer prasowy Komendanta Rejonowego Policji Warszawa I:
Nasza współpraca z firmą Uber ma charakter dwukierunkowy. Kontaktujemy się z przedstawicielami firmy kiedy mamy wątpliwości dotyczące danych użytych do rejestracji w aplikacji Uber, autentyczności dokumentów, którymi posługują się kierowcy czy też w celu identyfikacji kierowców dopuszczających się czynów zabronionych. Przedstawiciele firmy natomiast zgłaszają nam wszelkie ujawnione przez siebie nieprawidłowości a my wyciągamy konsekwencje prawne wobec osób, które popełniły konkretne przestępstwo. Dzięki takiej współpracy w okresie ostatnich 2 miesięcy z art. 270 kodeksu karnego postawiono zarzuty dwóm osobom. To wszystko pokazuje wyraźne, że kierowcy nie mogą czuć się bezkarni a tego typu kontrole są potrzebne i będą kontynuowane.
Uber – jakie funkcje aplikacji podnoszą bezpieczeństwo pasażerów?
O tym, że kierowcę zamawia się za pośrednictwem mobilnej aplikacji Uber, wie każdy, kto korzystał z przejazdów na tej platformie, ale nie wszyscy wiedzą, jakie funkcje podnoszące bezpieczeństwo takiego transportu wbudowano w sam program. Wyjaśnia to poniższa infografika:
To, że pasażer powinien sprawdzić dane kierowcy, model pojazdu czy tablice auta, do którego wsiada to oczywistość, ale w aplikacji jest też opcjonalna funkcja „Zweryfikuj mój przejazd”, w której pasażer otrzymuje 4 cyfrowy PIN, który musi być wprowadzony przez kierowcę do jego aplikacji przed rozpoczęciem jazdy – to dodatkowa funkcja gwarantująca, że właściwy kierowca zabierze właściwą osobę.
Osoby korzystające z Ubera mogą udostępniać swój przejazd w czasie rzeczywistym swoim bliskim za pomocą funkcji „Udostępnij mój przejazd” i „Śledź mój przejazd”
Uber i technika w służbie bezpieczeństwa
Kilka szczegółów technologicznych jest wartych wzmianki. Np. każdy kierowca Uber jest weryfikowany za pośrednictwem systemu identyfikacji w czasie rzeczywistym. Aplikacja korzysta z algorytmów rozpoznawania twarzy i identyfikuje kierowcę przed przyjęciem zlecenia. Bez pozytywnej weryfikacji biometrycznej (analizy twarzy i porównania ze specjalnym zdjęciem wykonanym w biurze Ubera) kierowca nie będzie mógł przyjąć zlecenia. Nie uda się też próba oszustwa przez podsuwanie np. zdjęcia prawdziwego kierowcy przed obiektyw kamery urządzenia mobilnego kierowcy – musi to być prawdziwa twarz (zdjęcia pod różnym kątem, z różną mimiką).
Ponadto aplikacja, w której kierowca jest zalogowany przez 12 godzin przestanie przyjmować zlecenia. Wymóg przechodzenia w trwający co najmniej 6-godzinny tryb offline po 12-godzinnym dniu pracy został wprowadzony już w 2018 roku. Aplikacja informuje też kierowcę o ograniczeniach prędkości, a także analizuje jego styl jazdy informując go o niebezpiecznej jeździe.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Komentarze:
Anna - 6 lutego 2023
Wszystko ładnie ale zmieniłam bym gwiazdki które wyświetlają się na końcu przejazdu aby ocenić przejazd.
Gwiazdki wyświetlają się ale kiedy zaznaczamy daną gwiazdkę by ocenić nie widać podświetlonej wybranej gwiazdki bo wszystkie świecą w tym samym kolorze powinny być od czerwonej pomarańczowej do Zielonej tak by było łatwiej oceniać