TÜV – co to jest?
Kupując nowy samochód używany zależy nam, aby był on jak najmniej awaryjny. Dlatego przed zakupem warto zapoznać się z danym modelem pojazdu i sprawdzić jakie usterki występują u niego najczęściej. Pomoże nam w tym TÜV.
Czasami nadchodzi moment, w którym trzeba dokonać zmian i wymienić samochód, który posiadamy na inny. Niektórzy wymieniają auto, kiedy ich obecny nie nadaje się do niczego innego niż oddanie go na złom. Inni regularnie, co kilka lat wymieniają auto, np. w mojej rodzinie robi się to co 3 lata. Każdy ma jakiś swój powód, przez który podejmuje decyzje o nabyciu nowego samochodu. W takiej sytuacji nasuwa się pytanie jaki samochód wybrać.
Oczywiście wybór odpowiedniego auta zależy od naszych preferencji, ale kiedy jakiś pojazd wpadnie nam w oko, nie kupujmy go od razy – zwłaszcza, jeśli kompletnie nic nie wiemy o danym pojeździe. Najpierw warto poczytać trochę na jego temat na różnych portalach i poznać jego mocne oraz słabe strony. W poznaniu awaryjności pojazdu pomoże nam raport TÜV, dzięki któremu dowiemy się, czy będąc właścicielami danego modelu będziemy skazani na ciągłe wizyty w warsztacie czy też nie.
Raport TÜV – co to jest?
TÜV (Technischer Überwachungsverein) to niemieckie Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej, które kontroluje i certyfikuje systemy techniczne. Organizacja działa na wielu płaszczyznach, ale dziś zajmiemy się raportami dotyczącymi samochodów, które są co roku przez nią są sporządzane.
Coroczny raport powstaje na podstawie danych uzyskanych podczas okresowych badań technicznych w Niemczech. W każdym pojeździe sprawdza się właściwe działanie hamulców, oświetlenia, stan amortyzatorów, ogumienia, podwozia oraz procesy korozyjne na tych elementach istotnych dla bezpieczeństwa. Sprawdzenie tych elementów w każdym samochodzie sprawia, że po zgromadzeniu danych można porównać wyniki danego modelu z wynikami innego i stworzyć wiarygodny raport.
Dane są zbierane przez cały rok, dzięki czemu można określić jakie pojazdy w danym roku były najbardziej i najmniej podatne na awarie. Dla większej wiarygodności raport podzielony jest na grupy wiekowe, ponieważ z zasady starsze auta są bardziej podatne na awarie niż nowsze, więc porównywanie aut nie dzieląc ich na kategorie wiekowe nie miałoby sensu. W dodatku taki podział powoduje, że raport jest bardziej przejrzysty i łatwiej znaleźć nam danym samochód. Raport wyróżnia 5 kategorii wiekowych:
- I grupa – auta dwu- i trzyletnie
- II grupa – auta cztero- i pięcioletnie
- III grupa – auta sześcio- i siedmioletnie
- IV grupa – auta ośmio- i dziewięcioletnie
- V grupa – auta dziesięcio- i jedenastoletnie
Szukając danego modelu w raporcie może zdarzyć się, że go nie tam nie znajdziemy. Dlaczego? Raport TÜV sporządzany jest na pewnych zasad i jedna z nich mówi, że w raporcie pod uwagę brane są tylko te modele, których egzemplarze pojawiły się na stacji diagnostycznej co najmniej 10 000 razy. Dlatego auta, które są mniej popularne, były produkowane w mniejszej ilości lub w ogóle nie były sprzedawane w Niemczech mogą się na znajdować na liście.
Raport TÜV 2022 – 5 najmniej awaryjnych aut
Tym razem w raporcie zamieszczono 222 modeli samochodów. Wśród samochodów najmniej awaryjnych najwyższe miejsca najczęściej zajmują samochody niemieckie, ale czasami zdarza się wyjątek i znajdziemy też samochody japońskie.
Samochody 2- i 3-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. Mercedes GLC | 1,5% |
2. Mercedes klasy B | 1,9% |
3. VW T-Roc | 2,0% |
4. Mercedes SLC | 2,1% |
4. Porsche 911 | 2,1% |
Samochody 4- i 5-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. Audi Q2 | 2,1% |
2. Porsche 911 | 2,9% |
3. Mazda CX-3 | 3,5% |
4. Seat Ateca | 3,8% |
5. VW Sportsvan | 4,1% |
Samochody 6- i 7-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. Porsche 911 | 3,3% |
2. VW Golf Sportsvan | 5,5% |
3. Suzuki SX4 | 6,1% |
4. Toyota RAV4 | 6,5% |
5. Mercedes klasy B | 6,8% |
Samochody 8- i 9-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. Audi TT | 7,7% |
2. Mercedes klasy B | 8,1% |
3. Mercedes SLK | 8,6% |
4. Mazda CX-5 | 10,7% |
5. Mercedes GLE | 11,2% |
Samochody 10- i 11-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. Audi TT | 12,5% |
2. BMW X1 | 15,0% |
3. Audi A1 | 16,1% |
4. Honda Jazz | 16,2% |
5. VW Golf Plus | 16,2% |
Raport TÜV – najbardziej awaryjne auta
Natomiast grupa najbardziej awaryjnych samochód jest zdominowana przez Dacię, włoskie oraz francuskie samochody.
Samochody 2- i 3-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. Dacia Logan | 11,6% |
2. Dacia Duster | 11,4% |
3. Renault Kangoo | 9,2% |
4. Dacia Dokker | 8,2% |
4. Fiat Tipo | 8,2% |
Samochody 4- i 5-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. BMW serii 5 | 16,8% |
2. VW Sharan | 16,2% |
3. Dacia Dokker | 16,0% |
4. Dacia Duster | 15,9% |
4. Seat Alhambra | 15,9% |
Samochody 6- i 7-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. Fiat Punto | 23,3% |
2. Renault Kangoo | 22,1% |
3. Dacia Dokker | 21,7% |
4. Ford Galaxy | 20,0% |
5. Dacia Duster | 19,8% |
Samochody 8- i 9-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. Renault Kangoo | 33,1% |
2. Fiat Panda | 29,6% |
3. Dacia Logan | 29,4% |
4. Renault Twingo | 27,4% |
5. Fiat Punto | 27,3% |
Samochody 10- i 11-letnie
Miejsce i model | Wskaźnik usterek |
1. Dacia Logan | 36,8% |
2. Fiat Panda | 34,0% |
3. Kia Picanto | 33,7% |
4. Dacia Sandero | 33,5% |
5. Renault Kangoo | 33,1% |
Raport TÜV jest dobrym źródłem do pozyskania informacji czy samochód jest bardzo awaryjny czy też nie. Fakt, że raport jest sporządzany na podstawie badań przeprowadzanych na dużej ilości pojazdów powoduje, że wyniki są wiarygodne. Oczywiście to, że w raporcie jakieś auto uznano za najmniej awaryjny nie oznacza, że tak dokładnie musi być. Stan samochodu zależy też od tego jak jest traktowany przez swoich poprzednich, jak i obecnego właściciela. Ponadto, podczas badania sprawdza się elementy odpowiadające za bezpieczeństwo, ale nie sprawdza się takich elementów jak, np. skrzynia biegów czy turbosprężarka, które również ulegają awarii, a ich naprawy dużo kosztują. Jednak, jeśli nie mamy kompletnie żadnych informacji o awaryjności danego pojazdu, warto przejrzeć raport TÜV, żeby w jakimkolwiek stopniu być rozeznanym w temacie.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: