Wciśniesz ten przycisk, twoje auto będzie zupełnie inaczej jechać. Przynajmniej tak go reklamują
Wolisz samochody o charakterze sportowym czy komfortowym? Chcesz, żeby auto wyrywało się do przodu na każde muśnięcie pedału gazu, czy bardziej zależy ci na niskim zużyciu paliwa? Teoretycznie nie musisz wybierać między różnymi modelami - wystarczy wcisnąć jeden przycisk, by całkowicie zmienić charakter samochodu. Tak przynajmniej twierdzą producenci. A jak jest naprawdę?
Spis treści
- Co to są tryby jazdy w samochodzie?
- Co daje zmiana trybu pracy silnika?
- Jak tryby jazdy wpływają na układ kierowniczy?
- Co zmienia tryb jazdy w pracy klimatyzacji?
- Co zmieniają tryby jazdy skrzyni biegów?
- Jak działa adaptacyjne zawieszenie?
- Co daje zmiana dźwięku silnika?
- Czy warto dopłacić do trybów jazdy w samochodzie?
Co to są tryby jazdy w samochodzie?
Kiedyś każdy samochód był odpowiednio zestrajany w fabryce i właściciel nie miał później na to żadnego wpływu. Ewentualne zmiany można był wprowadzać w pracy automatycznych skrzyń biegów (mających czasami tryb sportowy, a także zimowy) oraz utwardzać zawieszenie (w samochodach z adaptacyjnymi amortyzatorami).
W pewnym momencie ktoś wpadł na pomysł, na wprowadzenie pewnej unifikacji i skupienie funkcji wpływających na charakterystykę samochodu w jednym miejscu. Tak powstały tak zwane tryby jazdy, które są obecnie bardzo rozpowszechnione. W teorii mogą one całkowicie zmienić wrażenia z jazdy samochodem. A jak jest w praktyce?
Co daje zmiana trybu pracy silnika?
Zwykle możemy wybierać między pracą silnika w trybie Eco, Normal oraz Sport. Pierwsza powinna sprawiać, że auto będzie mniej paliło, a ostatnia, że zrobi się bardziej dynamiczne. W praktyce często jedyne co zmienia ten tryb, to reakcja na pedał gazu. W trybie Eco auto reaguje leniwie, więc nawet niedoświadczony kierowca teoretycznie uzyska niższe spalanie, a w trybie Sport będzie mieć wrażenie, że jedzie dynamiczniej.
Są jednak samochody, w których zmiany potrafią być naprawdę daleko idące. Przykładowo jadąc w trybie Eco częściej wykorzystywane jest żeglowanie (swobodne toczenie się na luzie lub z wyłączonym silnikiem), auto częściej gaśnie po zatrzymaniu i bardziej wykorzystywany jest system odłączania cylindrów. Z kolei w trybie Sport bywa wykorzystywana funkcja boost, czyli chwilowego dodatkowego doładowania, faktycznie poprawiająca osiągi.
Jak tryby jazdy wpływają na układ kierowniczy?
Zmiana pracy układu kierowniczego również stosowana jest powszechnie, ale działać może bardzo różnie. Zwykle zmiana trybów powoduje zwiększenie lub zmniejszenie siły wspomagania, co ma dać wrażenie jazdy zrelaksowanej lub bardziej sportowej. Inaczej wygląda to w autach z układem kierowniczym o zmiennym przełożeniu, gdzie faktycznie można zmieniać reakcje kół na ruchy kierownicy.
Przerejestrowanie samochodu – wszystko co musisz wiedzieć
Co zmienia tryb jazdy w pracy klimatyzacji?
Niektóre auta dają też możliwość wpływu na pracę klimatyzacji, zwykle oferując tryby Eco oraz Normal. Różnica polega na tym, że w trybie Eco sprężarka włącza się rzadziej, więc nie ma gwarancji, że auto utrzyma zadaną temperaturę we wnętrzu. Ale przynajmniej zaoszczędzicie parę mililitrów paliwa.
Co zmieniają tryby jazdy skrzyni biegów?
Jeżeli kupujecie samochód ze skrzynią automatyczną, to zwykle ma ona tryb Sport. Po jego wybraniu, utrzymywane są wyższe obroty, dzięki czemu auto porusza się bardziej dynamicznie. Zwykle ten tryb jest dostępny bez względu na to, czy auto ma opcję wyboru trybu jazdy czy też nie.
Jak działa adaptacyjne zawieszenie?
W przypadku adaptacyjnego zawieszenia, tryby jazdy zawsze wprowadzają konkretne zmiany. Jeśli nasze auto ma adaptacyjne amortyzatory, to mogą się one utwardzać, poprawiając zachowanie w zakrętach.
Natomiast samochodach wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne, wybranie trybu wpływa także na zmianę prześwitu. W trybie Sport samochód obniża się, ale zwykle dostępna jest też funkcja podniesienia nadwozia, jeśli pokonujemy jakiś nierówny teren.
Co daje zmiana dźwięku silnika?
To zależy od naszego samochodu. Coraz częściej zmiana dźwięku silnika wpływa tylko na to, czy z głośników we wnętrzu dobywają się odgłosy imitujące sportowy warkot. Zwykle brzmi to sztucznie i nieciekawie.
Są też samochody które naprawdę posiadają aktywny wydech, pozwalający na bardziej cichą jazdę lub cieszenie się rasowym brzmieniem.
Czy warto dopłacić do trybów jazdy w samochodzie?
Jeżeli kupujecie zwykły samochód, to tryby jazdy są zupełnie zbytecznym bajerem. Zwykle ustawicie tam reakcję silnik na gaz i siłę wspomagania, ale realnie nie wpłynie to na wrażenia z jazdy samochodem. Co innego gdy kupujecie jakiś wypasiony model, mający adaptacyjne zawieszenie, aktywny wydech i tym podobne dodatki. Wtedy tryby jazdy oferowane są standardowo i rzeczywiście mogą mocno wpłynąć na charakter samochodu.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze: