Trójwymiarowe przejście dla pieszych – czy to bezpieczne rozwiązanie?
W całej Polsce jest głośno o trójwymiarowych przejściach dla pieszych, które na wzór Islandii czy Indii powstały w czterech miejscach w pobliżu szkół, zmuszając kierowców do zdjęcia nogi z gazu.
Po Miechowie, Lesznowoli i Bartoszycach, Sanok stał się kolejnym polskim miastem, w którym w ramach projektu Hello ICE, działającego na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa dzieci na drogach, powstało trójwymiarowe przejście dla pieszych, wykorzystujące efekt iluzji optycznej.
Pomysł pochodzi z Indii, gdzie zbadano, że średnia prędkość pojazdów w miejscu namalowania pasów 3D zmalała o 40%. To jedno z najbardziej nowoczesnych rozwiązań służących zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych, które coraz szybciej zyskuje popularność na całym świecie.
W trwającej globalnej dyskusji na temat skuteczności tego działania pojawiają się obawy o bezpieczeństwo kierowców, którzy mogą się przestraszyć pasów wyglądających jak przeszkoda. W Polsce takie oznakowanie powstaje wyłącznie na drogach niepublicznych, w miejscach, gdzie prędkość i tak musi być niższa a kierowcy powinni zachować maksymalną ostrożność. Mówiąc wprost – jeśli kierowca zachowa się irracjonalnie na widok trójwymiarowych pasów, to co zrobi, jeśli na drodze nagle pojawi się dziecko? Marcin Kania, Zastępca Wójta Gminy Lesznowola, powiedział:
W Lesznowoli pasy 3D powstały na drodze wewnętrznej, przy samej szkole. To nowe rozwiązanie spotkało się z pozytywnym odzewem zarówno ze strony dzieci, dla większości których jest to nowość, jak i ich rodziców. Takie przejście nie tylko zwiększa bezpieczeństwo uczniów, ale też jest idealnym pretekstem do ich edukacji w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Przeczytaj też: Dzieci wróciły do szkół – kierowcy, uważajcie na drogach!
Według eksperta w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym Adama Sobieraja takie rozwiązanie jak pasy 3D może przynosić bardzo dobre skutki, a kluczowy jest dobór odpowiedniego miejsca do ich wymalowania:
Dobrze, że takie oznakowanie pojawia się na drogach niepublicznych, gdzie kierowcy nie poruszają się z bardzo dużą prędkością. W związku z tym ryzyko, że na widok takiego oznakowania zachowają się irracjonalnie, jest mniejsze. Aby pasy 3D przynosiły odpowiedni skutek, muszą być wymalowane w odpowiednich lokalizacjach. Tam, gdzie jeździ się wolno, ale często nieuważnie. W miejscach, w których piesi nierzadko są kompletnie ignorowani. Generalnie polski kierowca jest niezwykle trudny do powstrzymania w swoim umiłowaniu do szybkiej jazdy, więc tym bardziej warto szukać skutecznych rozwiązań.
Skuteczność trójwymiarowych przejść dla pieszych podkreślają też przedstawiciele Urzędu Miasta Sanoka, w którym niedawno takie pasy zostały wymalowane w ramach programu Hello ICE. Grzegorz Kornecki, zastępca burmistrza Sanoka do spraw społecznych, wyznał:
Miasto Sanok, zawsze otwarte na innowacyjne pomysły, nie mogło odrzucić propozycji udziału w projekcie autorskiego programu Hello ICE, który zakłada poprawę bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły. Trójwymiarowe pasy na przejściu dla pieszych, które właśnie dzięki efektowi 3D przypominają przeszkodę i skłaniają nadjeżdżające auta do zmniejszenia prędkości, sprawiają dużo radości nie tylko dzieciom, ale też kierowcom pojazdów, którzy w tym miejscu zwalniają z zaciekawieniem. Oryginalność projektu ma już swoje pierwsze efekty. Dzieci przechodząc przez to przejście mówią głośno: „ale to fajne”, a dla kierowców stało się ono bardziej widoczne. Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, a szczególnie dzieci jest dla nas priorytetowe i pasy 3D bardzo dobrze się w to wpisują.
Przeczytaj też: Prawie co drugi Polak zna kogoś, kto prowadził po alkoholu. Czy możemy w ogóle czuć się bezpieczni na drodze?
Polskie drogi należą do najbardziej niebezpiecznych w Europie. Każdego roku ginie na nich ponad 700 pieszych – najwięcej z całej UE. Najgorszy pod tym względem jest sezon jesienno-zimowy. Organizatorzy programu Hello ICE działają na rzecz poprawy tych przerażających statystyk, skupiając się na zwiększeniu bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkół i przedszkoli:
Pasy 3D nie powstają w przypadkowych miejscach. Na naszej stronie internetowej prowadzimy mapę niebezpiecznych punktów w pobliżu szkół, lokalizacje zgłaszają rodzice lub opiekunowie. Następnie właśnie w wyselekcjonowanych miejscach malujemy pasy 3D, aby dzieci mogły bezpiecznie przejść przez jezdnię.
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: