Trening podczas jazdy samochodem po mieście? Czy tak będzie wyglądać przyszłość?
Rewolucyjna koncepcja miejskiej mobilności ma zmniejszyć korki i zapewnić płynny ruch w miastach, a jednocześnie spełnić coraz większe potrzeby mieszkańców w zakresie transportu, usług, bezpieczeństwa i jakości życia w mieście.
Mobilność jest kluczową potrzebą w codziennym życiu, szczególnie w miastach. Z uwagi na atrakcyjność aglomeracji miejskich ludność metropolii systematycznie rośnie, co wymaga kompleksowej zmiany koncepcji transportu miejskiego. Kryzys związany z pandemią Covid-19 spowodował wzrost oczekiwań mieszkańców miast, którzy chcą stworzenia bardziej ekologicznych, bezpiecznych, elastycznych środków transportu umożliwiających zachowanie dystansu społecznego, przyczyniając się w ten sposób do zmian w krajobrazie miejskim i uruchomienia działań zmierzających do budowania inteligentnej mobilności jutra. Zmniejszenie natężenia ruchu w miastach byłoby możliwe dzięki masowemu wprowadzeniu pojazdów autonomicznych. Z uwagi na wysokie koszty technologii jazdy autonomicznej w stosunku do wskaźnika wykorzystania, w średniofalowej perspektywie rozwiązanie to jest jednak ekonomicznie nieuzasadnione.
Oprócz własnego samochodu i roweru, gwarantujących swobodę i możliwość ucieczki od codzienności, mobilność jutra rysuje się także jako współużytkowana, wieloraka, komfortowa, miejska, pozamiejska i dalekobieżna dostępna dla wszystkich. Jej model zmienia się zarówno pod wpływem rozwoju zakupów przez Internet i dostaw do domu, utrudnień z powodu korków i ograniczeń dotyczących parkowania w centrach miast, jak i trudności w zaspokojeniu potrzeb transportowych każdego obywatela niezależnie od jego miejsca zamieszkania.
Miasta stale się rozrastają i przyciągają ludzi poszukujących pracy, wysokiej jakości usług, oferty kulturalnej, społecznej i wspólnotowej. Prognozy Banku Światowego mówią, że w 2050 roku dwie trzecie ludności świata będzie mieszkać w aglomeracjach miejskich. Jak w tej sytuacji usprawnić codzienne przejazdy? W coraz bardziej rozległych, zakorkowanych miastach często z przeciążoną siecią transportu miejskiego projektowanie mobilności jutra otwiera nowe perspektywy. Sytuacja się zmienia, a ekologiczne, bezpieczne środki transportu (tzw. „soft mobility”) i pojazdy autonomiczne stwarzają nowe możliwości.
The Urban Collëctif to przykład współpracy trzech francuskich firm – Citroena, Accor i JCDecaux – które są obecne w życiu mieszkańców miast na całym świecie. Łączy je wspólna wizja mobilności miejskiej jutra. Głęboko przekonany, że mobilność jutra musi iść w parze z bezpieczeństwem i dobrym samopoczuciem w życiu codziennym, zespół The Urban Collëctif opracował koncepcję mobilności, wykorzystującą doświadczenie 200 lat innowacyjności trzech firm. Kluczowymi elementami koncepcji Citroën Autonomous Mobility Vision opartej na modelu open-source, są:
- autonomiczna elektromobilna platforma The Citroën Skate
- przeznaczone do różnych usług i zastosowań Pody.
Dzięki rozdzieleniu platformy i usług mobilności, koncepcja stwarza możliwość maksymalnego wykorzystania technologii autonomicznego transportu poprzez rozbudowanie gamy usług. Usługa The Citroën Skate umożliwia przemieszczanie wszystkich objętych nią Podów (autonomicznych elektrycznych platform) po wyznaczonych trasach, z zapewnieniem niezrównanego poziomu komfortu.
Zaprojektowane w ramach The Urban Collëctif pody odzwierciedlają możliwości formuły open-source dzięki ofercie trzech innowacyjnych i bardzo zróżnicowanych usług mobilności:
- Sofitel En Voyage- unikatowa formuła mobilności miejskiej
- Pullman Power Fitness – nowy sposób uprawiania sportu w podróży
- JCDecaux City Provider – innowacyjna usługa mobilności miejskiej na żądanie
Rozwiązanie technologiczne, które ma wiele możliwych zastosowań, opiera się na flocie Citroën Skates i Podów bez kierowcy, autonomicznych i połączonych ze sobą, spokojnie poruszających się po mieście i umożliwiających zredukowanie natężenia ruchu minimum o 35%. W tym celu platformy The Citroën Skates przeznaczone do jazdy po wydzielonych pasach ruchu zostały tak wyposażone, aby w jak najbardziej efektywny i ekonomiczny sposób zintegrować się ze środowiskiem miejskim. Zaproponowanie w 100% autonomicznych, indywidualnych pojazdów poruszających się po ogólnodostępnych drogach byłoby bowiem nie tylko skomplikowane technicznie, ale przede wszystkim niezwykle kosztowne. Natomiast koncepcja Citroën Autonomous Mobility Vision pozwala stworzyć idealną harmonię między Podami, The Citroën Skates i drogami, po których się poruszają. Warunki korzystania z wydzielonych pasów ruchu pozwalają więc na optymalizację całości. Ponadto inteligentne zarządzanie flotą pozwala na jej maksymalne wykorzystanie w zależności od zapotrzebowania. Powszechne wykorzystanie rozwiązania będzie się zatem opierać na optymalnym wykorzystaniu zasobów poprzez dopracowanie całego ekosystemu: kapsuł (podów), The Citroën Skates, dedykowanych pasów ruchu i zarządzania flotą.
the CITROËN SKATE
The Citroën Skate to urządzenie z zakresu mobilności miejskiej, które może poruszać się w centrach miast po chronionych, wydzielonych pasach ruchu, zapewniając płynną i zoptymalizowaną mobilność. Autonomiczny, elektryczny i ładowany indukcyjnie The Citroën Skate może pracować niemal bez przerwy, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, doładowując się automatycznie w razie potrzeby z dedykowanych terminali ładowania.
The Citroën Skate jest mobilną platformą, która umożliwia Podom (kapsułom) poruszanie się po mieście w zależności od potrzeb: na żądanie ustawia się pod kapsułami, zapewniając ich przemieszczanie i obsługę. Cały manewr ustawiania się pod kapsułą zajmuje mniej niż 10 sekund. The Citroën Skate, to uniwersalna platforma mobilna, która może być wykorzystywana do przemieszczania różnych podów, poszerzając w ten sposób zakres wykorzystania zaawansowanych technologii w życiu codziennym.
Dzięki wyposażeniu we wszystkie technologie potrzebne do przemieszczania kapsuł transportowych lub logistycznych The Citroën Skate uwalnia je od zbędnego i kosztownego wyposażenia, sprawiając, że technologia autonomicznej jazdy staje się opłacalna, w przeciwieństwie do samochodów osobowych, które statystycznie pozostają zaparkowane przez 95% czasu i które woziłyby ten technologiczny balast, nigdy w pełni nie wykorzystując jego możliwości. The Citroën Skate to rodzaj ultratechnicznej deskorolki, wyposażonej w technologię umożliwiającą autonomiczną jazdę z napędem elektrycznym: akumulatory trakcyjne, silnik elektryczny, czujniki. Jej maksymalna prędkość jest ograniczona do 25 km/h, a w niektórych strefach nawet do 5 km/h, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom. Prędkość można zaprogramować w zależności od sposobu i warunków użytkowania danego typu kapsuły, tak aby optymalnie ją dopasować do potrzeb.
The Citroën Skate zajmuje minimalną powierzchnię na postoju, a dzięki niewielkim wymiarom – 2,60 m długości, 1,60 m szerokości i 51 cm wysokości – nie rzuca się w oczy w przestrzeni publicznej. Oszczędne wymiary i konstrukcja pozbawiona nadwozia sprawiają, że jest pomysłowym i uniwersalnym rozwiązaniem w zakresie mobilności miejskiej.
Sofitel En Voyage
Sofitel En Voyage, pierwsza z kapsuł powstałych w ramach współpracy Accor z Citroënem, jest zaproszeniem do zupełnie nowego sposobu poruszania się po mieście w warunkach najwyższego komfortu i standardu obsługi, z niezrównanym widokiem na miasto. Kapsuła Sofitel En Voyage, podobnie jak Sofitel, wiodąca francuska marka hotelarska o międzynarodowym zasięgu, jest odzwierciedleniem francuskiej elegancji, kultury i „art de vivre” – sztuki życia.
Imponująca i majestatyczna kapsuła Sofitel En Voyage to oferująca dyskretną atmosferę wnętrza, ale otwarta na świat zewnętrzny, równoległościenna konstrukcja ze szkła i intarsji. Organiczny wygląd drewnianych intarsji, wykorzystujących tradycyjny francuski know-how, został tutaj unowocześniony dzięki nowym technologiom i wysoce precyzyjnemu cięciu laserowemu, aby stworzyć bryłę nadwozia kojarzącą się jednocześnie z Paryżem, francuskim meblarstwem i kreatywną francuską haute couture. Niezwykłe intarsje w dyskretny sposób podkreślają atmosferę luksusu i nowoczesności, łagodząc jednocześnie światło z zewnątrz za pomocą systemu ażurowych osłon.
Wyposażony w zautomatyzowane drzwi przesuwne, Pod pozwoli dwóm lub trzem pasażerom wygodnie usiąść we wnętrzu, a ich bagaż znajdzie się w wydzielonym przedziale. Na wewnętrznym, przewijanym banerze LED wyświetlane będą informacje w czasie rzeczywistym: spersonalizowana wiadomość powitalna, wiadomości, pogoda, czas przyjazdu, czas podróży.
Tablet dotykowy umożliwi w każdej chwili połączenie wideo z konsjerżem Sofitel, który zarezerwuje na przykład miejsce w restauracji lub teatrze.
Pullman Power Fitness
Pullman Power Fitness, druga z kapsuł powstałych w ramach współpracy Accor i Citroëna, jest ilustracją artystycznego podejścia marki Pullman do współczesnego fitnessu i nawiązuje do najnowszego programu marki „Pullman Power Fitness”.
Kapsuła Pullman Power Fitness mogłaby stać się wykraczającym poza sale fitness Pullmana doświadczeniem, gdzie pojedynczy użytkownik mógłby podczas przejazdu przez miasto oddawać się bez reszty i w pełnej izolacji ćwiczeniom na wioślarzu lub rowerze treningowym.
Kapsuła Pullman Power Fitness wyróżnia się oryginalną, szklaną bańką z dwubarwnymi motywami w kształcie żaluzji, nawiązującymi do firmowych barw Pullmana – opalizujących odcieni niebieskiego, fioletu, różu i zieleni. W ten sposób prywatność użytkownika jest chroniona podczas tej nowej formy fizycznego wysiłku, ale z zachowaniem widoku na zewnątrz.
Utrzymane celowo w futurystycznym, awangardowym stylu wnętrze kapsuły Pullman Power Fitness jest doskonałą ilustracją symbiozy pomiędzy sportem, muzyką i światłem. System nagłośnienia i oświetlenie za pomocą wstęgi diod LED zapewniają unikatową scenerię z możliwością wyboru jednego z trzech trybów opartych na trzech kolorach i trzech kolorach oświetlenia ambientowego, zależnych od rodzaju treningu, tworząc w ten sposób wyjątkowy, napawający pozytywną energią i regenerujący czas dla sportowca.
Cyfrowy trener na holograficznym ekranie, który wpisuje się w pullmanowską zasadę zapewnienia łączności ze światem, będzie mógł zachęcać trenującego do wysiłku, udzielać informacji o trasie przejazdu i zapewniać rozrywkę podczas sesji kardio. A energia włożona w jazdę na rowerze lub wioślarzu treningowym przyda się później do naładowania akumulatora The Citroën Skate.
JCDecaux City Provider
JCDecaux City Provider to w pełni komplementarna usługa, która łączy transport publiczny z indywidualną mobilnością, i innowacyjne rozwiązanie w zakresie transportu miejskiego na żądanie, skierowane do wszystkich grup użytkowników. JCDecaux City Provider to proste i ergonomiczne rozwiązanie dostępne dla każdego, niezależnie od tego, czy porusza się z bagażem, z wózkiem dziecięcym, na wózku inwalidzkim, sam czy w kilka osób, ułatwiające poruszanie się po mieście poprzez zapewnienie większej swobody i możliwości wyboru w zakresie środków transportu. Dzięki inteligentnemu systemowi transportu autonomicznego kapsuła zapewnia pasażerom najkorzystniejszą trasę między punktem startu a punktem docelowym, optymalizując czas przejazdu i odległość, a jednocześnie zaprasza do spędzenia kilku przyjemnych, spokojnych chwil w sercu miasta.
JCDecaux City Provider, wzorowany na kanonach stylistycznych małej architektury JCDecaux, wyróżnia się prostotą kształtów, ponadczasowym designem oraz komfortowym i przestronnym wnętrzem. Łączy różne materiały i faktury, aby zapewnić pasażerom odpowiedni komfort wizualny- teksturowana czerń, aluminiowy szary mat, dodatkowo przyciemniane szyby, jasne drewno i zieleń roślin.
JCDecaux City Provider oferuje pasażerom dwie przyjazne, umieszczone naprzeciw siebie strefy osłonięte roślinnym dachem: jedna otwarta, osłonięta daszkiem przed niepogodą, druga zamknięta, przeszklona i rozświetlona dzięki oświetleniu ambientowemu tworzącemu oryginalny motyw. W przyjaznym i świetlistym wnętrzu, które zapewnia świetny widok na miasto, może pomieścić się do pięciu osób. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazda USB, z których mogą ładować urządzenia mobilne. Przejazd urozmaicają dwa interaktywne ekrany z dostępem do informacji i użytecznych usług, takich jak planowanie i śledzenia trasy przejazdu, informacje dotyczące życia kulturalnego, turystyki czy wydarzeń organizowanych przez stowarzyszenia, odkrywanie interesujących miejsc, jak również propozycje różnych form aktywności, w stronę których kapsuła może się na żądanie skierować.
Oprócz kapsuł zaprojektowanych w ramach The Urban Collëctif, można sobie również wyobrazić inne rodzaje usług. Rozdzielność The Citroën Skate i kapsuł stwarza pełną swobodę dla kreatywności w sferze możliwych zastosowań platformy i tworzenia nowych wizji mobilności indywidualnej i zbiorowej.
Niezależnie od rodzaju potrzeb, samorządy lokalne, władze publiczne lub firmy mogą korzystać z technologii The Citroën Skate opracowując własne kapsuły do przewozu osób, wykonywania usług lub dostaw towarów konsumpcyjnych, w strefach prywatnych lub publicznych, na lotniskach, w fabrykach czy centrach kongresowych.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Eliza Nowak - 25 lipca 2022
Akurat teraz największym problemem wielu kierowców są duże koszty za zakup paliwa. Dlatego myślę, że dobrym pomysłem będzie karta prepaid, taka jak od firmy Moyl. Czytałam, że dzięki niej można zaoszczędzić nawet 25 gr na litrze. Dodatkowo można zautomatyzować działania, dzięki fakturze zbiorczej. Dostajemy też zniżki na inne usługi i akcesoria. Można ją mieć na firmę i jako osoba prywatna.