Transport baterii do samochodów elektrycznych – tu logistyka może być skrajnie niebezpieczna. Ale nie musi

Świat nieodwołalnie odchodzi od tradycyjnych pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi, a akumulatory litowo-jonowe stają się jednym z najbardziej niebezpiecznych elementów w łańcuchu dostaw dla branży motoryzacyjnej. Jak więc zadbać o bezpieczeństwo transportu, obsługi i utylizacji baterii?

Akumulatory o dużej gęstości energii to komponenty ciężkie, produkowane głównie w Azji i bardzo wrażliwe na zmiany temperatury, niewłaściwą obsługę
i uszkodzenia. Takie uszkodzenia mogłyby mieć potencjalnie bardzo poważne konsekwencje w postaci wybuchu lub toksycznej emisji[1]Z tego względu wprowadzono kosztowne, złożone i nieustannie zmieniające się regulacje dotyczące pakowania, przechowywania i przenoszenia tych podzespołów.

Należy też pamiętać o innych kwestiach, takich jak zagrożenia dla dostaw surowców, postępowanie po zakończeniu cyklu użytkowania, recykling i utylizacja. Ważne są także konsekwencje prawne i ubezpieczeniowe oraz rentowność układów napędowych elektrycznych pojazdów akumulatorowych (Battery Electric Vehicle, BEV), w których system zasilania może stanowić nawet 80% kosztów[2].

Każde z tych wyzwań wpływa na wiele fragmentów łańcucha dostaw w sektorze motoryzacyjnym. Ogromny wspólny wysiłek jest niezbędny, aby branża szybko, bezpiecznie i ekonomicznie przestawiła się na produkcję bardziej zrównoważonych pojazdów na skalę masową.

W związku z powyższym zawiązano forum – grupę ekspercką „Battery in Focus” – utworzone przez ekspertów firmy CHEP, które ma pomóc przyspieszyć rozwój bezpiecznego, efektywnego i zrównoważonego łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych. Funkcjonuje ona jako platforma robocza i dyskusyjna, a uczestniczą w niej liderzy wszystkich segmentów branży motoryzacyjnej i transportu w łańcuchu dostaw, a także zewnętrzni specjaliści, konsultanci i prawnicy.

Dotychczas zorganizowano dziesięć sesji eksperckich, przy dużym zaangażowaniu głównych producentów OEM, dostawców z segmentu Tier 1, producentów akumulatorów i wielu innych zainteresowanych stron.

Źródło: CHEP Automotive & Industrial Solutions.

 


[1] Royal Society of Chemistry Advances: Rozbieganie termiczne dużych akumulatorów litowo-jonowych
https://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleLanding/RA/2018/C8RA06458J#!divAbstract

[2] PWC – Badanie dot. układów napędowych 2020, https://www.strategyand.pwc.com/de/de/studie/2020/powertrain-study.html

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Najlepiej produkowac tam gdzie się składa auta i nie transportować.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Najlepiej składać i produkować w jednym miejscu wtedy też pomija się takie problemy

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze