Tragiczny wypadek karetki na przejeździe w Puszczykowie. Czy musiało do niego dojść?

W minioną środę Polską wstrząsnęła wiadomość o karetce pogotowia, która utknęła na przejeździe kolejowym i została zmieciona przez pociąg. Zginęły dwie z trzech osób nią podróżujących. Wraz z pojawieniem się nagrania z tego zdarzenia, możemy zastanowić się nad jego przyczyną oraz nad tym, czy można było coś więcej zrobić.

W środę 3 kwietnia, przed godziną 16, na przejazd kolejowy w podpoznańskiej miejscowości Puszczykowo wjechała karetka pogotowia, której załoga spieszyła się do pacjenta z bezpośrednim zagrożeniem życia. Według relacji świadków ambulans wjechał na tory, kiedy jeden ze szlabanów był już zamknięty, a drugi właśnie się opuszczał. Kierowca karetki musiał uznać, że zdąży jeszcze przejechać.

Nie zdążył, samochód został uwięziony, więc kierujący zaczął ustawiać go równolegle do torów w nadziei, że uda mu się usunąć z drogi nadjeżdżającego pociągu. Jeden ze świadków relacjonował potem, że był przekonany, iż manewr się uda. Niestety, pociąg staranował i kompletnie zmiażdżył karetkę. Na miejscu zginął ratownik medyczny i lekarz, natomiast stan kierowcy określany jest jako ciężki, ale stabilny. Utrzymywany jest on w stanie śpiączki farmakologicznej.

Dokładny zapis zdarzenia można zobaczyć dopiero teraz, dzięki filmowi zamieszczonemu przez Ochotniczą Straż Pożarną. Widać na nim jak karetka powoli i ostrożnie wjeżdża na przejazd, a kierowca na widok zamykających się rogatek, zamiast zatrzymać się i cofnąć, wjeżdża na tory i zostaje uwięziony. Manewrując później nie ustawia się obok torów, ale na nich, przodem do zbliżającego się pociągu. Dlaczego nikt nie próbował uciekać z pojazdu, skoro wszyscy trzej musieli widzieć, że dosłownie sekundy dzielą ich od zderzenia?

W mediach pojawiły się anonimowe wypowiedzi ratowników, którzy sugerowali, że kierowca nie wyłamał szlabanu w obawie przed koniecznością pokrycia uszkodzeń karetki z własnej kieszeni. Wielu komentujących zwraca natomiast uwagę, że w takiej sytuacji nie czas jest na tego typu kalkulacje. Szczególnie, że rogatki można z łatwością wyłamać gołymi rękami! To nie są pancerne szlabany, które mają uwięzić jakiegoś pechowego kierowcę – wręcz przeciwnie, mają umożliwić łatwą i bezpieczną ucieczkę.

Sprawą zajmuje się Prokuratura Okręgowa w Poznaniu, która w czwartek wszczęła śledztwo. Za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym oraz sprowadzenie niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym grozi kara od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.

Tej tragedii można było uniknąć. Pamiętajcie, aby nie wjeżdżać na przejazd kolejowy, kiedy świeci się czerwony sygnał – zaraz po nim opadają rogatki. Pamiętajcie, że rogatki możecie wyłamać sami, albo delikatnie popychając je samochodem. Pamiętajcie, żeby w ostateczności po prostu wyskoczyć z samochodu – uratujecie swoje życie, a to jest najważniejsze.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Ogladalem wiele przypadkow na torach, ale nie rozumiem, szlaban to nie sciana, da sie wyjechac, przynajmniej ja bym tak zrobil.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze