Toyota Yaris WRC w 2017 – galeria i film
Toyota Motorsport GmbH (TMG) wróci w 2017 roku do serii FIA World Rally Championship (WRC). Zespół wystartuje Yarisem WRC, zaprojektowanym i zbudowanym od podstaw w centrum technicznym TMG w Kolonii.
Przez następne dwa lata TMG będzie kontynuował testy Yarisa WRC, by w pełni przygotować go do powrotu do serii, w której zespół zdobył w latach 90. cztery mistrzostwa świata kierowców i trzy producentów. Informację o powrocie Toyoty do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata ogłosił Akio Toyoda, prezydent Toyoty, podczas konferencji w Tokio, na której po raz pierwszy został zaprezentowany nowy Yaris WRC. Samochód poddano już wstępnemu programowi testów na europejskich nawierzchniach asfaltowych i szutrowych.
Toyota Yaris WRC wyposażona jest w 1,6-litrowy turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocy 300 KM. Do tej pory Yarisa WRC testowało kilku młodych kierowców. Spośród nich został wybrany 27-letni Francuz Eric Camilli, który jako pierwszy weźmie udział w specjalnym programie szkolenia kierowców juniorów. Celem programu jest umożliwienie młodym sportowcom osiągnięcie najwyższej formy i zdobycie najważniejszych trofeów. Eric będzie uczestniczył w programie treningowym obok Stéphane’a Sarrazina, zwycięzcy Tour de Corse i kierowcy zespołu Toyota Racing w serii FIA World Eudurance Championship, a także Sebastiana Lindholma. Testy Yarisa WRC odbędą się na zróżnicowanych pod względem nawierzchni drogach Europy. Na tej podstawie Toyota przygotuje samochód do sezonu 2017, gdy tylko zostaną przedstawione zaktualizowane regulacje techniczne.
Yaris WRC będzie nowym rozdziałem w historii samochodów Toyoty, które odnosiły sukcesy w wyścigach World Rally Championship. Jego debiut w 2017 roku będzie wielkim powrotem Toyota do tej legendarnej serii. TMG zakończyło swoją 25-letnią obecność w WRC tytułem mistrza świata w 1999 roku. Firma rozpoczęła udział w wyścigach jeszcze pod nazwą Andersson Motorsport GmbH, którą zawdzięczała swojemu założycielowi, Ove Anderssonowi, zaś w FIA WRC wystartowała początkowo jako Toyota Team Europe. Przez ten czas zespół wygrał 43 rajdy, dzięki takim niezapomnianym samochodom jak Celica Twincam Turbo, trzy generacje GT-Four i Corolla WRC. O sukcesie zespołu zdecydowali też legendarni kierowcy: Carlos Sainz, Juha Kankkunen i Didier Auriol. TMG już w ubiegłym roku powróciło do świata rajdów dzięki premierze GT86 CS-R3, zaprojektowanego według specyfikacji FIA R3.
Specyfikacja Yarisa WRC
Nadwozie: |
|
Typ |
Stalowe |
Hamulce |
tarczowe o średnicy 300 mm (specyfikacja asfaltowa) lub 355 mm (specyfikacja szutrowa) |
Rozmiar kół |
7 x 15” na asfalcie, 8 x 18” na szutrze |
Opony |
Michelin |
Wymiary nadwozia |
długość: 3910 mm Szerokość: 1820 mm |
Silnik: |
|
Pojemność |
1,6 l |
Typ |
czterocylindrowy rzędowy |
Bezpośredni wtrysk paliwa |
ciśnienie do 200 bar |
Paliwo |
benzyna |
Maksymalne ciśnienie doładowania |
2,5 bara |
Moc |
ok. 300 KM przy 6,000 obr/min. |
Moment obrotowy |
420 Nm |
Maks. prędkość obrotowa |
8,500 obr/min. |
Skrzynia biegów |
Sześciostopniowa sekwencyjna |
Sprzęgło |
ZF Sachs |
Historia startów Toyoty w WRC
1973 |
10. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo) Pierwszy wygrany wyścig TOYOTY. Walter Boyce/Doug Woods za kierownicą Corolli TE20 zwyciężyli w Press On Regardless Rally (USA) |
1974 |
4. miejsce w klasyfikacji producentów Debiut w zespole TOYOTY Björna Waldegaarda, przyszłego mistrza świata |
1975 |
7. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo) Pierwsza wygrana zespołu TOYOTA Team Europe (TTE). Hannu Mikkola/Atso Aho zajęli pierwsze miejsce za kierownicą Corolli Levin w wyścigu 1000 Lakes Rally (Finlandia) |
1976 |
6. miejsce w klasyfikacji producentów |
1977 |
3. miejsce w klasyfikacji producentów |
1978 |
6. miejsce w klasyfikacji producentów |
1979 |
5. miejsce w klasyfikacji producentów |
1980 |
7. miejsce w klasyfikacji producentów |
1981 |
8. miejsce w klasyfikacji producentów |
1982 |
5. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo) Założyciel TMG, Ove Andersson, wystartował w WRC po raz ostatni, prowadząc Celicę 2000GT |
1983 |
6. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo) |
1984 |
4. miejsce w klasyfikacji producentów: (1 zwycięstwo) Pierwsze zwycięstwo w rajdzie First Safari Rally (Kenya). Celicą Twincam Turbo (TA64) wystartowali Björn Waldegaard i Hans Thorzelius. |
1985 |
5. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa) |
1986 |
6. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa) Trzecie z kolei zwycięstwo TOYOTY w Safari Rally. Celicę Twincam Turbo (TA64) poprowadził zespół Björn Waldegaard i Fred Gallagher |
1987 |
7. miejsce w klasyfikacji producentów |
1988 |
5. miejsce w klasyfikacji producentów Po raz pierwszy wystartowała w WRC Celica GT Four. Trzy generacje tego modelu (ST165, ST185 and ST205 Guinness) zapewniły TOYOCIE 29 zwycięskich startów i 6 tytułów mistrza świata (2 w klasyfikacji producentów i 4 w klasyfikacji kierowców) |
1989 |
2. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo) W zespole TOYOTY zadebiutował Carlos Sainz. Wystartował w 7 wyścigach, 3 z nich ukończył na podium |
1990 |
2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw) Carlos Sainz zostaje pierwszym mistrzem świata kierowców TOYOTY, prowadząc Celicę GT-Four (ST165) |
1991 |
2. miejsce w klasyfikacji producentów (6 zwycięstw) Pierwsze zwycięstwo TOYOTY w legendarnym wyścigu Monte Carlo |
1992 |
2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw) |
1993 |
1. miejsce w klasyfikacji producentów (7 zwycięstw) TOYOTA jako pierwsza japońska firma zdobywa mistrzostwo World Rally Championship |
1994 |
1. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw) TOYOTA po raz drugi osiąga hat-trick wyścigu Safari. Zwycięstwo zapewnił tym razem Ian Duncan prowadzący Celicę Turbo WRC |
1995 |
3. miejsce w klasyfikacji producentów, dyskwalifikacja (1 zwycięstwo) |
1998 |
2. miejsce w klasyfikacji producentów (3 zwycięstwa) Po dwuletniej przerwie TOYOTA wygrywa od razu pierwszy wyścig, rajd Monte Carlo. Carlos Sainz i Luis Moya wystartowali Corollą WRC |
1999 |
1. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo) Trzeci tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów dla TOYOTY. Tylko dwa koncerny samochodowe osiągnęły lepszy wynik w historii WRC |
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
z rozmiarami kół i tarczy jest dokładnie odwrotnie!