Toyota Yaris WRC w 2017 – galeria i film

Toyota Motorsport GmbH (TMG) wróci w 2017 roku do serii FIA World Rally Championship (WRC). Zespół wystartuje Yarisem WRC, zaprojektowanym i zbudowanym od podstaw w centrum technicznym TMG w Kolonii.

Przez następne dwa lata TMG będzie kontynuował testy Yarisa WRC, by w pełni przygotować go do powrotu do serii, w której zespół zdobył w latach 90. cztery mistrzostwa świata kierowców i trzy producentów. Informację o powrocie Toyoty do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata ogłosił Akio Toyoda, prezydent Toyoty, podczas konferencji w Tokio, na której po raz pierwszy został zaprezentowany nowy Yaris WRC. Samochód poddano już wstępnemu programowi testów na europejskich nawierzchniach asfaltowych i szutrowych.

Toyota Yaris WRC wyposażona jest w 1,6-litrowy turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocy 300 KM. Do tej pory Yarisa WRC testowało kilku młodych kierowców. Spośród nich został wybrany 27-letni Francuz Eric Camilli, który jako pierwszy weźmie udział w specjalnym programie szkolenia kierowców juniorów. Celem programu jest umożliwienie młodym sportowcom osiągnięcie najwyższej formy i zdobycie najważniejszych trofeów.  Eric będzie uczestniczył w programie treningowym obok Stéphane’a Sarrazina, zwycięzcy Tour de Corse i kierowcy zespołu Toyota Racing w serii FIA World Eudurance Championship, a także Sebastiana Lindholma. Testy Yarisa WRC odbędą się na zróżnicowanych pod względem nawierzchni drogach Europy. Na tej podstawie Toyota przygotuje samochód do sezonu 2017, gdy tylko zostaną przedstawione zaktualizowane regulacje techniczne.

Yaris WRC będzie nowym rozdziałem w historii samochodów Toyoty, które odnosiły sukcesy w wyścigach World Rally Championship. Jego debiut w 2017 roku będzie wielkim powrotem Toyota do tej legendarnej serii. TMG zakończyło swoją 25-letnią obecność w WRC tytułem mistrza świata w 1999 roku. Firma rozpoczęła udział w wyścigach jeszcze pod nazwą Andersson Motorsport GmbH, którą zawdzięczała swojemu założycielowi, Ove Anderssonowi, zaś w FIA WRC wystartowała początkowo jako Toyota Team Europe. Przez ten czas zespół wygrał 43 rajdy, dzięki takim niezapomnianym samochodom jak Celica Twincam Turbo, trzy generacje GT-Four i Corolla WRC. O sukcesie zespołu zdecydowali też legendarni kierowcy: Carlos Sainz, Juha Kankkunen i Didier Auriol. TMG już w ubiegłym roku powróciło do świata rajdów dzięki premierze GT86 CS-R3, zaprojektowanego według specyfikacji FIA R3.

Specyfikacja Yarisa WRC

Nadwozie:

 

Typ

Stalowe

Hamulce

tarczowe o średnicy 300 mm (specyfikacja asfaltowa) lub 355 mm (specyfikacja szutrowa)

Rozmiar kół

7 x 15” na asfalcie, 8 x 18” na szutrze

Opony

Michelin

Wymiary nadwozia

długość: 3910 mm

Szerokość: 1820 mm

Silnik:

 

Pojemność

 1,6 l

Typ

czterocylindrowy rzędowy

Bezpośredni wtrysk paliwa   

ciśnienie do 200 bar

Paliwo

benzyna

Maksymalne ciśnienie doładowania

2,5 bara

Moc

ok. 300 KM przy 6,000 obr/min.

Moment obrotowy

420 Nm

Maks. prędkość obrotowa

8,500 obr/min.

Skrzynia biegów

Sześciostopniowa sekwencyjna

Sprzęgło

ZF Sachs

Historia startów Toyoty w WRC

1973

 10. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)

Pierwszy wygrany wyścig TOYOTY. Walter Boyce/Doug Woods za kierownicą Corolli TE20 zwyciężyli w Press On Regardless Rally (USA)

1974

4. miejsce w klasyfikacji producentów

Debiut w zespole TOYOTY Björna Waldegaarda, przyszłego mistrza świata

1975

7. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)

Pierwsza wygrana zespołu TOYOTA Team Europe (TTE). Hannu Mikkola/Atso Aho zajęli pierwsze miejsce za kierownicą Corolli Levin w wyścigu 1000 Lakes Rally (Finlandia)

1976

6. miejsce w klasyfikacji producentów

1977

3. miejsce w klasyfikacji producentów

1978

6. miejsce w klasyfikacji producentów

1979

5. miejsce w klasyfikacji producentów

1980

7. miejsce w klasyfikacji producentów

1981

8. miejsce w klasyfikacji producentów

1982

5. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)

Założyciel TMG, Ove Andersson, wystartował w WRC po raz ostatni, prowadząc Celicę 2000GT

1983

6. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)

1984

4. miejsce w klasyfikacji producentów: (1 zwycięstwo)

Pierwsze zwycięstwo w rajdzie First Safari Rally (Kenya). Celicą Twincam Turbo (TA64) wystartowali Björn Waldegaard i Hans Thorzelius.

1985

5. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)

1986

6. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)

Trzecie z kolei zwycięstwo TOYOTY w Safari Rally. Celicę Twincam Turbo (TA64) poprowadził zespół Björn Waldegaard i Fred Gallagher

1987

 7. miejsce w klasyfikacji producentów

1988

5. miejsce w klasyfikacji producentów

Po raz pierwszy wystartowała w WRC Celica GT Four. Trzy generacje tego modelu (ST165, ST185 and ST205 Guinness) zapewniły TOYOCIE 29 zwycięskich startów i 6 tytułów mistrza świata (2 w klasyfikacji producentów i 4 w klasyfikacji kierowców)

1989

2. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)

W zespole TOYOTY zadebiutował Carlos Sainz. Wystartował w 7 wyścigach, 3 z nich ukończył na podium

1990

2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)

Carlos Sainz zostaje pierwszym mistrzem świata kierowców TOYOTY, prowadząc Celicę GT-Four (ST165)

1991

2. miejsce w klasyfikacji producentów (6 zwycięstw)

Pierwsze zwycięstwo TOYOTY w legendarnym wyścigu Monte Carlo

1992

2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)

1993

1. miejsce w klasyfikacji producentów (7 zwycięstw)

TOYOTA jako pierwsza japońska firma zdobywa mistrzostwo World Rally Championship

1994

 1. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)

TOYOTA po raz drugi osiąga hat-trick wyścigu Safari. Zwycięstwo zapewnił tym razem Ian Duncan prowadzący Celicę Turbo WRC

1995

3. miejsce w klasyfikacji producentów, dyskwalifikacja (1 zwycięstwo)

1998

2. miejsce w klasyfikacji producentów (3 zwycięstwa)

Po dwuletniej przerwie TOYOTA wygrywa od razu pierwszy wyścig, rajd Monte Carlo. Carlos Sainz i Luis Moya wystartowali Corollą WRC

1999

1. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)

Trzeci tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów dla TOYOTY. Tylko dwa koncerny samochodowe osiągnęły lepszy wynik w historii WRC

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

z rozmiarami kół i tarczy jest dokładnie odwrotnie!

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze