Toyota GR Yaris – sportowy hot-hatch przyspiesza do „setki” w 5,5 sekundy!
GR Yaris to sportowy hot-hatch opracowany na podstawie rajdowych doświadczeń Toyoty, które przyniosły producentowi tytuły mistrza świata. Co się zmieniło?
Nowy GR Yaris został zbudowany od podstaw, a inspiracją dla niego stał się Yaris WRC, z którym Toyota zdobyła tytuł rajdowego mistrza świata w 2018 roku. Platforma, na której zbudowany jest GR Yaris, to połączenie nowej platformy GA-B, która zadebiutowała w Yarisie czwartej generacji, z tylną częścią zaadaptowaną z platformy GA-C, wykorzystywanej w Corolli i Toyocie C-HR.
Silnik jest również całkowicie nową konstrukcją. To trzycylindrowa jednostka o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Jest to najpotężniejszy trzycylindrowy silnik na świecie, a także najmniejsze i najlżejsze 1,6 turbo. Wytwarza 261 KM mocy przy 6500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 360 Nm w zakresie od 3000 do 4600 obr./min.
GR Yaris rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h i jest ograniczona elektronicznie.
GR Yaris jest lekki jak na hot-hatcha (masa własna 1280 kg), a jego moc to wartości zbliżone do mocnych aut z segmentu C. Było to możliwe dzięki zastosowaniu lekkich materiałów w konstrukcji GR Yarisa, w tym aluminium na masce i w drzwiach oraz kompozytów z włóknem węglowym w dachu.
Moc silnika jest wykorzystywana przez nowy, sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR. Dostępne są trzy tryby działania napędu GR-FOUR.
Pierwszy z nich to tryb Track, który rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy w każdych warunkach. W trybie Sport moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył, a w trybie Normal – 60:40. Jest to tryb domyślny, odpowiedni do codziennej jazdy.
GR Yaris jest standardowo wyposażony w 18-calowe felgi aluminiowe o lekkiej, bardzo sztywnej konstrukcji wieloramiennej. Kształt szprych odzwierciedla linię tradycyjnego japońskiego miecza. Opony Dunlop SP Sport MAXX 050 są w rozmiarze 225/40 R18.
Z przodu zamontowano wentylowane tarcze o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi, lekkimi zaciskami aluminiowymi. Średnica tarcz jest większa niż w GR Suprze. Tylne hamulce to wentylowane tarcze o średnicy 297 mm z dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami. W modelu GR Yaris z pakietem Sport przednie zaciski są pomalowane na czerwono i ozdobione logiem GR.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: