Top 8 rozwiązań, dzięki którym auto zużywa mniej paliwa
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym roczne rachunki za paliwo można obniżyć o kilka procent. Co trzeba mieć w samochodzie?
Kto po raz pierwszy wyodrębnił wodór, czy Polacy maczali w tym palce, czy wodór może napędzać łodzie podwodne i co do tego wszystkiego ma NASA – przyczytasz w naszej krótkiej historii wodorowych ogniw paliwowych. Kliknij tu. |
Obecna technologia motoryzacyjna pomaga kierowcom oszczędzać paliwo z każdym przejechanym kilometrem. Niektóre z nich, np. układ Start/Stop, są już w wielu modelach standardem. Inne, np. automatyczna skrzynia biegów, są coraz chętniej wybierane przez kierowców. Dotychczasowe automaty podnosiły spalanie o ok. 1 litr na 100 km. Nie dotyczy to jednak bezstopniowej skrzyni CVT – w jej wypadku obroty silnika są zawsze optymalne, co pozwala oszczędzić paliwo.
Jak obniżyć zużycie paliwa, czy potocznie mówiąc spalanie w samochodzie? Oto osiem najlepszych rozwiązań, które są montowane w samochodach. |
fot. Bosch |
Układ bezpośredniego wtrysku paliwa – oszczędność paliwa co najmniej o 12%
Wtrysk bezpośredni jest od wielu lat popularny w silnikach Diesla. Dzięki nowoczesnym układom Common Rail począwszy od 1997 roku silniki wysokoprężne zmieniły wizerunek i obecnie są kojarzone z dynamiką jazdy oraz oszczędnością. Obecnie już co drugi nabywca nowego samochodu w Niemczech sięga po wersję z silnikiem Diesla. Równolegle rozwijają się także układy bezpośredniego wtrysku benzyny, który staje się standardem. W połączeniu z downsizingiem i turbodoładowaniem, układ bezpośredniego wtrysku benzyny obniża zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 o ok. 12%. Dodatkowo, udoskonalone silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim zyskują na mocy i dynamice jazdy.
Auta grubasów zużywają więcej paliwa – czytaj o tym tutaj. |
Bezstopniowa przekładnia CVT – oszczędność paliwa do 7%
Pokonywanie stromych wzniesień może być uciążliwe. W samochodzie ze skrzynią manualną kierowca musi wciąż zmieniać biegi. Pomocna w takich sytuacjach okazuje się automatyczna skrzynia biegów, która zdejmuje z kierowcy ciężar operowania sprzęgłem i wyboru biegu. Najnowsze skrzynie automatyczne posiadają nawet 9 biegów, co pozwala na dobór odpowiedniego przełożenia w każdej sytuacji. Bezstopniowa skrzynia CVT (Conti-nuously Variable Transmission) umożliwia natomiast płynną jazdę przy sta-łej prędkości obrotowej silnika. Atuty przekładni CVT są widoczne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy samochód często się zatrzymuje. Redukcja zużycia paliwa może w tym wypadku wynieść nawet 7%, ponieważ silnik współpracujący ze skrzynią CVT zawsze pracuje efektywnie.
Zasada działania bezstopniowej. Bezstopniowa skrzynia CVT (Continuously Variable Transmission) umożliwia płynną jazdę przy stałej prędkości obrotowej silnika. Atuty przekładni CVT są widoczne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy samochód często się zatrzymuje. |
fot. Bosch |
Układ Start/Stop – zerowe zużycie paliwa, gdy stoisz na czerwonym świetle: oszczędność paliwa co najmniej o 5%
Już dziś co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ Start/Stop. W wielu modelach pojazdów funkcja ta jest standardem dostępnym bez dopłaty – od małych i tanich samochodów, aż po limuzyny klasy wyższej. Układy Start/Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 w nowym europejskim cyklu jezdnym (NEFZ) o maksymalnie 5%, a w cyklu stricte miejskim nawet o 8 %. Przy dużej intensywności ruchu ulicznego, zwłaszcza w godzinach szczytu, potencjał oszczędności jest jeszcze większy.
Zasada działania układu Start/Stop. Układy Start/Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 w nowym europejskim cyklu jezdnym (NEFZ) o maksymalnie 5%, a w cyklu stricte miejskim nawet o 8%. Przy dużej intensywności ruchu ulicznego, zwłaszcza w godzinach szczytu, potencjał oszczędności jest jeszcze większy. |
fot. Bosch |
Napędy alternatywne – samochód zasilany gazem ziemnym CNG opłacalny już przy przebiegu 7 000 kilometrów rocznie
Silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) stały się już poważną alternatywą w samochodach produkowanych seryjnie. Wybór samochodu osobowego jest opłacalny już przy rocznym przebiegu 7 000 km. Gaz ziem-ny jest nawet o 50% tańszy od benzyny. W porównaniu do konwencjonalnego silnika benzynowego emisję CO2 można zmniejszyć o 25%. Układ CNG Bosch umożliwia rozruch pojazdu z wykorzystaniem gazu, co pozwala cały czas korzystać z niedrogiego gazu. Inne układy zasilania gazem wykorzystują w fazie rozruchu drogą benzynę.
Elektryfikacja – oszczędność paliwa do 60%
Dzięki nowym układom Strong Hybrid firmy Bosch zużycie paliwa może spaść o 15% do 25%. Wielu producentów pojazdów oferuje zelektryfikowane napędy już za niewielką dopłatą. Dlatego zakup samochodu hybrydowe-go jest opłacalny już od klasy średniej, np. Golfa. W zamian nabywca otrzymuje oszczędny napęd, który dzięki funkcji Boost zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy. Zdecydowanie droższe są hybrydy typu Plug-In, z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego. Jednak umożliwiają one obniżenie kosztów energii nawet o 90%. Wersja Plug-In jest najodpowiedniejsza w wypadku samochodów klasy średniej, SUV-ów lub samochodów sportowych.
Tryb żeglowania – jazda z wyłączonym silnikiem daje oszczędność paliwa o 10%
Funkcja żeglowania układu Start/Stop zapewnia niski poziom emisji oraz cichą i płynną jazdę na dłuższych odcinkach. System wyłącza silnik w trak-cie jazdy z rozpędu, dzięki czemu nie zużywa on paliwa. Dzięki temu w trakcie normalnej jazdy można zaoszczędzić do 10% paliwa. Silnik jest wyłączany bez ingerencji kierowcy, gdy tylko układ rozpozna, że możliwe jest utrzymanie prędkości w wyniku jazdy siłą rozpędu – np. przy lekkim spadku lub po zdjęciu nogi z pedału gazu. Gdy kierowca naciśnie pedał gazu lub hamulca, silnik włącza się ponownie.
Inteligentna nawigacja – jazda z siłą rozpędu przed znakami sygnalizującymi teren zabudowany
Inteligentna nawigacja Bosch analizuje dane z mapy i pomaga sterować układem napędowym pojazdu, dzięki czemu kierowcy mogą zaoszczędzić do 15% paliwa. Na podstawie znanego przebiegu trasy sterownik silnika stale oblicza zapotrzebowanie na napęd i odpowiednio steruje pracą silnika spalinowego lub elektrycznego. Program nawigacyjny rozpoznaje na przy-kład, że po dwóch kilometrach trasy biegnącej w dół znajduje się znak początku terenu zabudowanego. Odcinek ten samochód może przejechać w oszczędnym trybie żeglowania. Możliwy jest także odzysk energii i zasilenie nią później silnika elektrycznego.
Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC – jazda ze stałą prędkością pozwala zaoszczędzić do 5% paliwa
Układ ACC ułatwia kierowcy prowadzenie samochodu, ponieważ samo-czynnie utrzymuje zadaną prędkość jazdy. System rozpoznaje samochody jadące z przodu i zachowuje bezpieczny odstęp. Czujniki radarowe monitorują otoczenie, dzięki czemu prędkość jazdy jest automatycznie dopasowywana. Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości jest obecnie dostępny także w mniejszych samochodach jako opcja i pozwala zaoszczędzić do 5% paliwa. System utrzymuje prędkość na stałym poziomie i zapewnia silnikowi pracę w najbardziej efektywnym zakresie obrotów.
Potencjalne oszczędności podawane w niniejszym artykule odnoszą się każdorazowo do konkretnego układu. Z punktu widzenia praw fizyki oszczędność sumaryczna powyżej 100% jest niemożliwa.
Źródło: Bosch
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: