Test Yamaha XSR900 – uroczy chuligan

Ten motocykl przykuwa wzrok. Każdego - naprawdę. Tylko czy tak samo świetnie jeździ jak wygląda?

W modelu Yamaha XSR 900 zdaje sie najważniejszy jest wygląd – ten motocykl jest nieprzeciętnie ładny. Stylizacja przypominająca klasyczne jednoślady bardzo wyróżnia go spośród maszyn o podobnych parametrach dostępnych obecnie na rynku. Jednoślad możemy kupić w jedynym z trzech wersji kolorystycznych: niebieskiej – “Rock Slate”, stalowej – “Garage Metal”, oraz specjalnej, żółtej – ”60th Anniversary”. Na szczególną uwagę zasługuje wersja rocznicowa, która – poza żółtym bakiem i specjalnymi emblematami – ma złote lagi, czy żółtą sprężynę amortyzatora. Wszystkie elementy są świetnie do siebie pasujące, w dobrym stylu i tworzą spójną całość. Materiały wykorzystane do wykończenia są wysokiej jakości. Jedyny, kontrowersyjny element to tylna lampa. Jej wygląd przywodzi na myśl tuning Opla Calibry wykonany przez młodych entuzjastów ledowych świateł. Poza tym szczegółem Yamaha trafia w nasz gust idealnie i XSR900 jest wg nas jednym z najładniejszych obecnie motocykli na rynku.

Najmocniejszą stroną tego nowoczesnego caferacera jest niewątpliwie 3-cylindrowy silnik o pojemności 847 cm³. Generuje on moc aż 115 KM, co przy masie (wraz z płynami) 195 kg daje nam maszynę o bardzo dobrych osiągach. W opanowaniu żywiołowości tego modelu pomogą nam trzy tryby jazdy : Yamaha D-Mode. W zależności od warunków na drodze możemy zmienić sposób, w jaki silnik oddaje moc. W najmocniejszym trybie motocykl praktycznie wyrywa się nam z… rękawiczek.

Do wyboru mamy też trzy ustawienia systemu kontroli trakcji. W ustawieniu standardowym motocykl doskonale trzyma się drogi, jest przewidywalny. Po przestawieniu w drugie ustawienie jest bardziej sportowy – pozwala podnieść przednie koło podczas ruszania – za pierwszym razem możemy się zdziwić. Trzecim ustawieniem jest całkowite wyłączenie kontroli trakcji, ale przy mocy tego motocykla jest to opcja jedynie zaawansowanych motocyklistów.

Rozkład przełączników na kierownicy mógłby być lepszy. Możemy przypadkowo wcisnąć klakson zamiast uruchomienia kierunkowskazu, albo zmienić tryb systemu kontroli trakcji zamiast włączenia świateł.

Zawieszenie zostało zaczerpnięte z modelu MT-09. W XSR900 sprawdza się wyśmienicie. Motocykl dobrze wchodzi w zakręty, a przy tym nie jest zbyt twardy – jazda po naszych nie zawsze idealnych drogach nie kończy się bólem pleców.

Dźwięk trochę nas rozczarował. Z jednej strony ten w miarę cichy motocykl jest komfortowy w dłuższej trasie – nie męczymy siebie przy dalekich dystansach, a i sąsiadów w okolicy po przyjeździe. Ale brzmienie silnika w stosunku do wyglądu XSR 900 wydaje się po prostu nieadekwatne. Przy takim „stylówie” i takiej mocy motocykl powinien rykiem kruszyć elewacje okolicznych budynków!

Podsumowując, Yamaha XSR 900 jest rewelacyjną propozycją dla osób szukających po prostu radości z jazdy. Motocykl jest bardzo wygodny w mieście i na dalszych dystansach o dziwno również. Siedzi się na nim wygodnie, w pozycji nieco bardziej wyprostowanej niż w sportach, a niskie motocyklistki raczej swobodnie dosięgną stopami podłoża. Ten jednoślad daje nam bardzo duży zapas mocy, świetnie się prowadzi, a jego wygląd sprawia, że prawie każdy na ulicy spojrzy na nas z zaciekawieniem – być może również z zazdrością.

Ceny XSRki zaczynają sie od 39 900 złotych.

NA TAK:
– wygląd;
– moc silnika;
– radość z jazdy.

NA NIE:
– rozkład przełączników na kierownicy;
– dźwięk silnika;
– wygląd tylnej lampy.

Dane techniczne Yamaha XSR900

Typ silnika

3-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy

Pojemność

847 cm³

Moc maksymalna

84,6 kW (115 KM) @ 10 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

87,5 Nm (8,9 kg-m) @ 8 500 obr./min

Układ smarowania

Mokra miska olejowa

Typ sprzęgła

Mokre, wielotarczowe

Układ zasilania

Wtrysk paliwa

Układ zapłonu

TCI

Układ rozrusznika

Elektryczny

Skrzynia biegów

Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa

Napęd końcowy

Łańcuch

Fuel consumption

5,2 l/100km

CO2 emission

120 g/km

Układ przedniego zawieszenia

Widelec teleskopowy

Skok przedniego zawieszenia

137 mm

Kąt wyprzedzania główki ramy

25º

Wyprzedzenie

103 mm

Układ tylnego zawieszenia

Wahacz,

Skok tylnego zawieszenia

130 mm

Hamulec przedni

Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø 298 mm

Hamulec tylny

Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 245 mm

Opona przednia

120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless)

Opona tylna

180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)

Długość całkowita

2 075 mm

Szerokość całkowita

815 mm

Wysokość całkowita

1 135 mm

Wysokość siodełka

830 mm

Rozstaw kół

1 440 mm

Minimalny prześwit

135 mm

Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)

195 kg

Pojemność zbiornika paliwa

14 l

Pojemność zbiornika oleju

3,4 l

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Od dłuższego czasu myślę nad tym modelem …trafia idealnie w mój klimat, ale raczej w wersji ( szczotkowane aluminium )

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze