Test Yamaha FJR 1300 – władca autostrad
FJR 1300 nie jest motocyklem dla każdego. Jego wymiary budzą respekt, a u niektórych strach. Także silnik o dużej pojemności i mocy nie przyciąga niedoświadczonych motocyklistów. Sprawdzamy jaki naprawdę jest FJR i czy nadaje się dla kobiet.
Ku naszemu zaskoczeniu już od pierwszych chwil spędzonych na FJR1300 można odnieśc wrażenie, że ten motocykl jest zaskakująco przyjazny. Oczywiście zapanowanie nad tak dużym pojazdem wymaga trochę doświadczenia, ale akurat ta Yamaha jest chętna do współpracy i nie przysparza kierowcy wielu problemów.
Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna. Siedzimy prosto, na dużej, szerokiej kanapie. Zawieszenie motocykla jest regulowane. Wysokość siedziska możemy zmieniać w zakresie 805-825 mm, dzięki czemu nawet niższe osoby nie będą mieć problemów z postawieniem nogi na ziemi (niższe niż 170 cm już będą mieć problem). Miejsce dla pasażera także jest spore i wygodne, więc dalsze wypady we dwoje są na FJR mogą być prawdziwą przyjemnością. Zresztą własnie do tego celu stworzono ten motocykl. Nie sprawdzi się w codziennej eksploatacji w zakorkowanym mieście, ale na wakacyjny wypad, czy dalekie dystanse, gdzie autostrada stanowi większą część trasy – idealny!
Wszystkomający kokpit
W ogromnych dobrze rozmieszczonych lusterkach dokładnie widać wszystko, co dzieje się za nami. Centralnie umieszczony prędkościomierz jest świetnie widoczny i czytelny, nawet przy szybkich przejazdach łatwo sprawdzić informacje na zegarach. Kokpit jest podzielony na trzy części: obrotomierz, prędkościomierz plus stan paliwa i zegarek, oraz panel komputera pokładowego. Wszystkie ustawienia komputera możemy zmienić lewym kciukiem. Wymaga to jednak przyzwyczajenia do rozkładu przełączników. Poza sterowaniem komputerem, po lewej stronie znajdują się przełączniki do ustawiania wysokości owiewki, podgrzewanie manetek i tempomat. Jest też tam schowek na małe drobiazgi – np. telefon – wyposażony w gniazdo zapalniczki. Bardzo przydatny, jeżeli chcemy np. podładować sobie telefon podczas długiej podróży.
Motocykl najlepiej sprawdza się w trasach, szczególnie z dobrymi drogami. Sunąc autostradą, możemy się skupić tylko na przyjemności z jazdy tym potworem. Przyspieszenie może nie wyrwie nas zza kierownicy, i całe szczęście, zwłaszcza jeżeli jedziemy w trybie turystycznym – ale nie o to chodzi w tym motocyklu. Po przełączeniu na tryb sportowy FJR 1300 znacznie się ożywia i bez problemu możemy żwawo zacząć wyprzedzać jadące przed nami samochody.
Cel? Droga!
Jak już rozpędzimy maszyne o masie 289 kilogramów, musimy ją kiedyś zatrzymać. Przedni, podwójny tarczowy hamulec o średnicy 320 mm oraz pojedynczy tylny, o średnicy 282 mm, są adekwatne do mocy i masy Yamahy. Nam hamowanie nie przysporzyło żadnych problemów – także w deszczu. Dzięki sporej masie, dopracowanemu zawieszeniu i dobrej aerodynamice motocykl prowadzi się niesamowicie stabilnie. Podmuchy wiatru, które zachwiałyby mniejszymi jednośladami, na FJR nie robią większego wrażenia.
Elementem istotnym dla każdego moto-turysty jest zasięg. FJR 1300 jest wyposażony w bak o pojemności 25 litrów. Przy rozsądnej, ale dość dynamicznej jeździe, motocykl zużywa ok. 7 litrów na każdą setkę kilometrów, dzięki czemu od stacji do stacji przejedziemy conajmniej 350 kilometrów. Czyli z Warszawy nad morze czy w góry bez przerwy.
Jazda po mieście FJR 1300 mija się kompletnie z celem. Motocykl jest na to ewidentnie za duży. Albo będziemy się męczyć przeciskając się między samochodami, albo musimy stać w korkach. Przyjemność z tego żadna i jedyna słuszna trasa to z garażu do znaku „teren zabudowany – koniec”.
Czyli jaki?
Szybkie przeloty autostradami i dobrymi drogami sprawiają, że motocykl naprawdę rozwija skrzydła. Wygodne siedziska pozwalają na długą jazdę bez przerw, a komfort podróżowania zachęca, by wciąż planować kolejne cele – nie w Polsce, a Europie. Koniecznie w parze.
Panie, które mierzą powyżej 170 cm wzrostu, czasem zaglądają na siłownię lub są z natury mocne, bez problemu poradzą sobie z jazdą, manewrowaniem, czy nawet cofaniem FJR1300.
Cena: 69 500 złotych
NA TAK:
– wygoda podróżowania;
– duże lusterka;
– czytelne zegary;
– stabilne prowadzenie.
NA NIE:
– toporność w mieście (gabaryty).
Dane techniczne Yamaha FJR1300
Typ silnika chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, nachylony do przodu, rzędowy, 4-cylindrowy, 4-zaworowy
Pojemność 1 298 cm3
Moc maksymalna 107,5 kW (146,2 KM) @ 8 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 138,0 Nm (14,1 kg-m) @ 7 000 obr./min
Typ sprzęgła Mokre, wielotarczowe, ze sprężyną śrubową
Układ zasilania Wtrysk paliwa
Układ zapłonu TCI
Układ rozrusznika Elektryczny
Skrzynia biegów Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Zużycie paliwa 6,2 l/100km
Podwozie
Rama Aluminiowa,
Układ przedniego zawieszenia Widelec teleskopowy, Ø 48 mm
Skok przedniego zawieszenia 135 mm
Kąt wyprzedzania główki ramy 26º
Wyprzedzenie 109 mm
Układ tylnego zawieszenia Wahacz,
Skok tylnego zawieszenia 125 mm
Hamulec przedni Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø 320 mm
Hamulec tylny Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 282 mm
Opona przednia 120/70 ZR17M/C (58W)
Opona tylna 180/55 ZR17M/C (73W)
Wymiary
Długość całkowita 2 230 mm
Szerokość całkowita 750 mm
Wysokość całkowita 1,325/1,455 mm
Wysokość siodełka 805/825 mm
Rozstaw kół 1 545 mm
Minimalny prześwit 130 mm
Masa z obciążeniem 289 kg
Pojemność zbiornika paliwa 25 litrów
Pojemność zbiornika oleju 4,9 litrów
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Amen .chlopaki. redaktor na nauke jazdy.
Anonymous - 5 marca 2021
Artykuł zupełnie do bani. Panie redaktorze siedział Pan kiedyś na FJR-ce ? o to czy jeździł redaktor to nawet nie pytam. Tak jak koledzy pisali spokojnie można się poruszać po mieście .Oczywiscie jest ciężka i trzeba uważać ale którym Moto nie trzeba ? Jak masz 170 cm. i jesteś chuderlawy to śmigają cbf czy fazerkiem bo fjr to na centralną nie postawisz ale mówienie że przeciętny facet nie poradzi sobie na Fujarce w mieście to bzdura.
Anonymous - 5 marca 2021
Zgadzam się z kolegami. Kiedyś na R1200RT a teraz na K1600GT bez bocznych walizek, latam po mieście bez problemów. Może nie tak jak skuterem 125, ale kto jeździ tym gabarytem, ten wie co robić. Szeroko i równo!
Anonymous - 5 marca 2021
W pełni się zgadzam. Na miasto zdejmujemy boczne kufry i wtedy FJR szerokością nie odbiega od mniejszych golasów. Natomiast jeżeli masa stanowi problem, to znaczy ze umiejętności jeszcze niewystarczajace. Jeżdżąc codziennie po W-wie często widuje FJR, i widząc jak sprawnie się przemieszczają z uśmiechem czytalem ten artykuł. L
Anonymous - 5 marca 2021
twierdzenie że FJR nie nadaje się do jazdy po mieście jest bzdurą. Bez kufrów ma szerokość lusterek. Są one składane więc jak jest naprawdę wąsko można je złożyć i wtedy ma szerokość kierownicy, a ta jest taka jak w każdym klasyku czy nakedzie. Na pewno dużo węższa niż w choperach. Zresztą w wersji z płytkimi kuframi używana jest przez policję więc jak może się nie sprawdzać w ruchu miejskim. Redaktorze, trochę logiki.