Test Volvo S60 D4 AWD Cross Country
Ogromny prześwit, większy niż u większości SUVów, robi wrażenie. A jak Volvo S60 Cross Country naszym zdaniem się prezentuje i jeździ?
Volvo S60 to model, do którego istnienia w ofercie zdążył już nas przyzwyczaić szwedzki producent. Zresztą nie tak dawno miałyśmy możliwość testować jedną z najmocniejszych wersji tego auta (T6 z optymalizacją Polestar). Nie mniej jednak koncern w zeszłym roku postanowił zaskoczyć swoich potencjalnych klientów, wypuszczając na rynek nową odmianę, czyli uterenowionego sedana o nazwie Cross Country. Co ciekawe, swoim prześwitem bije on na głowę większość SUV-ów. I z pewnością jest pierwszym tego typu sedanem producenta na rynku.
Szwedzki design
Najważniejsza liczba w przypadku Volvo S60 Cross Country to 20,1 cm. Tyle bowiem wynosi jego prześwit, co oznacza, że jest większy od tego w zwyczajnych odmianach aż o 6,5 cm! To bardzo dużo, dlatego auto ma zupełnie inny, całkowicie nowy charakter. W uterenowionej wersji nie są mu straszne krawężniki czy też puszysty śnieg, choć z tym ostatnim w dzisiejszych czasach coraz cięższej. Stąd też od razu rzucą wam się w oczy zdecydowanie bardziej muskularne kształty od tej standardowej wersji. Dzięki temu zabiegowi Volvo S60 Cross Country bardziej mi się podoba. Szczególnie, że dodatkowo powiększone nadkola (spokojnie mieszczą się 19-calowe koła), bardziej masywne zderzaki czy też plastikowe nakładki na błotniki sprawiają, że model ten nabiera wręcz rasowego wyglądu.
Przeczytaj też:
Test Volvo XC60 Polestar
Test Volvo V60 Plug-In Hybrid
Pierwsza jazda Volvo V60 Plug-In Hybrid i Volvo Drive-E
Test Volvo V70
Test Volvo V60 T5
Test Volvo S80 D4 Drive-E
Test Volvo V40 T3 Momentum
Ale nie tylko o prezencję chodzi. Po prostu zawieszone wyżej Volvo S60 Cross Country świetnie sprawdza się zarówno w mieście, jak i w terenie. Chociaż trzeba pamiętać, że nie jest to „przeprawowy” potwór, a nadal wygodny i funkcjonalny sedan. Z pewnością polubią go głównie panie, które nie będą zahaczać zderzakiem o wysokie krawężniki i mamy, które wsadzając swoje małe pociechy do fotelika nie będą się musiały tak mocno schylać.
Ascetycznie czyli pięknie?
Wnętrze Volvo S60 jest wam już dość dobrze znane. Przy okazji testu wersji T6 z „optymalizacją” Polestar dość dokładnie opisałyśmy poszczególne jego elementy. Znaczącą różnicę pomiędzy tymi wersjami znajdziemy jednak w kolorystyce kabiny pasażerskiej. Środek testowanego modelu to połączenie jasnych i ciemnych kolorów. Po wejściu od razu „krzyczą” do nas sportowe, skórzane fotele w biało-czarnym odcieniu. Deska rozdzielcza jak i podsufitka są również w ciemnej tonacji. Wydawałoby się, że jest tu trochę mrocznie i mało przyjemnie, jednak taki dobór kolorów nie sprawia, że w Volvo S60 Cross Country czujemy się jak w ciemni. Zresztą zawsze możemy rozświetlić wnętrze samochodu elektrycznie otwieranym oknem dachowym (dopłata 4 680 zł).
Jeżeli chodzi o deskę rozdzielczą to jej wygląd, w tym zegary, ekran multimedialny o dużej rozdzielczości, nie uległy modyfikacjom. Nie ma tu żadnych zmian. Standardowa jest też wielofunkcyjna, skórzana kierownica z aluminiowymi elementami i z łopatkami. Tu jednak poziom luksusu zdecydowanie wzrósł ponieważ za dopłatą 1 070 zł możemy mieć ją również podgrzewaną. Dla niektórych to być może fanaberia, ale… dopóki nie spróbujecie to nie poczujecie jaki to komfort, szczególnie dla osób, które mają wiecznie syndrom zimnych dłoni czyli dla mnie! Dodatkowe przydatne rozwiązania w testowanym modelu to chociażby uchwyt na okulary (drobnostka, ale jeśli macie wolne 110 zł warto zainwestować, aby ich wiecznie nie szukać). Innym z kolei jest telewizja cyfrowa (4 550 zł) wraz z pilotem zdalnego sterowania multimediami (330 zł). Chociaż czy tak naprawdę tego typu gadżety są głównymi argumentami, które mogłyby Was przekonać do nowego Volvo S60 Cross Country? Moim zdaniem nie. Bo tutaj liczą się przede wszystkim możliwości jego układu jezdnego.
4 łapy na śniegu
Testowana wersja to 5-cylindrowy turbodiesel o mocy 190 koni mechanicznych. Z pewnością wartość ta nie jest porywająca, szczególnie że masa auta to 1684 kg, ale prędkość od 0 do 100 km/h osiągniemy w 8,6 s. Daje to całkiem porządny wynik. Do tego dorzućmy jeszcze 6-biegową automatyczną skrzynię biegów Geartronic, napęd na cztery koła i otrzymujemy fajne auto.
Dołączany napęd na cztery koła dość dobrze radzi sobie w trudnych warunkach. W tym wypadku testowaliśmy Volvo S60 Cross Country na śniegu i trzeba przyznać, że nawet na tych 19-calowych kołach auto świetnie się prowadziło. Z pewnością duży prześwit sprawił, że nie „ryliśmy” przodem po śniegu, a z kolei napęd pozwalał bezpiecznie i pewnie pokonywać kolejne kilometry na śliskiej nawierzchni. Oczywiście, duża w tym zasługa sprzęgła typu Haldex, które w okamgnieniu, bardzo skutecznie i „kulturalnie” kieruje moment obrotowy na tylne koła.
Podczas jazdy wyraźnie czuć, że S60 Cross Country ma podniesiony prześwit. Nie mniej jednak zachowuje się stabilnie, nie buja i jest dość zwarte. Przeszkodą w płynnym prowadzeniu mogą być 19-calowe koła, do których nie do końca przystosowane są nasze polskie drogi. Nie jest to jednak na tyle uciążliwe, aby decydowało o zakupie testowanego modelu. Zresztą zawsze można wybrać 18-calowe, które z pewnością będą również miały przełożenie na zużycie paliwa. Na szczęście Volvo S60 Cross Country nie ma ogromnego apetytu. Według danych producenta średnie zużycie oleju napędowego w warunkach miejskich to 6,7 l/100 km. Na trasie wartość spada do 4,7 l a w cyklu mieszanym do 5,7 l/100 km. W teście, ze względu na warunki i dość agresywną jazdę w śniegu, uzyskałam średni wynik na poziomie 8 l/100 km.
Safety first
Volvo to od zawsze synonim bezpieczeństwa, dlatego S60 oferuje całe mnóstwo aktywnych „wspomagaczy” kierowcy. Z pewnością godny uwagi jest pakiet Intellisafe Pro Package (10 500 zł). Oprócz systemu ostrzegającego o ryzyku kolizji z rozpoznawaniem pieszych i rowerzystów z pełnym automatycznym hamowaniem, system wykrywa również zmęczenie kierowcy, jak i rozpoznaje znaki drogowe. Dostępne są również układy BLIS (monitorujący martwe pole widoczności) oraz LDW – ostrzeżenie przed zjechaniem z pasa ruchu. Z pewnością jednym z elementów pakietu, który zdecydowanie przypadnie wam do gustu jest również system aktywnych świateł drogowych (AHB – Active High Beam). Dzięki niemu tzw. „światła długie” mogą być włączone cały czas, a system automatycznie steruje natężeniem światła tak, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu, w tym pieszych i rowerzystów. Dodatkowo, dzięki aktywnym reflektorom skrętnym – doświetla zakręty. Niestety, w testowanym modelu dodatkowe opcje, jak czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera cofania również wymagały dopłaty.
Czyli jaki?
Volvo S60 Cross Country to ekscentrycznie wyglądający sedan. Podwyższony, o bardziej muskularnych kształtach, sprawia wrażenie nie tylko komfortowej limuzyny, ale i crossovera, który poradzi sobie z wieloma trudnościami na drodze. Niestety jego zakup wymaga wyłożenia przynajmniej 176 500 zł (cena testowanej wersji – 247 520 zł), co oznacza, że kosztuje tyle co konkurencyjne SUV’y klasy premium, jak BMW X3 czy Mercedes GLC. To sprawia, że na naszych drogach Volvo S60 Cross Country będzie raczej rzadkim gościem. A szkoda…
NA TAK:
– wygląd nadwozia;
– wysoki prześwit;
– dynamiczny i oszczędny silnik.
NA NIE:
– mimo wysokiej mocy jednostki, niezbyt imponujące paramentry;
– skrzynia opornie reagująca na kickdown.
Dane techniczne Volvo S60 D4 AWD Cross Country
Silnik: turbodiesel
Pojemność: 2400 cm3
Moc maksymalna: 190 KM
Maksymalny moment obrotowy: 420 Nm
Napęd: AWD
Pojemność bagażnika w litrach: 380 l
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: