
Test Skoda Karoq 1.5 TSI 7DSG Style – można odetchnąć
Skoda powoli przełamuje stereotyp „nudnego auta dla tych, których nie stać na Volkswagena”. Czasy, gdy kupowało się ją z konieczności, ustępują miejsca tym, w których te samochody po prostu warte są swojej ceny i potrafią obronić się na rynku. Dobrym tego przykładem jest Karoq, który w trakcie tygodniowego testu kilka razy miło nas zaskoczył.
Na rynku jest już od trzech lat, ale Karoq starzeje się powoli. Wsiadając do auta od razu widać, jaki ma być – funkcjonalny i pewny. To dlatego odnajdziecie w nim dużo przestrzeni. Jest to zresztą jeden z jego największych atutów. Zaczynając od końca, bagażnik o pojemności 521 litrów dysponuje nie tylko płaską podłogą i wygodnym dostępem, ale też gniazdkiem 12V, kieszeniami i schowkami, które ułatwią przewożenie drobniejszych rzeczy. Dostępne są także haczyki na siatki, zwiększające ustawność komory.
Kierowca natomiast może liczyć na ergonomicznie rozlokowane przyciski i dobrze wymierzone mocowanie kierownicy, lewarka do zmiany biegów oraz podłokietników. W Karoqu nic nie ogranicza widoczności podczas jazdy. To samochód ze sporymi oknami i dobrze poprowadzoną linią drzwi oraz słupków. Siedzi się w nim raczej wysoko, ale w sposób zupełnie typowy dla SUV-ów. Sporo jest także schowków, półek i skrytek, które pozwalają na pochowanie dużej ilości drobiazgów. Nie zabrakło cupholderów (choć tutaj nie mają klasycznego okrągłego kształtu – zostały wkomponowane w geometryczny schowek przed podłokietnikiem) oraz popielniczki (a raczej kosza na śmieci) w kieszeni drzwi bocznych. Jest także specjalny klips z boku przedniej szyby, który pozwoli na przechowanie biletów parkingowych, winiet itd.
Wymiary i masy Skody Karoq:
Długość: | 4382 mm |
Szerokość: | 1841 mm |
Wysokość: | 1605 mm |
Masa własna: | 1318 kg |
Rozstaw osi: | 2638 mm |
Pojemność bagażnika: | 521 l |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l |
Na nasz test trafiła wersja Style (2. poziom), więc wnętrze wykończone zostało w nieco lepszym standardzie. Nudne tworzywa zastąpiono tu ekoskórą. Ta beżowa pokryła konsolę środkową, drzwi i dolną część kokpitu. Czarna natomiast pojawiła się na desce rozdzielczej. Całość wygląda lepiej niż typowe plastiki i sprawia wrażenie dobrze spasowanej. Fotele natomiast stanowią mieszankę materiału tapicerskiego z ekozamszem – mają podniesione boczki siedziska oraz oparć, dzięki czemu nieźle trzymają kierowcę w zakrętach. Są dość spore, więc drobne osoby mogą czuć się w nich zbyt swobodnie, ale za to płeć męska uzna je za odpowiednie.
Brzmi dobrze
Miłym zaskoczeniem okazał się zestaw audio – nasz egzemplarz Karoqa miał standardowe nagłośnienie, które okazało się zaskakująco przyjemne. Melodia była czysta, basy odpowiednie i nie było żadnej mowy o trzeszczeniu z głośników. System sprawdził się o niebo lepiej niż chociażby ten w testowanym przez nas niedawno Mercedesie GLA.
Metaforyczną „krew” w testowanym egzemplarzu pompował silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM i z momentem obrotowym 250 Nm przy 1500-3500 obr./min, połączony z automatyczną skrzynią DSG. Dobrze znana dwusprzęgłówka sprawnie zmienia biegi aż do 7. przełożenia, za to mocno spóźnia się z redukcją i jest to mankament irytujący zarówno w Skodzie, jak i w Volkswagenach oraz Seatach. Jeśli pokusicie się o manewr wyprzedzania lub w teorii szybkiego włączenia do ruchu, doliczcie do manewru minimum sekundę na reakcję skrzyni i zredukowanie biegu. Opóźniona reakcja skrzyni potrafi także być odczuwana przy ruszaniu – przerwa od momentu wciśnięcia pedału gazu do faktycznej reakcji silnika potrafi wówczas chwilowo naruszyć przyczepność auta. Podobną skłonność miała Octavia trzeciej generacji.
Optymalny napęd
Jednostka 1.5 ma przyjemną kulturę pracy i choć przesadnie „żyłowana” generuje średnio przyjemny dźwięk, to dzięki dobremu wyciszeniu komory silnika, przy normalnej jeździe jest cicho. Ten samochód nie jest przesadnie oszczędny, a wiele zależy od wybranego trybu jazdy (wyposażenie opcjonalne). Dostępnych jest kilka: Normal, Sport, Eco i Comfort. Ten ostatni dostępny jest tylko w zestawie z zawieszeniem adaptacyjnym, czyli tak jak było w przypadku naszego egzemplarza. W przypadku aut z napędem 4×4 paletę poszerza tryb off-road.
Wspomniane zawieszenie adaptacyjne wymaga dopłaty 4600 zł, ale dzięki niemu pojazd dobrze radzi sobie z rożnymi rodzajami nawierzchni. Prześwit samochodu w zależności od wielkości felg oscyluje wokół 17 centymetrów, dzięki czemu nic się nie stanie, jeśli czasem zboczycie z utwardzonych nawierzchni. Skoda prowadzi się przy tym komfortowo. Kierownica nie generuje przesadnego oporu i chodzi płynnie, a samochód okazał się przyjemnie zwrotny. Zarówno w trasie, jak i na drogach miejskich możemy mówić o pewności prowadzenia i wygodnym podróżowaniu.
Karoq jest także autem bezpiecznym, oferującym wiele przydatnych technologii w wersji wyposażenia Style. Mowa tu chociażby o adaptacyjnych reflektorach przednich w technologii LED z funkcją automatycznego włączania świateł drogowych oraz aktywnym tempomacie, na którym możemy polegać do prędkości 160 km/h. Są także czujniki parkowania z przodu i z tyłu, a poza tym wyposażenie standardowe: oświetlenie tylne LED, czujnik zmierzchu i deszczu, system Front Assist, Pedestrian Monitor (czyli funkcja hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia pieszych przed pojazdem), funkcja automatycznego hamowania podczas cofania, system HHC (wspomaganie ruszania pod wzniesienia) oraz m.in. zestaw poduszek powietrznych wraz z poduszką kolanową dla kierowcy.
Ile to kosztuje?
Najtańszy Karoq, z silnikiem 1.0 TSI o mocy 115 KM z 6-biegowym manualem, kosztuje katalogowo 94 650 zł. Testowany przez nas 1.5 TSI z DSG to wydatek minimum 110 350 zł w standardowej wersji wyposażenia i 116 800 zł w wersji Style. Do wyboru są także silniki wysokoprężne 1.6 TDI lub 2.0 TDI o mocy od 115 do 190 KM w przedziale cenowym od 107 250 do 140 300 zł za podstawową wersję wyposażenia Ambition. W dniu publikacji artykułu rozpoczyna się wyprzedaż rocznika 2020, więc wszystkie egzemplarze można kupić o ok. 5 tys zł. taniej względem ceny katalogowej.
TO NAM SIĘ PODOBA:
- bogate wyposażenie standardowe
- dobre właściwości jezdne
- standardowy system audio
- duża przestrzeń we wnętrzu i liczne schowki
TO NAM SIĘ NIE PODOBA:
- opóźniona praca skrzyni DSG przy redukcji
- obudowa ekranu multimedialnego plastikiem Piano Black
Dane techniczne Skoda Karoq:
Silnik: | benzynowy |
Pojemność skokowa: | 1498 cm3 |
Moc układu: | 150 KM przy 5000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy układu: | 250 Nm przy 1300-3500 obr./min |
Skrzynia biegów: | automatyczna 7-stopniowa |
Prędkość maksymalna: | 204 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9 s |
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Skoda dzięki Volkswagenowi zdobywa laury… No i ok, ale Seat Ateca na tej samej płycie podłogowej co Tiguan bardziej do mnie przemawia… I kwestia subiektywna ale chyba lepiej się prowadzi… Ale to subiektywne odczucie zaznaczam że ja wybrałbym seata Atece Ale oba SUVy ok i ciężko znaleźć lepsze w klasie
Silnik 1.5 TSI 150 KM. BRAWA DLA INŻYNIERÓW VW
Anonymous - 5 marca 2021
Hej że hej hej że ha Edzio Wrucho to jest równa bobka!!!!!!
Anonymous - 5 marca 2021
Hej że hej hej że ha Edzio Wrucho to jest równa bobka!!!!!!
Anonymous - 5 marca 2021
Za dwa tygodnie odbieram karoka1, 5
7st.dsg.Cena125400 zł. Wtedy opiszę.