Test Mercedes G 350d – czterdziestolatek w życiowej formie
Po raz pierwszy świat ujrzał Gelendę 40 lat temu. W lutym 1979 roku Mercedes zaprezentował auto prostej i solidnej konstrukcji, którego każdy element wskazywał na świetne właściwości terenowe. Geländewagen przez lata ewoluowała i z czasem wstąpiła do grona klasyków motoryzacji. To jedno z tych wyjątkowych aut, którego zakupu nikt nie żałuje.
Teraz Klasa G jest już doświadczonym czterdziestolatkiem, który czuje się tak świeżo jak nigdy dotąd. Trzecia generacja, oznaczona kodem W464, hołduje przy tym tradycji. To nadal wielka, kanciasta terenówka na ramie drabinowej, która na ulicach wielkich miast wygląda równie świetnie, co w błotnistym lesie. Jej stylistyka jest wyjątkowa i bardzo łatwo odróżnić ją od pozostałych aut. Nowa generacja ma jednak w sobie sporo nowoczesności, co widać zarówno z zewnątrz jak i w środku.
Już pierwszy kontakt z samochodem wywołuje naturalną sympatię. Wystające oldschoolowe kierunki (takie same jak u poprzednika) i ledowe ringi pełniące rolę świateł do jazdy dziennej hipnotyzują obserwatora po zmroku. Dzięki technologii Multibeam LED, samochód doskonale radzi sobie w ciemnościach. Ze względu na konstrukcję reflektorów trudno jednak o funkcję doświetlania zakrętów, której brak okazał się w terenie pewnym utrudnieniem.
20-calowe felgi w testowanej wersji mają srebrne wykończenie. Nie są tak spektakularne jak obręcze AMG, ale dobrze komponują się z grafitowym lakierem „Szarość Selenitu”. Klasa G ceni się jednak wysoko. W związku z tym, design też musi ten luksus zdradzać – zwłaszcza że pomimo bardzo dobrych właściwości terenowych, większość egzemplarzy tego modelu nie będzie miała zbyt wielu okazji by poznać smak prawdziwego offroadu. Z moich subiektywnych obserwacji wynika, że szczególnie samochód ten upodobały sobie kobiety, które stereotypowo można by określić mianem „żony prezesa”. Jeśli nawet statystyki by to potwierdziły, to co w tym złego? Gdybym zaliczała się do tego grona, prawdopodobnie też postawiłabym „G” w swoim garażu. To jedna z tych propozycji na rynku, która na co dzień nie jest może wybitnie praktyczna, z pewnością nie jest ekonomiczna i istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że 95% nabywców takiego samochodu nawet nie potrzebuje. A jednak… Każdy chciałby go mieć. I to bardzo, o czym świadczą liczne spojrzenia, jakim obdarowywany jest na ulicy.
Wiele smaków i żadnej subtelności
Drzwi, otwierane trochę w stylu retro, wymagają wciśnięcia zamka przy klamce, czemu towarzyszy bardzo charakterystyczne głośne kliknięcie. Są ciężkie i zawieszone na odkrytych metalowych zawiasach. Aby je zamknąć, również potrzeba trochę siły. To idealny samochód dla osób, które zazwyczaj mają problem z przesadnym trzaskaniem – tutaj jest to wskazane, inaczej ich nie domkniecie. Fantastyczne są także blokujące się zamki, brzmiące jak przeładowanie karabinu. Klasa G jest donośna i mocno zaznacza swoją obecność nie tylko designem, ale i dźwiękiem.
W środku widać styl typowy dla luksusowych modeli Mercedesa, ale w pewien sposób stonowany. Gelenda ma oczywiście krzykliwe oświetlenie ambientowe, które można stroić wedle upodobań, przebierając w 64 kolorach. Testowany egzemplarz wykończono elegancko, wykorzystując przy tym kunszt manufaktury Designo. Są więc elementy drewna, matowanej stali i wysokiej jakości skóry. Na desce rozdzielczej, tuż obok typowo terenowego uchwytu dla pasażera, królują dwa ekrany scalone w jednej tafli szkła. Każdy z nich można dowolnie personalizować i każdy z nich trzeba obsługiwać gładzikami, pokrętłami i przyciskami, co na dłuższą metę jest… szalenie irytujące.
Wyświetlacz multimedialny nie ma funkcji obsługi dotykiem, nie ma tu także systemu MBUX. Aby przekopać się przez skomplikowane i mało intuicyjne foldery, trzeba korzystać z mostowego gładzika, przysłaniającego umieszczone niżej pokrętło. Obsługa nawigacji trwa przez to lata, nie ma możliwości zapętlenia odtwarzanych utworów, cofnięcie ich wymaga specjalnej listy kroków (i nie da się ich odtwarzać np. od połowy, wrócić można tylko do początku), a odnalezienie interesujących nas ustawień pojazdu czasem graniczy z cudem. Nie zmienia to jednak faktu, że grafika jest świetna, audio od Burmestera gra kapitalnie, a ekrany wyglądają bardzo nowocześnie i atrakcyjnie. Na wyświetlaczu pełniącym funkcję zegarów, wskaźników i danych dot. jazdy zobaczyć można w zasadzie wszystko. Informacje są przy tym dokładne i przejrzyste, istnieje także funkcja personalizacji stylu.
Jedną z najlepszych cech Klasy G są fotele. Wykończone przyjemną w dotyku miękką skórą tak porządnie, że mogłaby siadać na nich rodzina królewska, posiadają możliwość regulacji niemal każdego odcinka nóg i pleców. Mają także funkcję pamięci ustawień, podgrzewania, chłodzenia oraz masażu dostępnego w kilku stylach. Wierzcie mi na słowo, są absolutnie cudowne. Te umieszczone w drugim rzędzie można złożyć w stosunku 40/60, choć niestety nie uzyskamy w ten sposób idealnie płaskiej podłogi. Pozwala to jednak znacznie zwiększyć pojemność bagażnika z wyjściowych 454 litrów.
Naprawdę duży
Powiedzieć, że Klasa G nie należy do małych samochodów, to jak określić „Ojca Chrzestnego” jako „niezły” film. Gelenda ma prawie 2 m wysokości, 4669 mm długości i 1931 mm długości. Takie parametry oznaczają kilka rzeczy:
- Wysokością będziecie dorównywali autobusom i autom dostawczym, a stojąc koło Mazdy MX-5 lub Smarta, będzie wam się chciało śmiać. Przy wjeżdżaniu na parkingi podziemne lub wielopoziomowe doznacie natomiast chwilowego zatrzymania akcji serca.
- Aby wsiąść do auta, będziecie używali specjalnego stopnia przy listwie progowej. I będzie potrzeba kilka prób, zanim nauczycie się to robić jak zawodowiec.
- Wysiadanie z samochodu przeważnie polega na wyskakiwaniu z samochodu, a przy tym łatwo ubrudzić nogi o wspomnianą listwę progową.
- Na parkingach trzeba się trochę nakombinować. Jeśli trudno wam znaleźć wystarczająco duże miejsce… Cóż, zawsze możecie staranować auta, które je wam ograniczają.
- Czuć to, jak hamulce męczą się przy wyhamowaniu auta. Nie spodziewajcie się ostrego stopu, bo choć spore tarcze w połączeniu z ogólnie skutecznym i pewnym układem spisują się świetnie, to jednak auto waży prawie 2,5 tony, a taką masę niełatwo jest zatrzymać.
- Podczas szybkiej jazdy wiatr mocno uderza w prostokątną sylwetkę samochodu, co oznacza spory szum w okolicach tylnych szyb i świst uszczelek w drzwiach.
- Na drodze i poza nią jesteście niepokonani.
Ostatni punkt należy oczywiście traktować z przymrużeniem oka, ale coś w tym jest, że jazda Gelendą daje przyjemne wrażenie bezpieczeństwa i niezniszczalności. Siedzenie w tym aucie przypomina poruszanie się czołgiem. Wiecie, że każdy was widzi, a wręcz nagle to wy musicie szczególnie uważać i porządnie przyglądać się odbiciu w lusterkach nim wykonacie jakiś manewr. Spokój towarzyszący poruszaniu się Klasą G jest odprężający. Odnosi się wrażenie, że nawet jeśli ktoś by w was uderzył, musiałby oddać swoje auto do kasacji, podczas gdy „G” może delikatnie wgniótłby się zderzak. Oczywiście to nieprawda i z pewnością też mocno odczulibyście uderzenie, ale jednak zaufanie, jakim darzy się to auto podczas jazdy, przychodzi bardzo naturalnie.
Jak zatem zapanować nad gabarytami klasy G i jak faktycznie uniknąć stłuczek czy niebezpiecznych sytuacji? Z pomocą przychodzą nam systemy bezpieczeństwa. Kierowcę wspierają takie technologie jak elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS, wspomaganie hamowania awaryjnego Active Braking Assist, wspomaganie utrzymania pasa ruchu i czujniki parkowania z kamerą cofania. W testowanym przez nas egzemplarzu pojawiły się także pakiety obejmujące m.in. czujniki martwego pola oraz asystenta utrzymania odległości za pojazdem poprzedzającym.
Wymiary i masy Mercedesa G 350d:
Długość: | 4669 mm |
Szerokość: | 1931 mm |
Wysokość: | 1969 mm |
Masa własna: | 2451 kg |
kąt natarcia | 30,9 st. |
kąt zejścia | 29,9 st. |
kąt rampowy | 25,7 st. |
Rozstaw osi: | 2890 mm |
Prześwit minimalny: | 241 mm |
Minimalna pojemność bagażnika: | 454 l |
Pojemność zbiornika paliwa: | 100 l |
W świetnej formie
Do naszej redakcji trafiła odmiana G 350d, co oznacza turbodoładowanego diesla o pojemności skokowej 2925 cm3. Tym razem jednak sześć cylindrów zostało ustawionych potulnie w rzędzie. Tak na dobrą sprawę, określenie „potulnie” nie jest tu odpowiednie. Najsłabszy w ofercie tego modelu silnik generuje 286 KM mocy przy 3400 obr./min i 600 (!) Nm momentu, dostępnego już od 1200 (!!!) obrotów. Prędkość maksymalna nie jest w zasadzie porywająca, bo wynosi 199 km/h, ale za to przyspieszenie do 100 km/h trwa 7,4 sekundy. W dodatku auto spełnia wyśrubowaną normę Euro 6, m.in. dzięki ulepszonemu systemowi katalizatorów, umieszczonym przy silniku układowi kontroli emisji spalin oraz poprawionej powłoce ścian cylindrów, która ogranicza tarcie na styku z tłokami i wpływa na zmniejszenie zużycia oleju napędowego.
Choć zazwyczaj podstawowe jednostki w katalogach pozostawiają sporo do życzenia, to odmiana G 350d jest godna uwagi. Silnik jest przyjemnie elastyczny, a świetne parametry techniczne gwarantują mu dobrą dynamikę. 3-litrowy motor ze zmiennymi fazami rozrządu i turbodoładowaniem ma przy tym miłą kulturę pracy, nie jest przesadnie głośny, a kiedy trzeba, oferuje sprawną reakcję na gaz. To po części zasługa 9-stopniowej skrzyni automatycznej 9G-TRONIC+, która szybko i ledwo zauważalnie zmienia biegi. Niższe stopnie są przy tym dość szerokie, ale gdy trzeba, zmiana trybu jazdy pozwala je odpowiednio skrócić. Dzięki temu pod pedałem gazu zawsze czeka odpowiedni zapas mocy, a w sportowym trybie auto potrafi nawet przytulić kierowcę do fotela. Za zmianę trybów odpowiada standardowy DYNAMIC SELECT, oferujący kilka ustawień charakterystyki jazdy, w tym tryb offroadowy i indywidualną konfigurację.
Pali trochę więcej niż obiecuje
Według Mercedesa, G 350d spala średnio 9,6 l/100 km. No cóż… Nie słyszałam by komukolwiek udało się zejść poniżej 13 l/100 km. W naszym teście spalanie podczas jazdy w trasie wynosiło ok. 15-16 litrów, a w mieście 18-20 l/100 km. Prawdziwy szok nastąpił przy okazji gęstych korków, w trakcie których przez 30 minut pokonałam 4 kilometry. Wówczas komputer zaserwował odczyt 40,8 l/100 km. Na szczęście, nawet przy dwukrotnie większym spalaniu niż obiecywane, zasięg G 350d na pełnym baku wynosi minimum 550-600 kilometrów. Jak to możliwe? W testowanym egzemplarzu zbiornik paliwa został powiększony aż do 100 litrów, dzięki czemu przy każdym tankowaniu od zera do pełna, z waszego portfela zniknie ok. 500 zł. Zakładamy jednak, że dla właściciela tego auta nie stanowi to większego problemu.
Gelenda, nawet jeśli minie się z powołaniem, musi umieć poradzić sobie z każdym terenem. Dlatego powinna być przyjemna na asfalcie (wspiera ją w tym adaptacyjna regulacja amortyzatorów) i jeszcze lepsza po zjechaniu na nieutwardzone drogi. Konstrukcja oparta na ramie drabinowej z blachy stalowej posiada reduktor i blokady trzech dyferencjałów – przedniego, centralnego i tylnego – a każda z nich załączana jest dedykowanym przyciskiem na konsoli centralnej. Napęd w tym aucie na stałe rozdzielony jest oczywiście na wszystkie koła, faworyzując lekko tył. Na panelu środkowym umieszczono także przycisk „Low range”, zwiększający wartość momentów obrotowych przekazywanych na koła. Most zastąpiły wielowahacze (po dwa z przodu i po cztery na stronę z tyłu), a możliwości terenowe uległy poprawie w porównaniu z poprzednią generacją. Prześwit generacji W464 wynosi 24,1 cm, a głębokość brodzenia 766 mm. Kąt rampowy wyliczono na 25,7°, natarcia 30,9°, a zejścia 29,9°. Gelenda jest też w stanie jechać po podłożu nachylonym pod kątem 35 stopni.
Ile to kosztuje?
Przyszedł czas na pytanie będące wisienką na torcie. Gelenda kosztuje dużo… Bardzo dużo. Bazowa odmiana G 350d rozpoczyna się od 496 200 złotych. Ze wszelkimi dodatkami, pakietami i udogodnieniami, za testowane przez nas auto musielibyście zapłacić 664 700 zł. W ofercie jest także benzynowa odmiana G 500 za 558 300 zł oraz wściekła jak byk w czasie Corridy AMG G63, wyceniona podstawowo na 765 100 zł. Niewątpliwie o wiele lepszą inwestycją będzie mieszkanie lub dom. Jeśli jednak już jakieś macie (i posiadacie odpowiednio spore miejsce parkingowe), a portfel dalej pęka w szwach, kupcie Klasę G, bo jest po prostu fenomenalna.
TO NAM SIĘ PODOBA:
- Wierność tradycyjnej stylistyce
- Właściwości terenowe
- Luksusowo wykończone wnętrze
- Audio Burmester
- Świetne fotele
- Dynamika i niska emisyjność silnika
- To Gelenda!
TO NAM SIĘ NIE PODOBA:
- Zbyt wysokie spalanie
- Obsługa systemu multimedialnego
Dane techniczne Mercedesa G 350d:
Silnik: | wysokoprężny R6 |
Moc: | 286 KM przy 3400 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy: | 600 Nm przy 1200-3200 obr./min. |
Skrzynia biegów: | automatyczna 9-stopniowa |
Prędkość maksymalna: | 199 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: