Test Mazda 3 – żwawo do celu
Motoryzacja japońska w dalszym ciągu opiera się światowym trendom w budowaniu silników. Gdy reszta świata konstruuje coraz mniejsze jednostki i wyposaża je w turbo sprężarki, Japończycy z uporem maniaka „grzebią” w dwulirowym bloku i usprawniają go z laboratoryjną precyzją. Efektem ich prac jest Mazda 3 z benzynowym silnikiem o pojemności 2 litrów i mocy 165 KM. Czy w dalszym ciągu może być konkurencją dla europejskiej czołówki?
Okazuje się, że dopracowana konstrukcja wcale nie odstaje od konkurencji. Lata spędzone na usprawnianiu dużego motoru doprowadziły do powstania konstrukcji, która charakteryzuje się niezłymi osiągami, porównywalnymi z mniejszymi, doładowanymi sinikami europejskimi. Lekka konstrukcja silnika, lekkie tłoki oraz wał korbowy, oraz wysokie sprężanie mieszanki (14:1), przyczyniają się do zwiększenia skuteczności mechanicznej silnika. I wszystko to zachowując legendarną już niezawodność.
Silnikowi nie można niczego zarzucić także pod względem dynamiki. Sprawnie rozpędza on kompaktowe nadwozie i do tego brzmi przyjemnie dla ucha. Zaznaczyć muszę fakt, że silnik SKYACTIV-G uwielbia, gdy kierowca brutalnie traktuje pedał gazu. Bez wysiłku wkręca się na wysokie obroty i równie chętnie tam pozostaje. Zgodnie z eko trendami, nowoczesne silniki muszą spełniać wyśrubowane normy emisji spalin, a także spalać znikome ilości paliwa. I również tutaj inżynierowie Mazdy pokazali, że duży silnik można dostosować do zaostrzającego się prawa. Podczas normalnej jazdy silnik zużywa około 6,5 l / 100 km. Gdy damy się ponieść emocjom, zużycie wzrasta, ale przekroczenie wartości 9 litrów będzie wymagać od kierowcy dużego samozaparcia.
Skoro wiemy już dużo na temat silnika zastosowanego w Mazdzie 3, słów kilka należy się reszcie auta. Zgrabna sylwetka zdradza dalekowschodnie pochodzenie. Ostre linie, skośne reflektory i duży, wyrazisty grill nie pozwolą pomylić jej z żadnym innym samochodem. Do przodu wsiada się bardzo wygodnie. Świetne są także fotele, które wykazują się dużą dozą sportowego ducha. W aucie siedzi się nisko, a deska rozdzielcza szczelnie okala kierowcę. Mazda od lat wierna jest filozofii KODO, której głównym założeniem jest zespolenie kierowcy i maszyny w jeden idealnie pracujący organizm. W kokpicie czuć te odwołania, bo miejsce kierowcy sprawia wrażenie szytego na miarę. Wszystko jest w zasięgu ręki i – co najważniejsze – nic nie przeszkadza w prowadzeniu, żaden plastik nie ociera się o kolana, nic nie kłuje w łokcie.
Z tyłu także nie jest źle, choć tu nawiązanie do KODO objawia się nie do końca wygodnym zajmowaniem miejsca. Próg znajduje się wysoko i podczas wysiadania pasażer będzie zmuszony udowodnić swą sprawność fizyczną. Dość mały jest także sam otwór drzwiowy, więc jeśli wasze dzieci nie zapinają się jeszcze same w fotelikach, potrenujcie tę czynność w suchym i ciepłym garażu.
Pojemność bagażnika to 364 litry. Nie jest mały, ale brakuje mu haczyków, na których można by powiesić torby z zakupami.
A jak jeździ kompaktowa Mazda? W mieście jest niezwykle zwinna i poręczna. Mały promień skrętu pozwala wydostać się z ciasnego parkingu. Zawieszenie jest sztywne, może nawet twarde. Jeśli mieszkacie na końcu dziurawej drogi, przemyślcie zakup. Na gładkiej nawierzchni rekompensuje jednak wszystkie niedogodności. Samochód doskonale trzyma się drogi, a podczas szybko pokonywanych zakrętów nie wyczuwa się podsterowności. Mazda pewnie i gładko pokonuje ciasne łuki dając przy tym wiele frajdy. Na autostradzie Mazda również sprawdza się doskonale, żwawo przyspiesza, silnik jest elastyczny, a precyzyjna skrzynia biegów pozwala na szybką redukcję podczas manewrów wyprzedzania.
Podstawową wersję kupicie już za 68 900 złotych. Będzie to auto ze stukonnym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra i wyposażeniem SkyGO. Nasz egzemplarz w opcji wyposażenia SkyPASSION to wydatek około 93 000 złotych. To chyba niezła cena za praktycznego i świetnie wyposażonego kompakta, produkowanego w Japonii, który do tego będzie jeździł wiecznie.
Wygląda więc na to, że Mazda 3 z dużym silnikiem benzynowym świetnie sprawdza się w codziennej eksploatacji. Jest wystarczająco dynamiczna, dostatecznie szybka i świetnie wykończona. Duży silnik, wykorzystujący pojemność do osiągania mocy, spala niewielkie ilości paliwa, a do tego odznacza się legendarną już niezawodnością.
NA TAK
– ciekawy design;
– niezawodny silnik;
– wygodne, dopasowane wnętrze – zwłaszcza z przodu;
– precyzyjny układ kierowniczy.
NA NIE
– mało miejsca z tyłu;
– brak uchwytów w bagażniku.
Dane techniczne Mazda 3
Silnik: |
Benzynowy, R4 |
Pojemność skokowa: |
1998 m3 |
Moc: |
165 KM przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy: |
210 Nm przy 4000 obr./min |
Skrzynia biegów: |
Manualna, 6 biegowa |
Prędkość maksymalna: |
210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
8,2 s |
Długość/szerokość/wysokość: |
4465/1795/1450 mm |
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: