Test Infiniti Q30 – bliźniacze podobieństwo?

Czy Infiniti Q30 wraz ze swoim niemieckim bratem są tak identyczni, że za różnicę nie warto przepłacać? Mówimy: sprawdzam!

Unifikacja i wspólne projekty koncernów samochodowych to chleb powszedni dzisiejszej motoryzacji. Wspólne płyty podłogowe, wymiana silników i elementów wyposażenia, pozwalają producentom zaproponować klientom najlepszy produkt w najlepszej cenie. Infiniti z modelem Q30 walczy o swoje w klasie miejskich kompaktów. Mimo, że wiele jest w nim zapożyczeń z Mercedesa, potrafi stworzyć własny image, który wyróżnia go spośród konkurentów.

W grupie kompaktów segmentu premium mało jest tak dobrze wyglądających aut. Sylwetka Q30 jest miła dla oka, agresywnie narysowana i bardzo sportowa. Przód z ogromnym grillem robi wrażenie, a boczne wloty powietrza dopełniają drapieżnego wizerunku. Producent nie ukrywa, że Q30 jest mocno spokrewnione z Mercedesem klasy A, ale to dobra wiadomość dla klientów, którzy od Infiniti oczekują czegoś więcej niż tylko możliwości przemieszczania się z miejsca na miejsce.{ image(14544) }}Skoro wiemy już, czego możemy spodziewać się po wnętrzu, tym chętniej do niego zaglądamy. I tu zaskoczenia nie ma. Środek Infiniti to prawdziwa klasa premium. Fotele obszyte skórą są przyjemnie miękkie, a materiały na desce rozdzielczej już samym wyglądem potwierdzają swą przynależność do klasy wyższej. Drewnopodobne wstawki doskonale korespondują stylistycznie z imponującym kolorem nadwozia, które producent nazwał „Liquid Copper” (płynna miedź). We wnętrzu jest miło i przytulnie, do dyspozycji mamy większość dostępnych na rynku elektronicznych wspomagaczy, ale na szczególną uwagę zasługuje system Infiniti InTouch, który po sparowaniu z naszym smartfonem pozwala na obsługę kalendarza, ulubionych stron www, czy portali społecznościowych, a także podpowiedzi dotyczących stylu jazdy. Ciekawie rozwiązane zostało również powiadamianie o innym samochodzie znajdującym się w tak zwanym „martwym polu”. Światełko informacyjne znajduje się na obudowie głośnika wysokotonowego wewnątrz auta, a nie na samym szkle, jak u zdecydowanej większości konkurentów. Rozwiązanie jest godne naśladowania ze względu na swoją doskonałą czytelność.

Z tyłu usiądą wygodnie dwie dorosłe osoby, choć słowo „wygodnie” jest tu troszkę na wyrost. O ile kąt pochylenia i oparcie samo w sobie jest bardzo ergonomiczne, o tyle siedzisko jest po prostu za krótkie. Z resztą jest to również grzech niemieckiego pierwowzoru. Nogi nie mają podparcia na wysokości ud i wrażenie jest takie, jakbyśmy mieli się zsunąć z tylnej kanapy przy pierwszym hamowaniu. Kolana jednak nie będą obijać się o przednie fotele, więc ostatecznie nie jest najgorzej. Najlepiej jednak będzie posadzić z tyłu dzieci w fotelikach, albo jeździć jedynie z pasażerem siedzącym z przodu. Ten będzie nam wdzięczny za wygodę na mięciutkich, podgrzewanych fotelach.

Nasz egzemplarz to Q30 w wersji Premium Tech z półtoralitrowym silnikiem wysokoprężnym, o mocy 109 KM. Nie jest to demon prędkości, ale nie w tym celu został zainstalowany pod maską tego Japończyka. Jeśli chcecie osiągów, bez wahania sięgnijcie po wariant 2.2 l o mocy 170 KM. Ten  silnik wydaje się optymalny pod względem osiągów, ale lubi sobie wypić…

Nasz diesel to propozycja dla osób, dla których podstawowym parametrem jest oszczędność paliwa. Nie zużycie, a właśnie oszczędność. Podczas dynamicznej jazdy silnik wypije około 6-6,5 litra oleju napędowego. Jeśli jednak będziemy traktować pedał przyspieszenia z szacunkiem i delikatnością, silnik odwdzięczy się nam zużyciem paliwa na poziomie 3,7 litra na sto kilometrów. Skrajnie powściągliwy kierowca jest w stanie osiągnąć nawet wynik na poziomie 3,5 litra… tylko po co? Przy normalnym traktowaniu tego hatchbacka i tak jest bardzo dobrze. 50-litrowy zbiornik paliwa, przy umiejętnej jeździe wystarczy na przejechanie wielu kilometrów.

Jeśli podczas parkowania nie czujemy się zbyt pewni, wyręczyć nas może system parkowania równoległego, ale na pewno przydadzą się kamery wspomagające, które połączone na ekranie w widok 360 stopni zapewnią bezpieczeństwo zarówno nam jak i pieszym.

Zawieszenie jest sprężyste, ale nadal bardzo komfortowe. Podczas spokojnej jazdy można się odprężyć. Z kolei, jeśli zacznie nam się spieszyć również nie będziemy mieli powodów do narzekania. W zakrętach jest stabilnie i pewnie, a jeśli zostaniemy zaskoczeni jakaś sytuacją drogową, z pomocą przyjdzie nam system stabilizacji toru jazdy, który działa tu bardzo wydajnie.

Wnętrze jest bardzo dobrze wyciszone, a do uszu kierowcy dobiegają jedynie ciche odgłosy nierówności nawierzchni. W poczuciu pełnego komfortu spieszy kierowcy i pasażerom system audio skomponowany przez Bose. Brzmi on w Infiniti bardzo ciepło i przyjemnie dla ucha. Nawet dłuższe słuchanie głośniejszej muzyki nie męczy uszu, a wyważenie poszczególnych pasm sprawia, że każda długa podróż stanie się przyjemnością. Podczas planowania takiej podróży problemu może przysporzyć jedynie chęć spakowania wszystkich potrzebnych rzeczy. Bagażnik nie jest przesadnie duży, choć producent podaje, że ma pojemność 430 litrów. Rada konsumencka? Jeśli wybieracie się w podroż na lazurowe wybrzeże, spakujcie tylko najpotrzebniejsze ubrania. Najlepiej kostium kąpielowy i kilka zwiewnych sukienek. Zmieści się wtedy nawet kapelusz… Zamiast pędzić autostradą jedźcie bocznymi narodówkami. Szczególnie we Francji, gdzie podczas niespiesznej i oszczędnej jazdy znajdziecie czas na podziwianie widoków. Właśnie do tego stworzono to małe Infiniti.

NA TAK:
– zgrabna sylwetka;
– niespotkany, wyróżniający się kolor;
– oszczędny silnik;
– wygodne fotele przednie;
– świetne spasowanie wnętrza.

NA NIE:
– zbyt krótkie siedziska tylnej kanapy;
– niezbyt obszerny bagażnik;
– mało energiczny silnik 1,5 l

Dane techniczne Infiniti Q30

Silnik:

Wysokoprężny R4 – doładowany

Pojemność skokowa:

1461 cm3

Moc:

109 KM przy 4000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy:

260 Nm przy 1750-2500 obr./min

Skrzynia biegów:

Manualna, 6 biegów

Prędkość maksymalna:

190 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

12,0 s

Długość/szerokość/wysokość:

4425/1805/1495 mm

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze