Test Honda MSX 125: jazda niekoniecznie ekstremalna
Bum na 125-ki w toku - Honda wytacza działo: MSX 125. Czy jednak ten model to nie jest przypadkiem przerost formy nad treścią?
Honda MSX 125 |
![]() |
fot. Agata Rybicka |
Doskonale pamiętam swoją reakcję, gdy w ubiegłym roku na imprezie Hondy fun & safety (cóż za paradoks!) w Toruniu, po raz pierwszy na żywo ujrzałam model Honda MSX 125. Stała i patrzyła na mnie wymownie spode łba, tym swoim jednym, wielkim i charakterystycznym okiem. Wtedy jednak, mając przed sobą szeroką gamę innych motocykli Honda, szybko ją zbagatelizowałam. Maszyna kojarząca się z motorynką, którą pamiętam z dzieciństwa, wydawała mi się jakimś wybrykiem szalonego japońskiego projektanta, skonstruowanym chyba tylko na potrzeby outsiderów uprawiających stunt. Oczywiście wówczas nie wiedziałam jeszcze, że po roku przyjdzie mi testować Mini Street X-treme (tak należy rozszyfrowac skrót MSX).
Dobrym pretekstem, żeby przymierzyć się do tego pocketbike’a był dla mnie fakt, że wchodzi w życie „ustawa o 125-tkach”. Do głowy przyszła mi więc myśl: „a może zainteresowani zakupem małych jednośladów zamiast skutera będą woleli wybrać taki model motocykla?”.
Na czym oko zawiesić?
Honda MSX 125 ma niewątpliwie ciekawy wygląd i wyróżnia się własnym, niepowtarzalnym stylem. Trudno jednoznacznie orzec, czy ta niekonwencjonalna budowa jest ładna. Znam osoby, którym się podoba.
Motocykl jest wykonany na przyzwoitym poziomie. Poza dość małymi i okrągłymi lusterkami, w których niewiele widać, nie widać tu tandetnych, „chińskich plastików”. Okablowanie z dość mocno odkrytego piecyka jest starannie poprowadzone. Z przodu zastosowano połączoną lampę projektorową, która nadaje motocyklowi charakterystycznego i silnego charakteru.
Ile koni? Każdy widzi
Silnik przy obrotach 7000 obr./min. generuje moc maksymalną zaledwie 9,8 KM. Dźwięk jaki wydaje po uruchomieniu jednostki i w dolnym zakresie obrotów świadczy o przyjemnej, miękkiej pracy silnika. Sprzęgło, zmiana biegów i rollgaz pracują tak samo jak w pełnowymiarowym motocyklu.
Honda MSX 125 |
![]() |
fot. Agata Rybicka |
Na trzecim biegu zdołałam się rozpędzić się do 70 km/h, a na czwórce przy obrotach 7000 obr./min. i odkręconej do końca manetce gazu na liczniku pokazało się 97 km/h. Rozpędzonego do tej prędkości MSX-a zatrzymałam na przyzwoitym odcinku drogi. Mimo, że hamulce są poprawne i współmierne do całej reszty, to jednak w pierwszej fazie hamowania, gdy zawieszenie szybko nurkowało, odczuwałam pewien dyskomfort i cień niepokoju. Wynikało to z połączenia reakcji miękkiego przedniego zawieszenia z małymi, 12-calowymi kółkami. Silnik wywołuje wibracje i dopiero wejście na ok. 4000 obr./min. powoduje, że powoli ustępują.
Kolejny element, o którym trzeba wspomnieć, to tylko czterostopniowa skrzynia biegów. Wielokrotnie bezskutecznie szukałam tego piątego przełożenia, napotykając martwy opór. Szkoda.
Użytkowy – czyli jaki?
Mini Street X-treme to motocykl sklasyfikowany przez Hondę jako motocykl miejski. W skrócie można rzec, że jest dość nieźle wyważoną, zwrotną i lekką maszyną. Masa pojazdu wynosi zaledwie 102 kilogramy. W konsekwencji osoby o większych gabarytach, gdy zasiadają za kierownicą MSX’a, wyglądają masywnie. Nie zmienia to faktu, że niemal każdy widząc taką pszczółkę, natychmiast miał ochotę na nią wskoczyć i się przymierzyć.
Kanapa jest wąsko wykrojona i położona na niskiej wysokości. Pozycja na motocyklu jest wygodna, to efekt nietypowej, dość wysoko zamontowanej kierownicy. Jednorazowe pokonanie ok. 30 kilometrów nie zmęczyło mnie; na przejechanie jednorazowo stu kilometrów pewnie już bym się nie zdecydowała. Poza tym miejsca w tylnej części kanapy jest na tyle mało, że jazda w dwie osoby odpada. Po co więc konstruktor dodał podnóżki dla pasażera?
Honda MSX 125 |
![]() |
fot. Agata Rybicka |
Duży i czytelny wyświetlacz LCD przekazuje kierowcy wszystkie niezbędne informacje. Według danych producenta zużycie paliwa wynosi zaledwie 1,5 l na 100 kilometrów. Zbiornik paliwa ma pojemność 5,5 litra, co – w połączeniu z ekonomią jazdy – ma zapewniać „miejski” zasięg na codzień.
Reakcje w akcji
Czy poręczny równa się zręczny? I tak, i nie. Dużym plusem Hondy MSX 125 jest łatwość manewrowania i poruszania się w korku. Ale cóż z tego, skoro umieszczenie lusterek w MSX-ie jest na tyle niefortunne, że przeciskanie się między autami wymaga mocnej koncentracji, aby nie zahaczyć o lusterko stojącego samochodu.
Duży prześwit sprawia, że z łatwością małą Hondą wjeżdża się na wysokie krawężniki. Przypuszczam, że MSX poradziłby sobie także ze zjazdem ze schodów.
Jest jednak w jeździe 125-tką pewne odczucie dyskomfortu, wywołane tym, że małych gabarytów motocykl nie jest dobrze widoczny przez innych użytkowników ruchu, np. w wysoko umieszczonych lusterkach dużych samochodów czy autobusów.
Inną bolączką są starty spod świateł. Skutery o pojemności nieco większej niż 125 cm3 zostawiają MSX’a daleko w tyle. Ponadto po ruszeniu z „pole position” ma się wrażenie, że jest się zawalidrogą dla całego pasa ruchu – to nieco denerwujące zwłaszcza, gdy widzisz w lusterkach naciągające za tobą samochody. Także próba wyprzedzenia czegokolwiek staje się nie lada wyzwaniem.
Kierowca MSX bywa w trakcie jazdy w mieście bagatelizowany przez innych użytkowników motocykli, niczym skuterowy dostawca pizzy; znak pozdrowienia LwG często nie jest przez nich odwzajemniany…
Kolejną trudną kwestią jest wjeżdżanie motocykla w zakręty. Przemierzanie nawet długich i łagodnych łuków na tak niedużych kołach daje niestety słaby efekt – niepewnego toczenia się. Strach pomyśleć, jak MSX by sobie poradził na ostrzejszych winklach. Małych rozmiarów koła nie radzą sobie też wystarczająco w koleinach i dziurach.
Komu, komu? Do czyjego pojedzie domu?
Do kogo skierowany jest MSX? Nie do końca potrafię to odgadnąć. Oczywiście, może to być pierwszy wybór młodego motocyklisty – tylko czy aby na pewno trafny? Z drugiej strony: czy MSX spełni rolę jednośladu do miasta dla osoby dorosłej? Jest na to nieco za mały, za słaby. Być może rozważą go niewysokie kobiety. Tylko i im może szybko zacząć przeszkadzać niedobór mocy silnika małej Hondy.
O ile nie uprawiasz stuntu, nie masz postury anorektyka Azjaty i nie zależy Ci na przykuwaniu uwagi całego świata motocyklem zabawką za 11 500 złotych, to prawdopodobnie spośród pełnej gamy modeli Hondy zechcesz wybrać coś mniej ekstrawaganckiego, a bardziej użytkowego.
Specyfikacja techniczna Honda MSX125
Silnik
Średnica x skok tłoka (mm) |
52,4 x 57,9 |
Dawkowanie paliwa |
Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI |
Stopień sprężania |
9,3:1 |
Pojemność skokowa (cm³) |
125 |
Typ silnika |
Chłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy, OHC |
Moc maksymalna (KM) |
9,8 KM przy 7000 obr/min |
Maks. moment obrotowy (Nm) |
11 Nm przy 5250 obr/min |
Rozrusznik |
Elektryczny |
Koła
Hamulec przedni |
220 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk |
Hamulec tylny |
190 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk |
Zawieszenie przednie |
31 mm odwrócony widelec teleskopowy |
Zawieszenie tylne |
Wahacz stalowy, pojedynczy amortyzator |
Opona przednia |
120/70-12 (51L) |
Opona tylna |
130/70-12 (56L) |
Wymiary i Waga
Pojemność akumulatora (VAh) |
12 V / 3,5 Ah |
Kąt pochylenia główki ramy |
25⁰ |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) |
1760 x 755 x 1010 |
Typ ramy |
Grzbietowa, z rur stalowych |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) |
5.5 |
Prześwit (mm) |
160 |
Masa własna pojazdu (kg) |
102 |
Wysokość siedzenia (mm) |
765 |
Wyprzedzenie (mm) |
81 |
Rozstaw osi (mm) |
1200 |
Skrzynia Biegów
Sprzęgło |
Mokre, wielotarczowe |
Przełożenie końcowe |
łańcuch O-ring |
Skrzynia biegów |
4-stopniowa |
Najnowsze
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
Zmieniony na początku 2022 roku taryfikator mandatów był prawdziwą rewolucją, ponieważ kilkukrotnie podniósł wysokość kar, jakie można otrzymać za przewiny na drodze. Obecnie jest to nawet 30 tys. zł. Sprawdzamy, za co można dostać rekordowe mandaty. -
Przeterminowane paliwo! Czy paliwo ma termin przydatności?
-
Samochody na LPG do 20 tys. zł – oto 10 najlepszych modeli i ich dane techniczne
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zostaw komentarz: