Test Honda CR1100RS – sportowy klasyk?
Czy retro jednoślad ma jeszcze szansę na powodzenie przy zalewie nowoczesnych motocykli na rynku? Naszym zdaniem tak! A do tego jak się fajnie prowadzi!
CB1100 został sprowadzony do Europy w 2013 roku – chodziło o zaspokojenie rosnącego popytu na nowoczesny motocykl chłodzony powietrzem, z klasyczną linią. Od 2014 roku dostępne były już dwie wersje CB1100, gdzie standardowy model stał się bazą mrocznego i groźnie wyglądającego Café Racera, dostępnego jedynie w czarnym malowaniu, a CB1100 EX odróżniał się kilkoma subtelnymi różnicami. Wkrótce pojawił sie CB1100 RS, który ma wygląd motocykla wyścigowego z lat 70. ubiegłego wieku – jest pozbawiony owiewek, za to przesycony stylem retro. To masywny naked z czterocylindrowym, rzędowym silnikiem, na którym można wyglądać jak milion dolarów. Ma piękną sylwetkę, a do tego jest zwinny – mimo swojej sporej masy – 252 kilogramów.
Okrągły reflektor, płaski zbiornik paliwa oraz silnik, koła i kilka innych podzespołów pokrytych kruczoczarnym kolorem, w połączeniu z klasycznymi analogowymi budzikami (na wyświetlaczu pomiędzy nimi sprawdzisz aktualny bieg oraz informację o zużyciu paliwa i zasięgu) i płaskim siedzeniem, tworzy mroczny ale bardzo ciekawy charakter maszyny. Poprowadzony bokiem układ wydechowy, w układzie 4-2-1, razem z przednim i tylnym błotnikiem, poprzez chromowane wykończenie, podkreślają wyjątkową smukłość CB1100RS. Żeberkowate cylindry i pokrywy zaworów wystające po obu stronach zbiornika, niemal artystycznie wygięte błyszczące rury kolektora, lśniące w słońcu felgi, chromowane wykończenia, muskularny i dobrze wyeksponowany silnik oraz okrągłe tarcze prędkościomierza i obrotomierza – to dzieło sztuki! Malowane w czarnym kolorze, 18-calowe, aluminiowe, 5-ramienne koła wyglądają tu naprawdę ładnie. Jedynie oświetlenie wykonane w technice LED przypomina, że to współczesny motocykl.
Podwójna, stalowa rama kołyskowa CB mieści rzędowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1140 cm3 i pracuje z 41 mm tradycyjnym widelcem teleskopowym z przodu oraz dwoma amortyzatorami z tyłu. Całość tworzy sprawne i bardzo dobrze zestrojone zawieszenie. CB1100RS to idealna platforma do kontemplacji świata poznawanego podczas przejażdżki.
Jeszcze przed przekręceniem stacyjki ma się wrażenie, że w tym klasyku drzemie moc. Dźwięk z tłumików wykręca głowy przechodniom. W trasie RS oddaje kierowcy we władanie swoje przyzwoite parametry, za to w mieście staje się lanserem, który preferuje powolny objazd miasta. Oczywiście przyspiesza płynnie – nawet bez względu na to, jaki bieg jest wrzucony – rusza nawet z szóstego biegu! Nie ma stresu, że zgaśnie Ci na światłach, bo nie zredukowałaś… RS bez problemu poturla się na najwyższym biegu przez miasto przy 1500 obr./min. Dopiero od około 3000 obr/min pojawiają się wibracje o wysokiej częstotliwości, ale one w ogóle nie przeszkadzają. RS bez wysiłku i potrzeby wściekłego wkręcania na czerwone pole, pokazuje swoje najlepsze oblicze.
Po wyłączeniu silnika, podczas schładzania, żeberka wydają charakterystyczne cykanie, co przywołuje w pamięci ducha historycznych maszyn. Silnik osiąga prędkość 8500 obr./min. Stopień sprężania wynosi 9,5:1, a moc maksymalna to 89,8 KM osiągana przy 7500 obr/min. Maksymalny moment obrotowym wynosi 93 Nm przy 5000 obr/min.
RS ma sprzęgło antyhoppingowe i oczywiście ABS – uwielbiam to w motocyklach drogowych. Hamujesz i nie obawiasz się o wywrotkę – to duży komfort. 41 mm widelec teleskopowy ma regulację napięcia wstępnego sprężyny, podobnie jak para tylnych amortyzatorów Showa, współpracująca ze stalowym wahaczem. Centralna podstawka oraz uchwyt pasażera są w wyposażeniu standardowym.
Zachowując korzyści 5-stopniowej przekładni – dobranej pod kątem przyspieszeń oraz dobrej reakcji na ruchy rolgazu – szósty bieg jest nadbiegiem, który dzięki niższym obrotom silnika, przy prędkościach autostradowych, redukuje zużycie paliwa. Jak jedziesz szybko trzeba się liczyć jednak ze zużyciem na poziomie 6 litrów na każdą setkę. Zbiornik paliwa ma pojemność 14,6 l (w tym 3,5 l rezerwy), więc nie trzeba zbyt często zaglądać na stację.
Pozycja za sterami tego motocykla jest komfortowa, nieco sportowa – kierowca jest lekko pochylony. Obniżony środek ciężkości sprawia, że manewrowanie oraz dynamiczna jazda w ruchu miejskim jest bardzo stabilna. Wysokość siedzenia to 795 mm, wiec niższe osoby nie będą miały problemu z dosiadaniem tego sprzętu i sięganiem stopami do podłoża.
Przy manewrach parkingowych RS jest dość ciężki, wiec potrzeba pary w rękach, żeby tę sztukę przepchnąć z miejsca na miejsce. Oczywiście, podczas jazdy nie ma tego problemu – motocykl prowadzi się bardzo łatwo, przyjemnie wchodzi w zakręty i nie sprzeciwia się kierowcy.
Jak patrzę na ten piękny motocykl to mam wrażenie, jakby miał duszę. Honda CB 1100RS to klasyk z komfortowym zawieszeniem, wspaniałym, bardzo elastycznym silnikiem, wdzięczną charakterystyką oddawania mocy. Niewątpliwie piękny, ale wielki, ciężki sprzęt. Po pierwszych odczuciach, że to nie jest motocykl dla mnie – jazda na nim to było wielkie zaskoczenie. Wystarczyła mi jedna przejażdżka by zmienić zdanie.
Cena CB1100RS – 57 000 złotych
NA TAK
– wygląd;
– nie gaśnie na niskich obrotach, rusza z każdego biegu;
– moment obrotowy dostępny od dołu;
– wygodna pozycja za kierownicą.
NA NIE
– czuć masę, co się przekłada na trudności z manewrowaniem przy wolnych prędkościach;
– oddaje ciepło podczas postoju prosto na nogi kierowcy.
Dane techniczne Honda CB100RS
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 73,5 x 67,2 mm
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Stopień sprężania 9,5:1
Emisja C02 123
Pojemność skokowa (cm³) 1140 cm3
Typ silnika Rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony powietrzem i olejem, DOHC
Moc maksymalna (KM) 89,8 KM (66kW) / 7500 obr./min.
Maks. moment obrotowy (Nm) 91 Nm / 5500 obr./min.
Pojemność miski olejowej 4,9 l / 4,4 l
Rozrusznik Elektryczny
Hamulec przedni 310 mm, podwójny tarczowy z pływającymi tarczami i radialnymi zaciskami 4-tłoczkowymi, 2-kanałowy ABS
Hamulec tylny Hydrauliczny, tarczowy, 2-kanałowy ABS
Zawieszenie przednie Klasyczny widelec o średnicy 41 mm (SDBV) z regulacją napięcia sprężyn
Zawieszenie tylne Podwójne kolumny z regulacją napięcia sprężyn
Rozmiar opony przedniej 120/70 R17
Rozmiar opony tylnej 180/55 R17
Koło przednie Felga 10-ramienna, odlewana z aluminium, 17″ x 3,50MT
Koło tylne Felga 10-ramienna, odlewana z aluminium, 17″ x 5,50MT
Pojemność akumulatora (Ah) 12V / 11,2 Ah
Kąt pochylenia główki ramy 26°
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) 2180 x 800 x 1100 mm
Typ ramy Podwójna stalowa, kołyskowa
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 16,8 l
Prześwit (mm) 130 mm
Lampa przednia LED
Masa własna pojazdu (kg) 252 kg
Wysokość siedzenia (mm) 795 mm
Wyprzedzenie (mm) 99 mm
Rozstaw osi (mm) 1485 mm
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przełożenie końcowe Łańcuch
Typ skrzyni biegów 6-biegowa, manualna
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: