Test Honda CBR500R – idealna 5setka?
Czy umiarkowana moc i średnia w tej klasie masa powodują, że Honda CBR500R to sprzęt uniwersalny i idealnie nadaje się na pierwszy motocykl lub lekki sprzęt dla kobiety? Sprawdzamy!
Rynek oferuje nam coraz więcej motocykli o mniejszych pojemnościach. Pełno jest już zarówno 125-tek, 250-tek i 300-setek – stawkę zamykają niewyżyłowane 500-setki. Jest to ciekawa grupa motocykli, bo pojemnością im zdecydowanie bliżej do sportowych motocykli niż miejskich pomykaczy.
Kokpit na pierwszy rzut oka wydaje się przejrzysty, wszystkie przyciski znajdują się w odpowiednich odległościach, a wciskanie ich w rękawiczce nie przysparza problemów. CBR-ka ma regulację klamki hamulca oraz sprzęgła (5-cio stopniową), także każdy będzie w stanie dostosować ich pracę do możliwości swoich dłoni. Pomimo bardzo widocznych zegarów, brakuje mi trochę wskazania temperatury – poza tym znajdziemy wszystko, co jest typowe dla Hondy: przebieg A i B, średnie zużycie, poziom paliwa, czy wskazania elektronicznego obrotomierza.
Powoli do przodu
Pozycja za kierownicą jest wygodna. Grunt jestem w stanie wyczuć obiema stopami (mam 170 cm wzrostu). Widoczność w lusterkach jest umiarkowanie dobra, choć zawsze może być lepiej. Ruszamy!
CBR daje kierowcy naprawdę dużo informacji zwrotnych płynących zarówno z podwozia, jak i samego układu kierowniczego, ale robi to w sposób nienachalny. To cecha miejskich hond tak bardzo różniąca je od jakiejkolwiek yamahy. Nasza testówka ani przez chwilę mnie nie sprowokowała do „wygłupów”, ale z nieskrywaną przyjemnością wykonywała dokładnie to, czego od niej oczekiwałam. To miłe uczucie. Bez zaskoczeń, niespodzianek, pewnie i do przodu. Taka właśnie jest CBR 500R – możesz z nią zrobić wszystko, a ona zawsze wykona twoje polecenie – w zakrętach nawet nie musisz jej prosić, sama jedzie! Prowadzenie tego motocykla to czysta przyjemność. A masa? 194 kilogramów to może i sporo jak na półlitrowy motocykl, ale dzięki kompaktowym gabarytom, nisko osadzonej kanapie i komfortowej pozycji za kierownicą żadnej ociężałości nie czuć.
Cebrę napędza dwucylindrowy, rzędowy silnik chłodzony cieczą. Motor produkuje 47 KM i 43 NM momentu obrotowego. Zapewne na wielu z was nie robi to większego wrażenia, ale w mieście, gdzie na obwodnicach możemy rozwinąć maksymalną prędkość 120 km/h to w zupełności wystarcza. Sprawne poruszanie się w korkach, komfortowe i zwinne codzienne dojazdy do pracy, ale i dłuższa trasa, track-day, czy szybsza, wieczorna przejażdżka – ta Honda odnajduje się w każdej sytuacji, a do tego nie rujnuje portfela. Zużycie zazwyczaj zamyka się w okolicach 4 litrów. Fajnie nie?
Łyżka dziegciu
Lubimy się czepiać. W tym wypadku nic jednak nie przykuło naszej uwagi, co mogłoby byc uznane za ewidentną wadę. Dlatego napiszemy o ciekawej przypadłości, na którą cierpiał zdaje się tylko egzemplarz testowy. Mianowicie nieco powyżej 5 tysięcy obrotów, do maksymalnie 5100 owiewka wpadała w wibracje i zaczynała wydawać brzęczący dźwięk. Przypuszczamy jednak, że to problem konkretnej sztuki, bo cały motocykl wykonany jest na naprawdę wysokim poziomie.
W każdym razie Honda CBR500 R to motocykl bardzo udany i łatwo można się do niego przywiązać, niczym do dobrej kawy. Zarówno ta ostatnia, jak i cebra dawkują dawkę pobudzającą liniowo, nieagresywnie i zawsze czujemy się bo pobcowaniu z nimi naprawdę dobrze. Na tym motocyklu odnajdzie się dosłownie każdy: zarówno świeży adept dwóch kółek, jak i stary „wyjadacz”, który wielokrotnie śmigał motocyklem po torze. To wybitnie dopracowany jednoślad, którego absolutnie plasujemy w naszym ścisłym TOP 5.
Na tak:
– wygląd
– elastyczny silnik
– prowadzenie
– uśmiech na twarzy za każdym razem kiedy się do niego wraca
– niskie zużycie paliwa
– egonomia
Na nie:
– brak informacji o temperaturze silnika
– brzęcząca owiewka przy 5 tys obrotów
Cena od 27 650 zł
Dane techniczne Honda CBR 500 R
Pojemność skokowa: 471 cm3
Typ silnika: dwucylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą,
Moc maksymalna: 35 kW /8500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 43 Nm / 7000 obr./min.
Średnica cylindra x skok tłoka: 67 mm x 66.8 mm
Zasilanie: wtrysk paliwa PGM- FI
Liczba zaworów na cylinder: 4
Rozruch: elektryczny
System chłodzenia: chłodzenie cieczą
Skrzynia biegów: 6-biegowa
Wtórne przeniesienie napędu: łańcuch
Stopień sprężania: 10.7:1
Sprzęgło: mokre wielotarczowe
WYMIARY I MASY
Waga na sucho: 194 kg
Wysokość całkowita 1145 mm
Długość całkowita 2075 mm
Szerokość całkowita 740 mm
Rozstaw osi 1410 mm
Wysokość siodła 790 mm
Prześwit 140 mm
PODWOZIE
Typ ramy: stalowa, diament
Opona przednia 120/70ZR – 17M/C
Opona tylna 160/60ZR – 17M/C
Hamulec przedni: pojedyncza tarcza pływająca, 320 mm, 2-tłokowy zacisk
Hamulec tylny: pojedyncza tarcza pływająca, 240 mm, 1-tłokowy zacisk
Zawieszenie przód: standardowy teleskopowy, 41 mm, regulacja napięcia wstępnego
Zawieszenie tył Pro-link mono z 9-stopniową regulacją napięcia wstępnego, wahacz stalowy, rurowy
Kąt główki ramy 25.5 stopni
Wyprzedzenie 101.9
INNE DANE
Zużycie paliwa na 100 km: 29.5 km / litr
Pojemność zbiornika paliwa 17,5 l
Najnowsze
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy. -
Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
-
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Zostaw komentarz: