Test Fiat 500 L – czyli program 500 Plus według Fiata
Czy istnieje auto poprawne politycznie? Fiat udowadnia, że tak! Nazywa się 500L i jest motoryzacyjnym odpowiednikiem prorodzinnego rządowego programu „500 Plus”. W naszym absolutnie apolitycznym teście, bogata wersja Lounge z dwucylindrowym silnikiem TwinAir.
Perpetum mobile
W odróżnieniu od programu „500 Plus” budzącego wiele kontrowersji, Fiat 500L istnieje „w realu” od czterech lat! Pamiętacie przodka kompaktowych mikrovanów jakim był uroczy Fiat 600 Multipla? To kultowe auto ponad pół wieku temu pokazało światu innowacyjne podejście do tematu zapewnienia maksimum przestrzeni wewnątrz przy zachowaniu minimalnych wymiarów zewnętrznych. W 2012 roku nadszedł czas na jego następcę i pora na Fiata 500L. Pierwszą w historii „pięćsetkę” dla całej rodziny.
„Mały duży” Fiat
Podobnie jak kiedyś Multipla, Fiat 500L na nowo definiuje pojęcie kompaktowy. Zachowując niewielkie gabaryty, auto udanie łączy wiele cech i potrzeb oferując styl, komfort a przede wszystkim użyteczną przestrzeń, jakiej trudno szukać w ciasnej „500-tce” hatchback. Ilość miejsca w 500L może zaskoczyć każdego. To jeden z tych samochodów, do których najpierw trzeba wsiąść, aby się do niego przekonać porzucając stereotypy, jakoby samochody niewielkich rozmiarów siłą rzeczy nie mogły być duże w środku.
Oba rzędy siedzeń 500L regulować można we wszystkich płaszczyznach, łatwo konfigurując ich położenie do naszych celów. Warto dodać, że przednie fotele oraz tylna kanapa umieszczona została wyżej niż w trzydrzwiowym Fiacie 500.
Inaczej też wyglądają proporcje przeszklonych powierzchni karoserii. Duże okna tworzą płynną linię „oplatającą” auto dookoła. Poza smaczkiem stylistycznym taki zabieg ma kolosalne znaczenie podczas manewrowania czy parkowania na wąskich i zatłoczonych ulicach miast, gwarantując nawet niewysokim kierowcom doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Podczas długich podróży, szybko docenimy mnogość schowków i półeczek, w które Fiat hojnie wyposażył 500L.
Do kompletu 400-litrowy bagażnik mieszczący pięć standardowych walizek podróżnych, lub pełnowymiarowy dziecięcy wózek! Wciąż mało? Fiat oferuje estetyczny box dachowy lub bagażnik rowerowy zaprojektowany specjalnie do 500L. W testowanej przez nas najbogatszej odmianie wyposażeniowej Lounge, bez dopłaty dostaniemy okno dachowe o powierzchni 1,5 m2 – największe jakie znajdziecie w tej klasie.
Mały wielki silnik
Naszego 500L napędzało malutkie, dwucylindrowe „serduszko” o pojemności niecałego litra. Wielokrotnie nagradzana, mocno zaawansowana technologicznie jednostka typu TwinAir, dzięki pomocy turbosprężarki osiąga 105 koni mechanicznych, co podkreślmy jest doskonałym wynikiem. Nie tylko na papierze. Obecność doładowania i jej wysoka wydajność przekłada się na imponującą elastyczność i bezzwłoczną reakcję na gaz już przy niskich obrotach silnika. Niestety podobnie zresztą jak w trzydrzwiowej odmianie Fiata 500, obiecywane przez producenta dane dotyczące zużycia na paliwa, delikatnie mówiąc mijają się z prawdą. I to zanim do auta wsiądzie komplet pasażerów.
Deklarowana średnia 4,8 litra czy 5,7 może i jest możliwe do uzyskania, ale tylko wtedy, gdy prawy pedał traktować będziemy z iście aptekarską precyzją. Chcąc być choć trochę szybszym od autobusów miejskich realne musimy liczyć się z utratą 6-7 litrów z baku po każdych stu kilometrach.
Maniakom jazdy o kropelce na pewno przypadnie do gustu seryjna w tej wersji silnikowej 500L aplikacja „EcoDrive Live”. Dzięki wskazówkom udzielanym kierowcy w czasie rzeczywistym prorodzinna „500-tka” spełnia rolę osobistego, wirtualnego trenera analizującego nasz styl jazdy i zawsze służącego radą i pomocą.
Jest pięknie!
Proste wnętrze nie musi być nudne, czego najlepszym dowodem jest przestronna kabina pasażerska Fiata 500L. Zegary są czytelne, kokpit przejrzysty a wszystko zostało oryginalnie zaaranżowane. Większość funkcji związanych z obsługą realizuje czytelny, dotykowy ekran dotykowy o przekątnej 5 cali umieszczony w optymalnym miejscu na szczycie deski rozdzielczej. Sprzężony z systemem info rozrywki i nawigacji system U-Connect połączy nas za pośrednictwem Bluetootha z najpopularniejszymi serwisami społecznościowymi lub umożliwi odsłuchanie ulubionych internetowych stacji radiowych.
Styl neo-retro Fiata 500L widoczny w sylwetce auta celowo nawiązującej do mniejszego Fiata 500, ma swoją kontynuację po zajęciu miejsca w środku. Żywe kolory obić tapicerskich i deski rozdzielczej przykuwają nie mniejszą uwagę od gustownych detali, jak choćby kształt wieńca kierownicy czy dźwigni hamulca ręcznego.
Dopełnieniem ogromnego ładunku stylu jaki ma Fiat 500L, jest szeroki wybór lakierów nadwozia, również (tak jak w tym przypadku dwukolorowych), oraz niezliczonych akcesoriów, przy pomocy których łatwo uczynimy nasze auto niepowtarzalnym. Kalkomanie w kilkunastu wzorach, designerskie obudowy kluczyków czy odświeżacze powietrza dedykowane do konkretnego modelu auta nie są już dziś wyjątkiem.
Ale który ze znanych Wam samochodów ma swój własny ekspres do kawy gotów w każdej chwili do przyrządzenia aromatycznego espresso? Bo Fiat 500L we współpracy z firmą Lavazza przewidział taką możliwość…
Na TAK
– rozsądnie skalkulowane ceny
– ilość i rozplanowanie miejsca wewnątrz,
– doskonała widoczność,
– bogata gama modelowa
– uterenowiona odmiana 500L Trekking i już nieoferowana (niestety) odmiana 7-miejscowa 500L Living,
– szeroka możliwość personalizacji wyglądu auta.
Na NIE
– z kompletem pasażerów podstawowe jednostki napędowe mogą okazać się zbyt słabe,
– kontrowersyjna stylistyka,
– przeciętne hamulce,
– tylko pięciobiegowe skrzynia w odmianie z dieslem.
Konkurenci: Ford B-Max, Kia Venga, Nissan Note, Opel Meriva, MINI Countryman, Citroen C3 Picasso, Fiat 500 i życie we dwójkę!
Ceny:
Fiat 500L – od 49 400 złotych
Fiat 500L Lounge 0,9 TwinAir 8V 105 KM – 62 400 złotych
Dane techniczne Fiat 500L Lounge 0,9 TwinAir 8V 105 KM
Silnik: |
Benzynowy, 2cyl, 8v,Turbo |
Pojemność skokowa: |
889 cm3 |
Moc: |
105 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy: |
142 Nm przy 2000 obr./min. |
Skrzynia biegów: |
Manualna, 6 biegów |
Prędkość maksymalna: |
180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
12,3 s |
Długość/szerokość/wysokość: |
4147 x 1784 x 1658 mm |
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Piękny nie jest, ale nie obraziłabym się. Niestety nie zalapalam się na program 500+