Test Citroen Grand C4 Picasso – wszystko jest dla…dzieci!
Gdy zakładamy rodzinę, porzucamy swoje dotychczasowe przyzwyczajenia i podporządkowujemy swoje działania zapewnieniu potomstwu maksimum bezpieczeństwa. Sprzedajemy swoje szybkie coupe i kabriolety, czasem motocykle, a swą uwagę zwracamy ku dużym autom rodzinnym, które zapewnią nam komfort, wygodę i przestrzeń. Zwracamy uwagę na samochód, który jest w stanie spełnić wszystkie nasze wymagania. Takim jak Citroen Grand C4 Picasso?
Zachwycająca przednia, panoramiczna szyba daje doskonałą widoczność i poczucie przestrzeni. Konstruktorzy zadbali o to, by kierowca miał doskonały widok w każdą stronę. Zbawienne w manewrowaniu okazują się trójkątne szyby boczne, dzięki którym zdecydowanie poprawia się widoczność na boki.
Bardzo rozbudowana i wysoka jest deska rozdzielcza. Nie oznacza to, że jest skomplikowana. Sprawia po prostu wrażenie trochę przytłaczającej. Zestaw wskaźników to – zgodnie z duchem czasu – ekran wyświetlający poszczególne wskazania. Został on umieszczony pośrodku kokpitu, w górnej jego części i jest to znak rozpoznawczy wszystkich modeli Citroena Picasso począwszy od pierwszej generacji z 1999 roku. Poza wirtualnymi licznikami wyświetlane są także obrazy z kamery cofania. Francuzi do minimum ograniczyli liczbę przycisków na desce rozdzielczej. Wszystkimi funkcjami sterujemy za pomocą dotykowego ekranu centralnego. Wszystkimi, więc także nawiewami i klimatyzacją. Oczywiście, można powiedzieć, że przecież ustawiamy komfortową temperaturę raz i nie dotykamy się do panelu. W praktyce zmiana choćby siły nawiewu wymaga wejścia w menu, a to skutecznie rozprasza kierowcę podczas jazdy. Podobnie sprawa ma się z nawigacją. Może być ona wyświetlana na obydwu ekranach, jednak jeśli szukamy czegoś w menu ekranu centralnego, na górnym widok nawigacji również znika.
Ciekawym posunięciem jest umieszczenie dźwigienki zmiany biegów przy kierownicy. Przypomina ono rozwiązanie z wielu aut amerykańskich, ale wymaga przyzwyczajenia. W miejscu, gdzie tradycyjnie szukamy dźwigni zmiany biegów znajdziemy pokaźnych rozmiarów schowek, a w zasadzie organizer z uchwytami na kubki i głębokimi korytkami na drobiazgi. Schowków w aucie jest tak dużo, że jeśli macie kłopoty z pamięcią powinniście oznaczać sobie kolorowymi karteczkami poszczególne przedmioty, które w nich chowacie. W przeciwnym razie spędzicie dużo czasu na zabawie w chowanego.
Całe wnętrze podporządkowane jest zapewnieniu maksimum przestrzeni dużej rodzinie. Mama i tata będą mieli mnóstwo przestrzeni z przodu, a z tyłu, na trzech oddzielnych fotelach, zmieszczą się foteliki. To bardzo cenna informacja, bo w niewielu mini vanach jest na tyle dużo miejsca, żeby w drugim rzędzie zmieścić całą trójkę naszych kochanych potomków. Na oparciach przednich foteli producent zainstalował składane stoliczki, które na pewno przypadną do gustu wszystkim pociechom.
Citroen Grand C4 Picasso daje możliwość przewiezienia 7 pasażerów, a dodatkowe dwa siedzenia schowane są w podłodze bagażnika. Żeby się do nich dostać należy przesunąć jedno z zewnętrznych siedzeń tylnego rzędu. I tu także Francuzi wykazali się sprytem i pomysłowością, ponieważ fotel po odblokowaniu przesuwa się cały do przodu, dodatkowo unosząc siedzisko. Powstaje duża ilość miejsca dla wsiadających.Te dodatkowe miejsca z tyłu pomieszczą dwie dorosłe osoby. Niezbyt rosłe, ale jednak.
Bagażnik w konfiguracji pięcioosobowej będzie wystarczający, żeby pomieścić w nim wózki, wanienki, paczki pieluch, słowem wszystko, co niezbędne na rodzinny wyjazd na wakacje. W opcji z kompletem pasażerów nie będzie już tak różowo, ale coś za coś.
Citroen wyposażony został w wysokoprężny, doładowany silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 150 KM. Połączono go z automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Samochód, choć ma pod maską najmocniejszy dostępny silnik diesla, nie jest demonem prędkości. I nie taka jest jego rola. Grand C4 Picasso mam być autobusem na co dzień i wygodnym cruiserem na wakacje. Ma bezpiecznie i komfortowo dojechać na miejsce. I jeśli tak go będziecie traktować, będziecie z niego zadowoleni.
W aucie panuje cisza i tylko szum opon dochodzący do wnętrza oraz zmieniające się obrazy za oknem świadczą o tym, że auto się przemieszcza. Komora silnika jest doskonale wytłumiona, a sama jednostka ma wysoką kulturę pracy – nic tu nie klekocze denerwująco. Skrzynia całkiem żwawo reaguje na polecania wydawane przez kierowcę za pomocą pedału przyspieszenia, ale dynamiki sprintu nie odczujecie. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa nieco ponad 10 sekund. Moment obrotowy o wartości 370 Nm próbuje tuszować nieco braki w mocy i muszę przyznać, że należą się tu słowa uznania a propos elastyczności tego motoru. Szczególnie jeśli chcemy przyspieszyć od prędkości 80 km/h w górę. Dzieje się!
Niewiarygodnie niskie, jak na gabaryty tego auta, jest zużycie paliwa. Jadąc spokojnie, będziecie w stanie osiągnąć zużycie nawet poniżej 5 l / 100 km. Jazda autostradowa to od 6,5 do 7 litrów na każde sto kilometrów. Podobne wartości będziecie w stanie osiągnąć również w mieście.
Zawieszenie, jak na francuskie auto przystało, jest zestrojone miękko i komfortowo. Dobrze izoluje pasażerów od nawierzchni, ale bliżej mu do konstrukcji amerykańskich niż europejskich. Samochód idealnie sprawdzi się na francuskiej riwierze, pełniąc rolę shuttle busa dla firm wynajmujących jachty. Swym bujaniem na zakrętach da pasażerom przedsmak czekającej ich morskiej przygody.
Podsumowując: jest bezpiecznie – spokojnie do celu. Na szczęście za sprawą wygodnych foteli, mało komu przyjdzie do głowy sprawdzenie, jak szybko da się Citroenem dojechać do mety. Grand C4 Picasso to doskonały wybór dla dużych rodzin, świadomych kierowców i rodziców, którym dawno przeszło popisywanie się na światłach. Samochód ten okazuje się świetnym środkiem transportu, samochodem przemyślanym pod względem aranżacji wnętrza i wykonania. Nie udaje sportowca, bo nim nie jest. Rodzicom szybko zmieniają się priorytety i na pewno docenią to, co zaoferuje im francuski van – systemy bezpieczeństwa, przestrzeń, komfort i niskie zużycie paliwa.
NA TAK
– obszerne wnętrze;
– duża liczba pojemnych schowków;
– dobre wyciszenie wnętrza;
– ogromny komfort podróżowania;
– wysoka kultura pracy silnika;
– niskie zużycie paliwa.
NA NIE
– trochę zbyt miękkie zawieszenie;
– niezbyt dopracowane multimedia i ich obsługa.
Dane techniczne Citroen C4 Grand Picasso
Silnik: | Wysokoprężny, doładowany R4 |
Pojemność skokowa: | 1997 cm3 |
Moc: | 150 KM przy 4000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy: | 370 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, 6 biegów |
Prędkość maksymalna: | 207 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Długość/szerokość/wysokość: | 4597/1826/1638 mm |
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: