
Test BMW i3 – elektryczność na co dzień
Gdyby Julian Tuwim żył w naszych czasach, wiersz „Pstryk” zaczynałby się pewnie w taki sposób: „Sterczy w ścianie taki pstryczek, mały pstryczek-elektryczek, jak tym pstryczkiem zrobić pstryk, jeździć będzie BMW i3”. Testujemy jednego z najciekawszych miejskich aut elektrycznych.
Elektryczne samochody przestają być powoli szpanerskimi gadżetami dla bogatych i coraz częściej spotkać je możemy na ulicach naszych miast. Ale to bawarczycy stworzyli samochód, który budzi jedynie skrajne emocje. Można go albo pokochać, albo nienawidzić. Pośrednich skojarzeń nie ma, ale jedno jest pewne, nie da się przejść obok obojętnie. To, czy samochód nam się podoba, jest sprawą indywidualną, więc nie należy z tym dyskutować, jednak i3 nie da się pomylić z żadnym innym samochodem. &t
Choć jest na rynku od 2013 roku, w dalszym ciągu wygląda nowocześnie i oryginalnie. Dość skomplikowana linia nadwozia, linia okien załamująca się za przednimi drzwiami, ultra nowoczesny tył i wąskie, ekologiczne opony tworzą futurystyczny obraz małego elektryka. Proces produkcji samochodu został zaprojektowany tak, aby był maksymalnie ekologiczny. Włókna węglowe, z których wykonana jest kabina BMW produkowane są w 100% przy użyciu energii odnawialnej. Linia produkcyjna w Lipsku zasilana jest prądem pochodzącym z turbin wiatrowych, a zużycie wody ograniczono o 70% w stosunku do pozostałych fabryk BMW. Wiele tworzyw sztucznych zastąpiono materiałami naturalnymi, co pozwoli na poddanie recyklingowi aż 95% całego samochodu.
Wnętrze, choć zupełnie inne od tego, do czego przywykliśmy jest bardzo przyjazne. Materiały są przyjemne w dotyku i sprawiają wrażenie bardzo solidnych i trwałych. Za kierownicą siedzi się dość wysoko, ale pozycja jest bardzo wygodna. Dzięki wyniesieniu karoserii w górę udało się wygospodarować mnóstwo miejsca nad głową i na nogi. Zanim zabierzecie ze sobą pasażera z przodu, upewnijcie się, że nie ma lęku przestrzeni. Miejsca jest tu nienaturalnie dużo. Ogromna powierzchnia przedniej szyby oraz deski rozdzielczej pozwalają zapomnieć, że siedzimy w autku, które mierzy zaledwie 3999 milimetrów.
Deskę rozdzielczą zaopatrzono w dwa ekrany. Pierwszy, to zestaw wskaźników kierowcy, drugi to multimedialne centrum sterowania. Do dyspozycji mamy nawigację, informującą o ruchu ulicznym w czasie rzeczywistym, kamerę i czujniki cofania, komputer pokładowy z usługami ConnectedDrive, a na życzenie możemy zostać poddani opiece prywatnego Concierge, który w razie potrzeby udzieli nam stosownych informacji.
W aucie panuje kompletna cisza. Wrażenie jest bardzo ciekawe, ponieważ oprócz delikatnego szumu opon, nie słychać żadnych innych odgłosów jazdy. Jazda zresztą jest również bardzo przyjemna, ale wymaga nauki przewidywania i planowania.
Mniej więcej do 70 km/h jesteście w stanie ścigać się z motocyklami. I to tymi szybkimi… Gwarantuję Wam, że jeśli nie stoi obok Was jeden z tak zwanych super samochodów, będziecie pierwsi i to z taką przewagą, że będziecie musieli mieć na oczach ciemne okulary. Usta powstrzymacie od uśmiechu, ale oczu już nie, a przecież nie chcecie być posądzeni o wywyższanie się. Będziecie to robić w nieskończoność, pod warunkiem że przyjmiemy, iż nieskończoność to niecałe 200 kilometrów, a przy dynamicznej jeździe nawet 130. Po tym dystansie trzeba będzie naładować baterie. W zależności od sposobu ładowania trwa to od 40 minut w stacji szybkiego ładowania lub przez 3 godziny wykorzystując przydomową stację Wallbox. W sytuacji awaryjnej ładowanie potrwa do 8 godzin wykorzystując zwykłe gniazdko 230V. Oznacza to, że w tym czasie spokojnie zrobicie zakupy, zjecie obiad z deserem w towarzystwie znajomych, bo przecież macie znajomych, albo będziecie ładować baterie z gniazdka w nocy, śniąc o czymś przyjemnym, nie zaprzątając sobie głowy cenami paliwa.
Na tak:
– ekstrawagancki wygląd;
– wygodne i obszerne wnętrze;
– kompletna cisza podczas jazdy;
– wyszukane materiały wykończeniowe;
– tania eksploatacja.
Na nie:
– wciąż ograniczony zasięg;
– niewystarczające pokrycie kraju stacjami ładowania;
– jeszcze wysoka cena zakupu.
Dane techniczne BMW i3
Silnik: |
elektryczny |
Pojemność skokowa: |
94 Ah |
Moc: |
170 KM |
Maksymalny moment obrotowy: |
250Nm |
Skrzynia biegów: |
brak |
Prędkość maksymalna: |
150 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
7,2 s |
Długość/szerokość/wysokość: |
3999/1775/1578 mm |
Najnowsze
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zaparowane szyby to powszechny problem w warunkach jesienno-zimowych i kierowcy mają sprawdzone sposoby jak sobie z nimi radzić. Zwykle rozwiązują one problem tylko chwilowo, bo nie zwalczają jego przyczyn. -
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
-
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
Zostaw komentarz: