Terrain Mode – nowy tryb terenowy w Kia Sorento. Jak działa?
Kia Sorento czwartej generacji, której sprzedaż rozpocznie się już we wrześniu, jest wyposażona w nowo opracowany „Terrain Mode”. Tryb terenowy ma zapewnić stabilność i kontrolę podczas jazdy po błocie, śniegu i piasku.
Tryb terenowy uruchamia się wygodnym w obsłudze pokrętłem umieszczonym na konsoli środkowej. Do wyboru są profile jazdy przygotowane z myślą o jeździe po takich nawierzchniach, jak błoto, śnieg i piasek. System automatycznie optymalizuje pracę układu przeniesienia napędu tak, aby jak najlepiej odpowiadała ona temu rodzajowi podłoża, który w danej chwili znajduje się pod kołami Sorento.
W trybie terenowym komputer sterujący pracą silnika dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który jest do dyspozycji, a jednostka sterujące układem przeniesienia napędu dba o podział momentu obrotowego pomiędzy koła. Elektronika ingeruje także w sposób działania systemu kontroli stabilności auta. Tryb terenowy dostosowuje również moment zmiany przełożenia na wyższe, niezależnie od tego czy Sorento jest wyposażone w ośmiobiegową przekładnię z dwoma sprzęgłami, z którą współpracuje silnik Diesla, czy w sześciobiegową automatyczną stosowaną w odmianach hybrydowych SUV-a marki Kia.
Tryb Snow (śnieg):
Tryb Snow zoptymalizowano pod kątem utrzymania jazdy na wprost w warunkach niskiej przyczepności kół po oblodzonej nawierzchni. W tym trybie moment obrotowy silnika jest ograniczony, a elektronika dba o to, aby rozdzielić go między cztery koła tak równo, jak to możliwe. Układ kontroli trakcji (TCS) dba o to, aby ciśnienie w układzie hamowania było niskie, co zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania i optymalizuje przeniesienia napędu. Jednocześnie przekładnia szybciej zmienia przełożenie na wyższe, co zmniejsza obroty silnika i zapobiega poślizgowi kół.
Tryb Mud (błoto):
Tryb Mud zapewnia lepszą przyczepność kół do błotnistego podłoża. W tym trybie przekładnia zmienia biegi nieco później niż w trybie Snow, układ przeniesienia napędu na cztery koła zapewnia bardzo płynne dostarczanie momentu obrotowego do kół, a układ TCS dopuszcza hamowanie z większą siła. Tryb Mud zwiększa szansę na pokonanie przeszkody z większą prędkością, bez groźby ugrzęźnięcia w błocie.
Tryb Sand (piasek):
Tryb Sand zwiększa możliwości Sorento podczas przemierzania piaszczystych ścieżek, jazdy po plaży, a nawet przez pustynię. W trybie Sand silnik dostarcza nieco wyższy moment obrotowy do kół, przekazywany przez przekładnię, która opóźnia zmianę biegu na wyższy. Układ AWD przekazuje moment obrotowy do kół tak równomiernie, jak to możliwe. W tym trybie kontrola trakcji TCS zapewnia hamowanie z użyciem większej siły, dzięki czemu układ przeniesienia napędu – w zależności od potrzeb – może dostarczyć do poszczególnych kół większy moment obrotowy.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: