Karolina Chojnacka

Ten elektryk przechodzi do historii. To ostateczna decyzja producenta

Motorsport to poligon doświadczalny najnowocześniejszych technologii, które prędzej czy później trafiają do samochodów, którymi jeździmy na co dzień. Przechodzący właśnie do historii samochód, był nośnikiem technologii związanej z napędem elektrycznym.

Pierwszy elektryczny samochód wyścigowy Volkswagena był gotowy do rywalizacji w 2018 roku, po zaledwie 250 dniach prac rozwojowych. Dziś Volkswagen ID.R przechodzi do historii sportów motorowych i żegna się z torami wyścigowymi na świecie jako samochód-rekordzista.

Volkswagen ID.R

Przeczytaj też: Volkswagen ID.4 – pierwszy elektryczny SUV producenta zaprezentowany. Zobaczcie zdjęcia!

W ciągu 815 dni, elektryczny samochód wyścigowy o mocy 680 KM ustanowił sześć rekordów i pokazał niedowiarkom, jakie są możliwości napędu elektrycznego. Napędu, który dziś Volkswagen wprowadza do swoich samochodów seryjnych, czego przykładem są modele z rodziny ID. Volkswagen Motorsport oraz ID.R przecierali szlaki dla wielu rozwiązań i testowali w ekstremalnych warunkach nową technologię napędu. Tę wiedzę Volkswagen wykorzystuje teraz do projektowania samochodów drogowych.

Volkswagen ID.R

Przeczytaj też: Volkswagen przekształci ID.3 w elektryczny kabriolet?

Jakie rekordy ustanowił ID.R?

Pierwszym sukcesem Volkswagena ID.R było uzyskanie rekordowego wyniku w historii legendarnego wyścigu na Pikes Peak w USA. Ustanawiając rekord wszechczasów na Pikes Peak International Hill Climb w czerwcu 2018 roku, ID.R sprawił, że oczy całego wyścigowego świata zwróciły się w jego stronę. Nigdy wcześniej, żaden samochód nie wjechał na szczyt o wysokości 4302 m n.p.m. w czasie poniżej ośmiu minut. Kierowca Romain Dumas pokonał 19,99-kilometrową trasę w górę Pikes Peak w amerykańskim stanie Kolorado w czasie 7:57,148, bijąc poprzedni rekord należący do Sébastiena Loeba, o ponad 16 sekund.

Volkswagen ID.R

Następny rekord pojawił się na koncie ID.R zaledwie kilka tygodni później. Dumas i elektryczny ID.R pokonali okrążenie toru w Goodwood w czasie 43,86 sekund. Rok później ID.R pojawił się na Festiwalu Prędkości w Goodwood i pobił 20-letni rekord należący do Nicka Heidfelda i l bolidu Formuły 1, McLarena MP4/13, o 1,7 sekundy.

3 czerwca 2019 roku Dumas przejechał najszybsze w historii okrążenie elektrycznym samochodem wyścigowym na słynnej północnej pętli Nürburgringu. Za kierownicą ID.R Francuz przejechał „Zielone Piekło” w czasie 6:05.336, bijąc poprzedni rekord ustanowiony przez Petera Dumbrecka w NIO EP9 w 2017 roku, aż o 40,564 sekundy. Przy średniej prędkości 204,96 km/h, ID.R po raz kolejny zaprezentował wydajność elektrycznego układu napędowego.

Dla Dumasa, który w przeszłości wygrał 24-godzinny wyścig na Nürburgring aż cztery razy, rekordowa jazda ID.R była czymś wyjątkowym:

Jestem niesamowicie dumny z bycia rekordzistą na Nordschleife. To bez wątpienia najlepszy, ale też najbardziej wymagający tor wyścigowy na świecie.

Na początku września 2019 roku ID.R pobił kolejny rekord, tym razem pokonując 11-kilometrową trasę z 99 (!) zakrętami, położoną na zboczu góry Tianmen w Chinach, w czasie 7:38,585.

Volkswagen ID.R

Przeczytaj też: Modele Volkswagen ID. będą regularnie aktualizowane „Over-the-Air” już w 2021 roku

ID.R swój ostatni, szósty rekord zdobył na torze wyścigowym Bilster Berg. 15 września 2020 roku, kierowca Dieter Depping ukończył okrążenie na 4,2-kilometrowym torze w rekordowym czasie 1:24.206.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze