Taryfikator mandatów 2022. Wyższe mandaty od 1 stycznia już pewne
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Prawa o ruchu drogowym, która znacznie podnosi kwoty mandatów nakładanych na kierowców. Czy dzięki temu na polskich drogach będzie bezpieczniej?
Koniec z pobłażaniem na drodze. Po raz pierwszy od 1998 roku radykalnie zmieniono kwoty mandatów, które mogą otrzymać kierowcy. Od 1 stycznia 20221 roku osoba łamiąca przepisy pożałuje dwa razy. Łatwiej będzie też utracić prawo jazdy.
Podwyżka mandatów od 1 stycznia 2022 roku
Najważniejszą zmianą w nowelizacji Prawa o ruchu drogowym jest wyraźny wzrost wysokości mandatów. Obecnie policja może nałożyć karę do 500 złotych, a jeśli przewinienie narusza przynajmniej dwa przepisy – do 1000 złotych. Od 1 stycznia 2022 roku maksymalna kwota grzywny w postępowaniu mandatowym będzie wynosiła aż 5000 złotych.
Od 1 stycznia piraci drogowi szybciej będą tracić prawa jazdy. Maksymalna liczba punktów karnych, jakie będzie można nałożyć za wykroczenie drogowe, wzrośnie z 10 do 15 punktów. Według nowych przepisów punkty znikną dopiero po dwóch latach od opłacenia mandatu (dziś jest to rok od nałożenia ich), a do tego zostaną zlikwidowane kursy redukujące ich liczbę.
Od 1 stycznia z karą nie niższą niż 1500 złotych będzie musiał liczyć się kierowca powodujący zdarzenie, w wyniku którego ktoś dozna naruszenia czynności ruchu lub rozstroju zdrowia. Jeśli kierujący będzie w stanie po użyciu alkoholu, grzywna nie będzie niższa niż 2500 złotych.
Taryfikator mandatów 2022
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wbrew obowiązkowi – od 1500 zł
- Niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej – od 1500 zł
- Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem – od 1500 zł
- Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – od 1500 zł
- Naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych – od 1500 zł
- Prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po użyciu alkoholu – od 2500 zł
- Prowadzenie w stanie po użyciu alkoholu pojazdu innego niż mechaniczny – od 1000 zł
- Tamowanie lub utrudnianie ruchu – do 500 zł
- Przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h pojazdem mechanicznym – od 800 zł
- Wyprzedzanie pojazdem mechanicznym mimo zakazu – od 1000 zł
- Prowadzenie pojazdu mechanicznego bez wymaganych uprawnień – od 1500 zł
- Prowadzenie bez wymaganych uprawnień pojazdu innego niż mechaniczny – do 1500 zł
- Wjeżdżanie na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy – od 2000 zł
- Objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór na przejeździe kolejowym, wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie zapór lub półzapór zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone, oraz wejścia lub wjazdu na przejazd kolejowy za sygnalizator lub za inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych – od 2000 zł
- Niewskazanie na żądanie uprawnionego organu, komu powierzono pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie – do 8000 zł
Przedstawione powyżej kwoty wynikają bezpośrednio z nowelizacji przepisów, która wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku. W pełnym taryfikatorze mandatów zapewne zostaną również określone górne granice kar finansowych za poszczególne przewinienia.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: