Tarczowy układ hamulcowy – budowa, działanie, eksploatacja
Regularna wymiana części i płynów eksploatacyjnych jest niezbędnym minimum dla długiego i bezproblemowego funkcjonowania samochodu. Dotyczy to przede wszystkim części układu hamulcowego, a więc klocków i tarcz, a także płynu hamulcowego. Ich kondycja jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa podróżowania samochodem. Zaniedbanie któregoś z wymienionych elementów może w łatwy sposób doprowadzić do wypadku. Jak działa tarczowy układ hamulcowy? Z czego jest zbudowany? Jakie są rodzaje płynów hamulcowych? O tym w dzisiejszym artykule!
Tarczowy układ hamulcowy – jak działa? Z czego jest zbudowany?
We współczesnych samochodach wyróżnić możemy dwa podstawowe typy układów hamulcowych:
- Tarczowy układ hamulcowy
- Bębnowy układ hamulcowy
Dziś zajmiemy się omówieniem pierwszego z nich. Układ tarczowy złożony jest z trzech podstawowych elementów, czyli zacisku, klocków hamulcowych oraz tarcz hamulcowych. W tym układzie tarcza hamulcowa zamocowana jest bezpośrednio na piaście koła. Oznacza to, że kręci się ona razem z obracającym się kołem samochodu. Do jej wyhamowania służą klocki hamulcowe. Znajdziemy je po obu stronach każdej z tarcz. Same klocki umieszczone są we wnętrzu zacisku. Pod wpływem nacisku pedału hamulca przez kierowcę, płyn hydrauliczny wciska tłoczek umieszczony we wnętrzu zacisku. To z kolei prowadzi do stopniowego zaciskania się klocków hamulcowych na powierzchni tarczy. Wytworzona w ten sposób siła tarcia spowalnia, a następnie zatrzymuje samochód.
Klocki hamulcowe – budowa
Jak zbudowane są klocki hamulcowe? Z czego się składają? Jak nie trudno się domyślić, klocki hamulcowe, w przeciwieństwie do tarcz, nie stanowią jednego całego elementu. Złożone są z kilku pomniejszych części, takich jak:
- Płytka nośna
- Międzywarstwa
- Materiał cierny
Płytka nośna to podstawa klocka hamulcowego. To właśnie od niej zależy dobre wpasowanie się tego elementu do zacisku, głośność hamulców podczas ich pracy oraz prawidłowy docisk klocka do tarczy. Międzywarstwa to część klocka, która tłumi wibracje oraz zapobiega przegrzaniu hamulców. Połączona jest z płytką nośną i materiałem ciernym przy pomocy specjalnego kleju. Materiał cierny to cześć robocza klocka. Stworzona ze specjalnych mieszanin materiałów ciernych bierze czynny udział w procesie hamowania. W zależności od producenta oraz typu klocków hamulcowych, do ich produkcji stosowane mogą być lepsze lub gorsze mieszaniny materiałów ciernych. Ich jakość rzutować będzie na trwałości i skuteczności tych podzespołów. Z tego powodu warto wybierać jedynie markowe klocki znanych producentów, a nie ich tańsze zamienniki. Markowe klocki hamulcowe w sklepie motochemia.pl zamówimy bez problemu, a wybierać możemy wśród znanych producentów takich jak ATE, Brembo, Delphi, Kraft, Textar czy TRW.
Tarcze hamulcowe – budowa
Tarcze hamulcowe stanowią jeden nierozbieralny element. Wykonane są ze specjalnych stopów metali, które zapewniają im trwałość i wytrzymałość mechaniczną, a także wysoką tolerancję cieplną. Posiadają one kształt metalowego dysku z uwypukloną wewnętrzną częścią. Podstawowy typ tarcz hamulca nazywamy monolitycznymi. Są to tarcze pełne, które niestety są bardzo podatne na przegrzewanie się. Z tego powodu nie stosuje się ich w sportach motorowych. Kolejnym typem tarcz są tarcze wentylowane. Podzespoły tego typu posiadają otwory, dzięki którym znacznie zwiększa się ich chłodzenie, co zauważalnie poprawia ich wydajność. Niestety tarcze tego typu są zazwyczaj znacznie droższe od ich podstawowych odpowiedników. Ostatnim rodzajem tarcz są tarcze nawiercane i nacinane. Te stosuje się najczęściej w sportach motorowych. Jak nietrudno zgadnąć, odprowadzają one ciepło najlepiej spośród całej trójki. Ze względu na działanie wysokich temperatur sięgających 500 stopni Celsjusza oraz innych warunków zewnętrznych (w tym soli i wilgoci), warto stosować tarcze renomowanych marek. Zaoszczędzi nam to nerwów spowodowanych uszkodzeniem czy odkształceniem tarczy, a przede wszystkim zapewni całkowite bezpieczeństwo podczas podróży. Sklep motoryzacyjny motochemia.pl posiada bogatą ofertę tarcz hamulcowych. Podobnie jak w przypadku klocków, także i w tym przypadku wybierać możemy spośród cenionych marek, do których należą ATE, Brembo, Delphi, Kraft, Textar i TRW.
Co to jest płyn hamulcowy? Do czego służy?
Płyn hamulcowy to nic innego jak olej hydrauliczny, który pozwala na sprawne działanie układu hamulcowego. Płyn ten poprzez przewody hamulcowe przenosi wszystkie ciśnienia hydrauliczne tego układu. Oznacza to, że bez niego niemożliwe byłoby wprawienie w ruch układu hamulcowego. Płyny hamulcowe mogą się różnić od siebie temperaturą wrzenia, lepkością, ściśliwością oraz składem chemicznym. To właśnie te parametry pozwoliły producentom płynów eksploatacyjnych na pogrupowanie płynów hamulcowych w grupy. Podział ten obejmuje:
- Płyny hamulcowe DOT 3
- Płyny hamulcowe DOT 4
- Płyny hamulcowe DOT 5
- Płyny hamulcowe DOT 5.1
Serwisowanie tarczowego układu hamulcowego
Kiedy wymienić klocku hamulcowe? W nowoczesnych samochodach o konieczności ich wymiany mogą nas poinformować dwa czujniki. Elektroniczny lub akustyczny. Czujnik elektroniczny po prostu wyświetli odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej. Czujnik akustyczny natomiast da o sobie znać w trakcie hamowania. Jeśli w naszym samochodzie nie posiadamy żadnego z powyższych, możemy sami ocenić ich stan. Musimy wcześniej dowiedzieć się jakiej marki klocki są zamontowane w naszym samochodzie, a następnie sprawdzić zalecenia tego producenta co do minimalnej ich grubości. Jeśli grubość klocka jest mniejsza niż zalecana, należy je wymienić.
Kiedy wymienić tarcze hamulcowe? W przypadku tarcz sugerujemy się przede wszystkim grubością tarczy i ich stanem. Tutaj tak jak w przypadku klocków, producenci jasno określają minimalną grubość tarcz zdatnych do użytkowania. Jeśli ich grubość będzie mniejsza niż sugerowana przez producenta, należy je wymienić. Innym powodem do wymiany tarczy może być ich zły stan. Nadmierna korozja, pęknięcia, a nawet znaczne wgłębienia na ich powierzchni kwalifikują je do natychmiastowej wymiany.
Kiedy wymienić płyn hamulcowy? Tutaj najczęściej kierowcy robią przysłowiowe wielkie oczy. Niestety mało kto wie, kiedy wymieniać płyn hamulcowy i zazwyczaj większość kierowców nigdy tego nie robi. Tymczasem płyn hamulcowy, tak jak olej silnikowy, stanowi jeden z płynów eksploatacyjnych samochodu. Oznacza to, że podlega on regularnej wymianie. Jak często należy wymieniać płyn hamulcowy? Ogólne interwały jego wymiany przyjmuje się w granicach 40-50 tys. km lub co 2 lata. Warto o tym pamiętać, gdyż stan tego płynu w znacznym stopniu wpływa na nasze bezpieczeństwo.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: