Tarcze hamulcowe – czym się kierować podczas zakupu?
Gdy jesteśmy kompletnie zieloni w kwestii mechaniki i motoryzacji, wymiana i zakup tarcz hamulcowych może przysporzyć nam nie lada problemów. Wówczas warto wziąć pod uwagę przede wszystkim jakim autem jeździmy i jaki jest nasz styl jazdy. Te zmienne niezwykle ułatwią nam zadanie wyboru naszych części hamulcowych.
Klocki i tarcze hamulcowe to elementy eksploatacyjne w pojeździe, dlatego wymagają cyklicznej wymiany. Częstotliwość wymiany klocków hamulcowych zależy w głównej mierze od sposobu jazdy oraz okoliczności, w których używamy auta. Szacuje się jednak, że klocki hamulcowe powinny zostać wymienione po przejechaniu około 20-25 tyś. km, jeżeli auto porusza się głównie po drogach miejskich (w związku z czym kierowca musi często hamować).
Czytaj więcej: Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe i tarcze?
Natomiast w sytuacji, gdy samochód zdecydowanie częściej porusza się po drogach ekspresowych lub autostradach – wymianę powinno się przeprowadzić po przejechaniu około 45 tyś. km. Częstotliwość wymiany tarcz hamulcowych również zależy od stylu jazdy kierowcy. Przyjmuje się jednak, że wymiana tarcz powinna zostać przeprowadzana co około 60-80 tysięcy kilometrów. Mechanicy zalecają wymianę tarcz przy co drugiej wymianie klocków hamulcowych.
Rodzaje tarcz hamulcowych
Wyróżniamy różne rodzaje tarcz hamulcowych m. in:
- Standardowe – montowane często w starszych modelach aut o przyzwoitej mocy hamowania i odporności na eksploatacje.
- Wentylowane – umiejscowione szczeliny w tarczach pozwalają na lepszą wentylację, dzięki czemu obniżają temperaturę klocków jak i tarczy. Polecane do jazdy po mieście oraz na autostradach, gdzie musimy mocno hamować.
- Sportowe – wykorzystywane jak sama nazwa wskazuje w autach sportowych. Charakteryzują się dużą powierzchnią i wysoką mocą hamowania. Przystosowane do jazdy sportowej.
- Ceramiczne – najbardziej zaawansowana wersją tarcz hamulcowych, przeważnie montowane w samochodach sportowych. Wyróżniają się niesamowitą mocą hamowania oraz odpornością na najtrudniejsze warunki. Ich jedynym minusem jest wysoka cena.
Typ oraz zastosowanie naszego samochodu to ważne czynniki
Jeśli nasz samochód jest po prostu używany do jazdy na co dzień po mieście najlepszym wyborem będą tarcze hamulcowe standardowe. Natomiast do dynamicznej jazdy po autostradzie polecane będą tarcze wentylowane o większej mocy hamowania i lepszej odporności na przegrzewanie. Jeśli mamy większe wymagania możemy, również zainwestować w tarcze sportowe lub ceramiczne.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Rzadko komentuję artykuły, ale tu muszę sprostować:
-Tarcze nazwane tu „standardowymi”, To tarcze pełne, stosowane głównie w małych samochodach, z małymi silnikami oraz w większości samochodów na tylnej, czyli mniej obciążonej podczas hamowania osi.
– Standardem na przedniej osi są tarcze wentylowane (sportowe i ceramiczne również są wentylowane)
-odnosnie tarcz sportowych- chodzi zapewne o tarcze wiercone i nacinane- skutecznej hamują, szybciej się schładzają, ale mają skłonność do pękania i szybciej zużywają klocki hamulcowe.
-Tarcze ceramiczne też mają swoje wady, poza ceną: hamują słabiej od tarcz stalowych o podobnej średnicy gdy są niedogrzane (czyli są skuteczniejsze tak naprawdę przy bardzo agresywnej jeździe, np tor wyscigowy), w związku z różną siłą hamowania w zależności od temperatury, nie są tak precyzyjne, jak tarcze stalowe. Poza tym są bardziej, niż stał narażone na pękanie.
Główną zaletą ceramiki jest trwałość (Jeśli nie będzie żadnych pęknięć), która może wynieść nawet 300 000 km
Tan naprawdę, to najbezpieczniej jest stosować taki rodzaj tarcz, jaki zaleca producent, najlepiej renomowanej firmy.
Jeśli chcemy poprawić hamulce, to najlepiej zamontować zestaw tarcz, klocków, ewentualnie zacisków i jarzm z mocniejszej wersji silnikowej danego modelu