Szwedzka nauka siedzenia za kierownicą
Duża liczba obrażeń odniesionych podczas kolizji i wypadków przez szwedzkich kierowców zmobilizowała Szwedzką Federację Samochodową (NAF) do przeprowadzenia badań na dużej grupie zmotoryzowanych. Wyniki sprawiły, że eksperci złapali się za głowy...
Szwedzi za bardzo rozkładają siedzenia. |
fot. Anna Majewska
|
W Szwecji trudno zobaczyć na ulicy przedpotopowego gruchota. Kierowcy jeżdżą nowoczesnymi autami wyposażonymi w nowinki mające im zapewnić bezpieczeństwo w czasie kolizji. Mimo tego dla przykładu rocznie blisko 20 000 Szwedów odnosi podczas kolizji uraz kręgosłupa szyjnego. Szwedzkie NAF postanowiło sprawdzić, co zawodzi – czyżby zabezpieczenia nie były wystarczające? Okazało się, że główną przyczyną obrażeń odniesionych podczas kolizji jest… niewłaściwe ułożenie ciała podczas jazdy. 90% Szwedów nie umie siedzieć za kółkiem! – zaalarmowali eksperci. Temat zaraz podchwycili Norwegowie i Duńczycy zwracając uwagę, że gdyby w ich krajach przeprowadzono podobne badania, wyniki nie odbiegałyby znacznie od szwedzkich.
Leżę jak zwierzę
Większość kierowców szybko zapomina podstawowe lekcje z kursu nauki jazdy. Szwedzi zamiast siedzieć w samochodach, niemal się w nich kładą. Odsuwają siedzenia zbyt daleko od kierownicy. Wielu jeździ z prawie wyprostowanymi nogami. Żeby zobaczyć, co dzieje się na drodze, muszą wysuwać do przodu ramiona i głowę. Jeśli auto zostanie uderzone od tyłu, z impetem lecą do przodu. Eksperci radzą, by za kierownicą starać się utrzymywać prosty kręgosłup nie tylko, by nie nabawić się wad postawy. Prawidłowo ustawione siedzenia ratuje życie i zdrowie prawie tak samo często jak zapięte pasy.
Siedzenie zbyt blisko jest nieprawidłowe i potrafi zmęczyć kierowcę i jego kręgosłup. |
fot. Anna Majewska
|
Większość szwedzkich kierowców źle ustawia zagłówki i nie ma odpowiedniego podparcia dla głowy. Zdecydowana większość w niewłaściwy sposób trzyma kierownicę ryzykując, że podczas otwarcia poduszki powietrznej dozna obrażeń rąk i twarzy.
Grzechem Szwedów jest również niewłaściwe ułożenie pasów. Wielu podczas kolizji wyślizguje się ze zbyt wysoko umieszczonego pasa bezpieczeństwa i doznaje obrażeń organów wewnętrznych.
Usiądź prosto!
Ponad połowa Norwegów zaproszonych przez dziennik „VG” do dyskusji o sposobie siedzenia za kierownicą przyznała, że rzadko lub tylko czasami zwraca uwagę na to, czy prowadzi z zachowaniem właściwej pozycji za kierownicą. Norwegowie i Szwedzi już zastanawiają się, jak skutecznie promować wśród kierowców potrzebne nawyki właściwego siadania.
Szwedzcy eksperci wskazują, że prawidłowego siedzenia za kółkiem powinniśmy się uczyć cały czas, a szczególnie kupując nowy samochód i dostosowując go do swoich potrzeb. Jeśli z auta korzystają dwie osoby, powinny zawsze zmieniać ustawienie siedzenia stosownie do swojej budowy ciała.
Szwedzka lekcja siedzenia za kierownicą jest jak nauka dobrych manier przy stole – siedź prosto, ułóż łokcie właściwie, nie pochylaj się za bardzo, jakbyś chciał zanurkować w talerzu, tylko trzymaj głowę prosto i patrz przed siebie.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: