Szkolenie na płycie poślizgowej obowiązkowe od 2016 roku
Szkolenie na płycie poślizgowej to połączenie ekstremalnej jazdy z doskonaleniem umiejętności. Wielka przyjemność i adrenalina dla żądnych wrażeń, a od 2016 r. obowiązek każdego początkującego kierowcy.
Ostatnio zaczęło wzrastać zainteresowanie szkoleniami z doskonalenia techniki jazdy na płycie poślizgowej zarówno wśród bardziej doświadczonych kierowców jak i tych świeżo upieczonych. Jednak już za 2 lata każdy początkujący kierowca w tzw. okresie próbnym będzie musiał przejść obowiązkowo godzinne doszkolenie w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy. Póki co w Polsce nie ma zbyt wielu ośrodków wyposażonych w płyty poślizgowe, ze względu na ogromne koszty zakupu ziemi i budowy, które idą w miliony złotych.
Szkolenie na płycie poślizgowej. |
fot. Abarth |
Jednak w związku ze zmianami w przepisach, które mają zostać wprowadzone bardzo duża część Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego rozpoczęła prace nad wybudowaniem płyt poślizgowych. Wiąże się to z tym, że od 2016 r. początkujący kierowca będzie musiał przejść oprócz wspomnianego szkolenia praktycznego również dwugodzinny kurs teoretyczny w WORDZIE w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Koszty takiego doszkolenia na płycie poślizgowej póki co są dość spore, bo godzina jazdy w większości ośrodków kosztuje 200 zł, a szkolenia kilkugodzinne zaczynają się od 380 zł. Jednak, np. w Warszawie jeśli zbierze się grupa 6 – osobowa i umówi na konkretny termin zniżki są duże, podobnie przy szkoleniach kilkudniowych, które bardzo często organizują firmy dla swoich pracowników. Ciekawą alternatywą są kupony rabatowe na Gruperze czy Grouponie, dzięki którym można skorzystać z ofert Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy w atrakcyjniejszych cenach.
Póki co również dostęp do takich szkoleń jest ograniczony, ponieważ w województwie warmińsko – mazurskim i pomorskim na chwilę obecną nie ma ośrodków wyposażonych w płyty poślizgowe i jeśli ktoś chce się podszkolić w technice jazdy musi się udać do Warszawy albo Torunia, jednak PORD w Gdańsku w najbliższym czasie planuje rozpocząć budowę takiej płyty w Pszczółkach, a WORD w Olsztynie, w Mątkach.
Zadania, które są ćwiczone w czasie jazdy na płycie to, np.:
– Jazda po kręgu poślizgowym i wyprowadzanie z poślizgu nadsterownego przez dodanie gazu.
– Szybki slalom na płycie poślizgowej
– Dynamiczny przejazd zakrętów o zmiennej nawierzchni
– Ćwiczenia z jazdy szosowej
– Jazda na trolejach na czas
– Omijanie serii przeszkód na suchej i mokrej nawierzchni
Szkolenie na płycie poślizgowej pozwala na zapoznanie się z reakcjami samochodu w trudnych warunkach na drodze i myślę, że powinien je przejść każdy kierowca. Wiadomo, że perfekcyjne opanowanie zadań wykonywanych w trakcie szkolenia wymaga dużo czasu i ze względów finansowych jest bardzo utrudnione i często nierealne. Jednak ćwiczenia dają wiele do myślenia, bo gdy rozpędza się samochód i celowo wprowadza go w poślizg, a później próbuje wyjść z niego i przy okazji auto wiruje dookoła własnej osi, albo jest się blisko dachowania to już w codziennej jeździe bardziej się przewiduje co się może wydarzyć. Jeśli chodzi o godzinne szkolenie dla początkujących kierowców, to jest zbyt krótkie, żeby czegoś się nauczyć, ale powinno podziałać bardziej psychologicznie i uzmysłowić ryzyko jakie niesie ze sobą brawura za kierownicą. A dla bardziej doświadczonych takie szkolenie jest po prostu dobrą okazją, żeby móc „legalnie” poszaleć za kółkiem i czerpać z tego przyjemność. Także jeśli ktoś ma taką możliwość niech spróbuje, naprawdę warto.
Autorka: Katarzyna Abramowska – instruktor nauki jazdy kat. A i B
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Proponuję sięgnąć do podstaw szkolenia o ryzyku drogowym. Czy autorka jako specjalista-instruktor, „wyprowadza” pojazd z poślizgu? Szkolenia tego typu mają uzmysłowić oraz pokazać poprzez doświadczanie przez kierującego zachowania samochodu i możliwych konsekwencjach zbyt dużej prędkości. Ukazać pracę systemów ABS, ESP. Technikę jazdy-kierowania i najważniejsze technikę hamowania podczas niespodziewanego zagrożenia. Proszę o nie używanie sformułowań o „kontrolowanym”, „wychodzeniu” w powiązaniu z poślizgiem. Prawidłowe brzmienie, zachowanie pojazdu, sił działających podczas…, prawidłowa redukcja prędkości, technika kierowania, wreszcie, hamowanie awaryjne w poślizgu.
Pomimo dobrych chęci, prawidłowa nomenklatura to podstawa.
Koszty – najwyższa wartość to życie i zdrowie.
Pozdrawiam
Anonymous - 5 marca 2021
Super:/ to się spóźniłem, własnie zdałem teorię a jeszcze jazda przede mną :O ale przynajmniej torię zdałem szybko bo za pierwszy razem ale to dzięki stornce na której się uczyłem http://www.prawo-jazdy-360.pl 😀