Ewa Kania

Czy system start/stop trzeba wyłączać zimą? Eksperci nie mają wątpliwości

Teoretycznie rozwiązania, które pomagają oszczędzać paliwo i obniżać emisję spalin są dobre i nie powinniśmy ingerować w ich działanie. W przypadku systemu start/stop, szczególnie w okresie zimowym, jest jednak inaczej.

Spis treści

Jak działa system start/stop?

Założenie systemu start/stop jest proste. Jeśli silnik nie pracuje, gdy zatrzymujemy się na światłach lub w korku, to spalamy mniej paliwa i emitujemy mniej szkodliwych substancji. Ręczne gaszenie i uruchamianie silnika w takich sytuacjach szybko rozładuje nam akumulator i przyspieszy zużycie rozrusznika. Nie jest więc rozsądne, ani wygodne.

W samochodach z systemem start/stop stosuje się mocniejszy akumulator (czasami nawet montuje się dodatkowy) oraz rozrusznik, a także bardziej wydajny alternator. W teorii wytrzymują one więc ciągłe gaszenie i uruchamianie jednostki, a do tego wszystko dzieje się automatyczne. Jednostka zostaje wyłączona po zatrzymaniu, a ponowne uruchomienie następuje automatycznie, kiedy tylko wciśniemy sprzęgło lub zdejmiemy nogę z hamulca (w samochodach z automatyczną skrzynią biegów). Komputer dba też o odpowiedni poziom naładowania akumulatora.

Czy system start/stop szkodzi podczas jazdy zimą?

Jeśli zapytalibyście producenta waszego samochodu, to odpowiedziałby z pewnością, że nie ma mowy o tym, żeby system start/stop szkodził autu. Nie zawsze warunki są dobre, aby gasić co chwilę silnik, ale od tego jest komputer, żeby kontrolował sytuację.

Czy dozwolone jest przejeżdżanie między progami zwalniającymi? Wszystko zależy od jednego

W praktyce systemy takie działają kiedy tylko jest dość energii w akumulatorze i nie biorą pod uwagę na przykład tego, że silnik nie jest jeszcze rozgrzany. Jeżdżąc więc zimą z systemem start-stop musimy spodziewać się, że jednostka napędowa będzie się znacznie dłużej rozgrzewać, co niekorzystnie wpływa na jej kondycję. O wiele dłużej będziemy też czekali na nagrzanie się wnętrza.

Jeśli natomiast podróżujemy na stosunkowo niedługich dystansach, może się okazać, że całą zimę przejeździmy na niedogrzanym silniku, który nigdy nie osiągnie właściwej temperatury roboczej, a to tym bardziej jest szkodliwe.

W jaki sposób wyłączyć system start/stop w samochodzie?

System start-stop można wyłączyć niemal w każdym samochodzie. Zwykle możemy to zrobić przyciskiem oznaczony literą „A”, którą otacza okrąg zakończony strzałką, a pod którym znajdziemy napis „OFF”. W nowszych modelach coraz częściej opcja ta jest ukryta w menu systemu multimedialnego. Dezaktywacja systemu start-stop działa tylko (poza kilkoma wyjątkami) do zgaszenia samochodu. Kiedy ponownie wsiądziemy do auta, system trzeba ponownie wyłączyć.

Możliwości wyłączenia systemu start-stop nie znajdziemy za to w hybrydach, a także zniknął on z niektórych modeli w wersjach silnikowych z miękką hybrydą. Często jednak (głównie w niemieckich markach) da się to obejść, wybierając tryb jazdy Sport. Wtedy jednostka pozostaje zawsze włączona.

Komentarze:

Jacek - 4 grudnia 2023

Bzdury chopie wypisujesz

Odpowiedz

Ja - 3 grudnia 2023

Witam.W wolnossakach(silniki bez doładowania)może sobie być włączony.Pytanie co się dzieje w przypadku silników doładowanych z wcześniej bardzo mocno obciążoną turbiną…?DESTRUKCJA.

Odpowiedz

MaG - 3 grudnia 2023

Coś mu się wydaje, że ekspertów to wy nie pytaliscie. No chyba, że jakichś kościelnych. W praktyce system start stop bierze pod uwagę nie tylko stopień naładowania akumulatora, ale również temperaturę silnika oraz różnicę temperatur między wnętrzem a zewnętrzem. Ja wyłączam ten system tylko w dwóch przypadkach. W korku, żeby mi co trochę nie gasł i jak kończę jazdę przed planowaną dłuższą przerwą w prowadzeniu, żeby mi zostało jak najwięcej energii w akumulatorze.

Odpowiedz

Krzysztof - 5 grudnia 2023

No nie jest tak różowo. Jeżdżę takim samochodem teraz, jest to JEEP COMPASS PHEV. Monitoruje temperatury silnika, napędu, oleju i chłodzenia (jest to dostępne w menu wyswietlacza). Oprócz Start/Stop, jeszcze uklad hybrydowy powoduje dodatkowo wyłączanie i włączanie silnika. Ten silnik rzadko osiąga i utrzymuje temperaturę nominalną nawet latem przy jeździe po mieście. Do tego każde załączenie silnika zużywa go znacznie szybciej niż przy ciągłej pracy. W momencie rozruchu nie ma nominalnego smarowania. Każdy mechanik wie jak szkodliwe jest to dla silnika. O turbinie nie wspomnę. Wynalazek pseudoekologow nie mających pojęcia o technice. Jak jestem ogromnym fanem przyrody i propaguję zdrowy tryb życia, tak kiedy widzę jak taki kretyn jeden z drugim przed kamerą wypowiada sie o wplywie samochodow na srodowisko, to mam taką niepohamowaną chęć trzasnąc go w ten durny łeb. Najczęściej głos zabierają ci których nie stać na samochód bo nie chciało im się uczyć i pracować. Moje auto ma 1.5 roku i 22tys km. Nie wiem czy ten silnik dotrzyma do 100tys.

Odpowiedz

Marco - 4 grudnia 2023

Start stop mogli wymyślę tylko ekolodzy nie znający się na budowie i działaniu silnika .System powinienem być wyłączony przez cały czas nie tylko zima a tym bardziej latem .wystarczy sobie wyobrazić jazdę autem autostrada przy szybkości 140/h kiedy z niej zjezdrzan i nagle stoję na światłach silnik się wykańcza i co wtedy?wszystkie podzespoły rozgrzane do bardzo wysokiej temperatury silnik tak samo brak chłodzenia. To idealne dla koncernów motoryzacyjnych gdzie po 100tys km auto jest do wymiany lub remontu. War5o się nad tyn zastanowić albo zapurac się mechanika .

Odpowiedz

ROMAN. K - 3 grudnia 2023

Dokładnie ja też mam Audi a6 c7 i nie zauważyłem żeby jak silnik ma np. 60 stopni żeby mi się auto-stop włączył czyste bzdury!!

Odpowiedz

Greg - 3 grudnia 2023

Start-stop powinien być zawsze wyłączony

Odpowiedz

Jerzy - 2 grudnia 2023

W poprawnych rozwiązaniach start-stop po prostu nie działa, od temp otoczenia ok. No w Mitsubishi ASX plus 4 stopni, nawet gdy pozostałe parametry są ok. Po co takie artykuły powstają???

Odpowiedz

Dzik - 3 grudnia 2023

Artykuł napisany przed osobę nigdy nie korzystającą z tego systemu i tyle w temacie

Odpowiedz

M07X - 2 grudnia 2023

520 tys? Bajkopisarz!!!
W mojej Corsie C, akumulator wyterzymał 12 lat eksploatacji w ruchu miejskim, bez start/stop.. Doładowywałem go zawsze dwukrotnie zimą, tak dla zasady.

Odpowiedz

Ja - 3 grudnia 2023

Witam.W wolnossakach(silniki bez doładowania)może sobie być włączony.Pytanie co się dzieje w przypadku silników doładowanych z wcześniej bardzo mocno obciążoną turbiną…?DESTRUKCJA.

Odpowiedz

Użytkownik - 2 grudnia 2023

Mam Dacie Sandero i system blokuje wyłączenie silnika, jeżeli ten jest nie rozgrzany i itp. Nic nie trzeba wyłączać samemu.

Odpowiedz

Dzik - 3 grudnia 2023

Artykuł napisany przed osobę nigdy nie korzystającą z tego systemu i tyle w temacie

Odpowiedz

Jacek - 2 grudnia 2023

Potwierdzam. System wspópracuje z temperaturą silnika i kimatyzacją. Jeżeli producent uznał, że to dobre rozwiązanie to ja nie kombinuję.
Przejechałem na moim Audi A6 s-line 520 tyś. km i nie mam żadnych problemów z autem.

Odpowiedz

ROMAN. K - 3 grudnia 2023

Dokładnie ja też mam Audi a6 c7 i nie zauważyłem żeby jak silnik ma np. 60 stopni żeby mi się auto-stop włączył czyste bzdury!!

Odpowiedz

Kamil - 2 grudnia 2023

Wszystko zależy od producenta i tego jak system został skonfigurowany. Osobiście posiadam Mazdę i system stale analizuje temperaturę silnika i nie wyłączy go jeśli silnik jest zimny, lub też po żwawszej jeździe, za gorący. Mazda też używa 'kapacytorów’ w swoim systemie co ogranicza zużycie akumulatora

Odpowiedz

Edek kredek - 2 grudnia 2023

Artykuł o niczym i bez sensu start stop jest stosowany ponad ²³lata. I ja różnicy nie widzę tyle że stacyjka od kluczyka się nie psuje.

Odpowiedz

Polak - 2 grudnia 2023

A ktoby gasił i zapalał z kluczyka

Odpowiedz

Marek - 2 grudnia 2023

Miał na myśli wyłączanie i wyłączenie auta z pomocą kluczyka
Myśl chłopie trochę mysl

Odpowiedz

Waldemar - 2 grudnia 2023

Tak naprawdę ten system nie ma na celu ograniczenie spalania, tylko zwiększenie częstotliwości wizyt w serwisach

Odpowiedz

Grzegorz - 2 grudnia 2023

Co tu ma stacyjka do rzeczy. Pomyliłeś chyba z dostępem bez kluczykiem.

Odpowiedz

Jan kowalski - 1 grudnia 2023

U mnie nie tylko nie wyłącz zimą ale i latem kiedy silnik jest jeszcze zimny

Odpowiedz

Aqq - 1 grudnia 2023

Artykuł nie do końca zgodny z prawdą. W niektórych samochodach system nie wyłącza silnika kiedy temperatura spada poniżej 3 stopni na plusie więc nie trzeba nic ręcznie wyłączać i można normalnie korzystać z auta zimą.

Odpowiedz

Zdzisław - 2 grudnia 2023

Artykuł bez sensu, system start stop można wyłączyć jednym przyciskiem. Jeżeli silnik jest zimny lub niedogrzane wnętrze komputer nie wyłączy silnika.

Odpowiedz

Marian - 2 grudnia 2023

Wszystko zależy od naładowania akumulatora i ilości włączonych odbiorników prądu w samochodzie

Odpowiedz

Stefan - 1 grudnia 2023

Nie jest to prawda.
W moim Audi Q5 z2021 roku komputer potrafi wyłączyć silnik na światłach w zimę niedługo po uruchomieniu. Także … 🫤

Odpowiedz

Maciej - 1 grudnia 2023

To prawda, widzę to u siebie

Odpowiedz

John - 1 grudnia 2023

Bzdury totalne. Zimą system nie działa. Jednostka sterująca zbiera dane min o temperaturze na zewnątrz, temperaturze silnika, nastawiam temperatury wewnątrz i sama decyduje czy włączyć system. Jak jest za zimno, to nie będzie się włączać i tyle. O żadnym niedogrzaniu silnika nie ma mowy.

Odpowiedz

Hahahaha - 1 grudnia 2023

Ja już dawno wywaliłem ten system na najbliższym skrzyżowaniu…

Odpowiedz

Karol - 1 grudnia 2023

I tu się zgad,am, totalna żenada.

Odpowiedz

Rozt - 1 grudnia 2023

Normalne auto analizuje dane i jeśli akumulator jest zbyt słaby lub silnik zimny start-stop jest niedostępny. Kolejny ekspert pisał artykuł. Żenada

Odpowiedz

Stefan - 1 grudnia 2023

👍🏻👍🏻

Odpowiedz

Mirek - 1 grudnia 2023

Powinna być możliwość wyłączenia Start-Stop z ekranu ( komputera w samochodzie )

Odpowiedz

Maciej - 1 grudnia 2023

Witam posiadam s maxa mk2 z roku 21 akumulator musiał być wymieniony na ten bez S. S, orginał ford odrazu ucdsem deaktwowałem to badziewie bo było też denerwujace

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze