Czy system start/stop trzeba wyłączać zimą? Eksperci nie mają wątpliwości
Teoretycznie rozwiązania, które pomagają oszczędzać paliwo i obniżać emisję spalin są dobre i nie powinniśmy ingerować w ich działanie. W przypadku systemu start/stop, szczególnie w okresie zimowym, jest jednak inaczej.
Spis treści
- Jak działa system start/stop?
- Czy system start/stop szkodzi podczas jazdy zimą?
- W jaki sposób wyłączyć system start/stop w samochodzie?
Jak działa system start/stop?
Założenie systemu start/stop jest proste. Jeśli silnik nie pracuje, gdy zatrzymujemy się na światłach lub w korku, to spalamy mniej paliwa i emitujemy mniej szkodliwych substancji. Ręczne gaszenie i uruchamianie silnika w takich sytuacjach szybko rozładuje nam akumulator i przyspieszy zużycie rozrusznika. Nie jest więc rozsądne, ani wygodne.
W samochodach z systemem start/stop stosuje się mocniejszy akumulator (czasami nawet montuje się dodatkowy) oraz rozrusznik, a także bardziej wydajny alternator. W teorii wytrzymują one więc ciągłe gaszenie i uruchamianie jednostki, a do tego wszystko dzieje się automatyczne. Jednostka zostaje wyłączona po zatrzymaniu, a ponowne uruchomienie następuje automatycznie, kiedy tylko wciśniemy sprzęgło lub zdejmiemy nogę z hamulca (w samochodach z automatyczną skrzynią biegów). Komputer dba też o odpowiedni poziom naładowania akumulatora.
Czy system start/stop szkodzi podczas jazdy zimą?
Jeśli zapytalibyście producenta waszego samochodu, to odpowiedziałby z pewnością, że nie ma mowy o tym, żeby system start/stop szkodził autu. Nie zawsze warunki są dobre, aby gasić co chwilę silnik, ale od tego jest komputer, żeby kontrolował sytuację.
Czy dozwolone jest przejeżdżanie między progami zwalniającymi? Wszystko zależy od jednego
W praktyce systemy takie działają kiedy tylko jest dość energii w akumulatorze i nie biorą pod uwagę na przykład tego, że silnik nie jest jeszcze rozgrzany. Jeżdżąc więc zimą z systemem start-stop musimy spodziewać się, że jednostka napędowa będzie się znacznie dłużej rozgrzewać, co niekorzystnie wpływa na jej kondycję. O wiele dłużej będziemy też czekali na nagrzanie się wnętrza.
Jeśli natomiast podróżujemy na stosunkowo niedługich dystansach, może się okazać, że całą zimę przejeździmy na niedogrzanym silniku, który nigdy nie osiągnie właściwej temperatury roboczej, a to tym bardziej jest szkodliwe.
W jaki sposób wyłączyć system start/stop w samochodzie?
System start-stop można wyłączyć niemal w każdym samochodzie. Zwykle możemy to zrobić przyciskiem oznaczony literą „A”, którą otacza okrąg zakończony strzałką, a pod którym znajdziemy napis „OFF”. W nowszych modelach coraz częściej opcja ta jest ukryta w menu systemu multimedialnego. Dezaktywacja systemu start-stop działa tylko (poza kilkoma wyjątkami) do zgaszenia samochodu. Kiedy ponownie wsiądziemy do auta, system trzeba ponownie wyłączyć.
Możliwości wyłączenia systemu start-stop nie znajdziemy za to w hybrydach, a także zniknął on z niektórych modeli w wersjach silnikowych z miękką hybrydą. Często jednak (głównie w niemieckich markach) da się to obejść, wybierając tryb jazdy Sport. Wtedy jednostka pozostaje zawsze włączona.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Komentarze:
Jacek - 4 grudnia 2023
Bzdury chopie wypisujesz
Ja - 3 grudnia 2023
Witam.W wolnossakach(silniki bez doładowania)może sobie być włączony.Pytanie co się dzieje w przypadku silników doładowanych z wcześniej bardzo mocno obciążoną turbiną…?DESTRUKCJA.
MaG - 3 grudnia 2023
Coś mu się wydaje, że ekspertów to wy nie pytaliscie. No chyba, że jakichś kościelnych. W praktyce system start stop bierze pod uwagę nie tylko stopień naładowania akumulatora, ale również temperaturę silnika oraz różnicę temperatur między wnętrzem a zewnętrzem. Ja wyłączam ten system tylko w dwóch przypadkach. W korku, żeby mi co trochę nie gasł i jak kończę jazdę przed planowaną dłuższą przerwą w prowadzeniu, żeby mi zostało jak najwięcej energii w akumulatorze.
ROMAN. K - 3 grudnia 2023
Dokładnie ja też mam Audi a6 c7 i nie zauważyłem żeby jak silnik ma np. 60 stopni żeby mi się auto-stop włączył czyste bzdury!!
Jerzy - 2 grudnia 2023
W poprawnych rozwiązaniach start-stop po prostu nie działa, od temp otoczenia ok. No w Mitsubishi ASX plus 4 stopni, nawet gdy pozostałe parametry są ok. Po co takie artykuły powstają???
M07X - 2 grudnia 2023
520 tys? Bajkopisarz!!!
W mojej Corsie C, akumulator wyterzymał 12 lat eksploatacji w ruchu miejskim, bez start/stop.. Doładowywałem go zawsze dwukrotnie zimą, tak dla zasady.
Użytkownik - 2 grudnia 2023
Mam Dacie Sandero i system blokuje wyłączenie silnika, jeżeli ten jest nie rozgrzany i itp. Nic nie trzeba wyłączać samemu.
Jacek - 2 grudnia 2023
Potwierdzam. System wspópracuje z temperaturą silnika i kimatyzacją. Jeżeli producent uznał, że to dobre rozwiązanie to ja nie kombinuję.
Przejechałem na moim Audi A6 s-line 520 tyś. km i nie mam żadnych problemów z autem.
Kamil - 2 grudnia 2023
Wszystko zależy od producenta i tego jak system został skonfigurowany. Osobiście posiadam Mazdę i system stale analizuje temperaturę silnika i nie wyłączy go jeśli silnik jest zimny, lub też po żwawszej jeździe, za gorący. Mazda też używa 'kapacytorów’ w swoim systemie co ogranicza zużycie akumulatora
Edek kredek - 2 grudnia 2023
Artykuł o niczym i bez sensu start stop jest stosowany ponad ²³lata. I ja różnicy nie widzę tyle że stacyjka od kluczyka się nie psuje.
Jan kowalski - 1 grudnia 2023
U mnie nie tylko nie wyłącz zimą ale i latem kiedy silnik jest jeszcze zimny
Aqq - 1 grudnia 2023
Artykuł nie do końca zgodny z prawdą. W niektórych samochodach system nie wyłącza silnika kiedy temperatura spada poniżej 3 stopni na plusie więc nie trzeba nic ręcznie wyłączać i można normalnie korzystać z auta zimą.
Hahahaha - 1 grudnia 2023
Ja już dawno wywaliłem ten system na najbliższym skrzyżowaniu…
Mirek - 1 grudnia 2023
Powinna być możliwość wyłączenia Start-Stop z ekranu ( komputera w samochodzie )