Świąteczne iluminacje a bezpieczeństwo na drodze. Warto pamiętać o kilku zasadach
Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas wyjątkowy. Również pod względem liczby iluminacji świątecznych, które pojawiają się w wielu miejscach w Polsce. Niewłaściwe umiejscowienie iluminacji może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zdarzały się przypadki, że uniemożliwiała ona prawidłowe odczytywanie znaków drogowych.
Montaż świątecznych iluminacji w pasie drogowym dróg krajowych musi być każdorazowo analizowany przez zarządcę drogi. Ustawa o drogach publicznych nakłada na zarządcę drogi obowiązek dokonania oceny wpływu danej iluminacji na bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Urządzenia stanowiące iluminacje świetlne nie mogą oślepiać uczestników ruchu drogowego. Zakazane jest też ich umieszczanie na elementach infrastruktury drogowej, takich jak znaki, bariery czy bramownice (za wyjątkiem i na podstawie uzyskanej zgody właściciela słupów energetycznych), a ich wysokość nad drogą powinna umożliwić swobodny przejazd pojazdów normatywnych.
Zgodnie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych „zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, wymaga zezwolenia zarządcy drogi, wydanego w drodze decyzji administracyjnej (…)”.
Natomiast ust. 2 pkt 4 tego artykułu stanowi, że „zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:
- prowadzenia robót w pasie drogowym,
- umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
- umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
- zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.”
Z zapisów ustawy jasno wynika, że aby umieścić w pasie drogowym drogi krajowej wszelkiego rodzaju urządzenia stanowiące lub odpowiadające szerokorozumianym świątecznym iluminacjom lub świątecznym dekoracjom, zainteresowany podmiot powinien złożyć odpowiedni wniosek w tym zakresie. Powinien on zostać złożony do właściwego miejscowo Rejonu GDDKiA, który rozpatrzy go w imieniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednocześnie należy mieć na uwadze art. 40 ust. 3 ww. ustawy, który stanowi, że za zajęcie pasa drogowego zarządca drogi zobowiązany jest pobrać opłatę wyliczoną zgodnie z art. 40 ust. 4 i następne tej ustawy. Stosowny wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności można pobrać ze strony GDDKiA.
Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: