
Studenci zaprojektowali bolid z włókna węglowego. Może przejechać nawet do 460 km!
Studenci z Politechniki Lubelskiej zaprojektowali bolid, który może przejechać nawet 460 km na m3 wodoru. Projekt efektywnego energetycznie pojazdu został nagrodzony w międzynarodowym konkursie Shell Eco-marathon, który w tym roku odbywał się poza torem wyścigowym.
Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych energetycznie. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.
W tym roku członkowie jury połączyli się online, aby wybrać zwycięzców w sześciu kategoriach: projekt pojazdu (koncept Prototype i Urban), innowacje techniczne, komunikacja, bezpieczeństwo i zgodność z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Studenci nadsyłali zgłoszenia wraz z materiałami wideo, w których przedstawiali swoje bolidy.
Wiemy, jak bardzo studenci chcieli uczestniczyć w tegorocznych zawodach Shell Eco-marathon Europe. Choć ze względu na pandemię COVID-19 nie udało nam się zorganizować wydarzenia fizycznie, wirtualny konkurs z nagrodami za wyniki poza torem umożliwił nam uhonorowanie ich ciężkiej, całorocznej pracy — powiedział Norman Koch, globalny dyrektor generalny Shell Eco-marathon.
Polska drużyna z Politechniki Lubelskiej zwyciężyła w kategorii projekt pojazdu (Prototype). Jury pochwaliło Hydrogreen Pollub za zwrócenie szczególnej uwagi na ochronę kierowcy. Projekt wyróżnił się nie tylko wyjątkowym designem, ale także zastosowanymi materiałami, które zostały wybrane w oparciu o możliwość ich recyklingu. Wśród nagrodzonych w tegorocznym konkursie Shell Eco-marathon znalazły się również drużyny z Turcji, Holandii, Egiptu, Bułgarii, Francji i Włoch.
Nasz pojazd został zbudowany z włókna węglowego. Dzięki temu rozwiązaniu byliśmy w stanie ograniczyć jego masę własną do niezbędnego minimum. W tym roku pracowaliśmy nad poprawą efektywności systemu paliwowego, w tym sprawnością ogniwa wodorowego. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną ten sezon był dla nas bardzo wymagający, nie planujemy jednak osiadać na laurach. Nagrodę w konkursie przeznaczymy na dalszy rozwój pojazdu i będziemy przygotowywać nasz bolid na 2021 rok, w którym powrócimy do rywalizacji z zespołami z całego świata — mówi Kamil Dubeński z Hydrogreen Pollub.
Chcąc podtrzymać w młodych konstruktorach ducha innowacyjności nawet w czasie pandemii, eksperci Shell i partnerzy konkursu zorganizowali edukacyjne webinary dotyczące technicznych aspektów projektowania wydajnych energetycznie bolidów.
W tym roku przypada 35. rocznica istnienia konkursu Shell Eco-marathon. W tym czasie uczestniczyły w nim tysiące uczniów i studentów z całego świata, którzy budowali niezwykle energooszczędne pojazdy wykorzystujące zróżnicowane źródła energii. Każdy rok przynosi nowe technologie i pomysły, które pozwalają przekraczać osiągać nowe rekordy.
Najnowsze
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
Wyobraź sobie, że tracisz prawo jazdy na pięć lat tylko dlatego, że złamałeś trzymiesięczny zakaz jazdy. Brzmi jak przesada? Ministerstwo Infrastruktury uważa, że to konieczność, by ukrócić plagę kierowców, którzy ignorują prawo. Ale eksperci biją na alarm: „To nieproporcjonalna kara!”. Czy nowe przepisy rzeczywiście poprawią bezpieczeństwo na drogach, czy tylko stworzą kolejne problemy? Sprawdzamy, co się zmieni i dlaczego ten projekt wzbudza tak gorące emocje. -
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
-
Iveco vs rynek ciężarowy w Polsce: czy włoska marka utrzyma swoją przewagę w erze elektromobilności?
-
Ból pleców i drętwienie rąk? Jak motocykliści mogą zadbać o swoje zdrowie?
-
Klara Kowalczyk pierwszą Polką w programie F1 Academy! Kiedy zobaczymy ją w F1?
Zostaw komentarz: