Strefa Czystego Transportu w Warszawie – wszystko co musisz o niej wiedzieć
Nad kierowcami niektórych aut zawisną, a ze stolicy mają zniknąć - czarne chmury (spalin). Strefa Czystego Transportu w Warszawie niedługo zacznie obowiązywać. Co oznacza dla kierowców? Co trzeba wiedzieć, przy wjeździe do miasta? Wyjaśniamy.
Warszawa, jako miasto jest prawnie zobowiązane do wprowadzenia Stref Czystego Transportu. To element walki ze smogiem i trującymi spalinami, które zanieczyszczają miejskie powietrze. Szacuje się, że wprowadzenie SCT poprawi jakość powietrza w stolicy o 30% w ciągu najbliższych 2-3 lat, oraz o 50% w ciągu kolejnych pięciu.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie nie jest niczym nowym, w Europie już takie strefy funkcjonują np. w Berlinie, Atenach, czy Paryżu. W Polsce SCT powstaną też w Krakowie i Wrocławiu.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie większa niż zakładano
Według nowego projektu Strefa Czystego Transportu w Warszawie obejmie ponad dwukrotnie większy obszar niż pierwotnie zakładano. Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Osoby zamieszkałe wewnątrz powyższego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. To oznacza, że mieszkańcy stref bedą mieli cztery lata na przygotowanie się (czyt. wymianę samochodu na nowszy), a reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 roku. Wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT. Podobną ulgą zostaną objęte pojazdy zabytkowe.
Te auta nie wjadą do Strefy Czystego Transportu w Warszawie
Wdrażanie Strefy Czystego Transportu w Warszawie podzielono na kilka etapów. Pierwszy zacznie obowiązywać od lipca 2024 roku, a kolejne co dwa lata. Już od przyszłego roku do Warszawy nie wjadą auta z silnikiem Diesla niespełniające normy Euro 4 (starsze niż 18 lat) oraz samochody z silnikiem benzynowym niespełniające normy Euro 2 (starsze niż 27 lat).
Wprowadzenie SCT wymusi i przyspieszy wymianę samochodów na nowsze. Według władz, stare auta są paliwożerne, kopcą, a technologia się rozwija, więc zmiana na nowsze modele jest naturalnym krokiem. Trudno się z tym nie zgodzić, jednak samochody są coraz droższe, także te używane, więc nie każdego będzie stać na wymianę auta na nowszy (i zarazem droższy). Tego akurat nie przeanalizowano.
Jak sprawdzić normę spalin Euro w samochodzie?
Jak wynika z raportu dotyczącego konsultacji społecznych w Warszawie na temat SCT, wielu mieszkańców ma problem z odkodowaniem europejskich norm dla pojazdów (określonych np. jako Euro 5). Jak w takim razie sprawdzić, jaką normę spalin Euro spełnia mój samochód?
Normę spalin Euro można sprawdzić w aplikacji mObywatel na smartfonie lub na stronie historiapojazdu.gov.pl. Dzięki temu w obu tych miejscach możemy łatwo sprawdzić, jaką normę spełnia nasz pojazd.
Można to też zrobić patrząc na rok produkcji samochodu, choć jest to metoda nie do końca skuteczna. Na przykład, gdy norma Euro 6d weszła w życie 1 stycznia 2020 roku, a nasz pojazd został wyprodukowany po tym tym czasie, wcale nie oznacza, że spełnia te normę. Jeśli dany model był również w produkcji przed 1 stycznia 2020 roku to uzyskał homologację na obowiązującą wcześniej normę. Należy również zwrócić uwagę na datę pierwszej rejestracji na terenie UE.
Normy spalin Euro – daty wprowadzenia
Tak wyglądają daty, w których wprowadzono poszczególne normy spalin Euro dla silników benzynowych i Diesla:
Norma | Data homologacji nowego modelu | Data pierwszej rejestracji w UE |
Euro 1 | 1.07.1992 | 1.01.1993 |
Euro 2 | 1.01.1996 | 1.01.1997 |
Euro 3 | 1.01.2000 | 1.01.2001 |
Euro 4 | 1.01.2005 | 1.01.2006 |
Euro 5 | 1.09.2009 | 1.01.2011 |
Euro 6 | 1.09.2014 | 1.09.2015 |
Euro 6c | 1.09.2017 | 1.09.2018 |
Euro 6d TEMP | 1.09.2017 | 1.09.2019 |
Euro 6d | 1.01.2020 | 1.09.2021 |
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze: