Ewa Kania

Rządzący szykują nowy bat na kierowców. Straż miejska dostanie dodatkowe uprawnienia

Na polskich drogach zaczyna pojawiać się nowa plaga, a rządzący są zdania, że policja sobie z nią nie radzi. Dlatego mowa jest o nowelizacji ustawy, która rozszerzy uprawnienia straży miejskiej do karania kierowców

Spis treści

Straż miejska dostanie nowe uprawnienia do karania kierowców

Jak informuje „Rzeczpospolita”, Komisja Infrastruktury obraduje nad nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym, która ma rozszerzyć uprawnienia straży miejskiej. Powodem jest rosnący problem nieuprawnionego korzystania z buspasów przez kierowców.

Łapaniem takich osób powinna zajmować się policja, ale ta ma pełne ręce roboty w związku z poważniejszymi (i związanymi z wyższymi mandatami) wykroczeniami. Problem jednak narasta i buspasy, mające zapewnić szybkie przemieszczanie się po mieście komunikacji zbiorowej, blokowane są przez kierowców, którzy nie powinni się tam znaleźć.

Zgodnie z projektem nowelizacji, strażnicy miejscy mieliby dostęp do monitoringu i na jego podstawie mogliby karać kierowców łamiących przepisy.

Jaki jest mandat za jazdę buspasem?

Kierowca który bezprawnie porusza się buspasem, nie musi bać się poważnych konsekwencji. Taryfikator mandatów przewiduje za takie wykroczenie jedynie 100 zł oraz 1 punkt karny.

Kto może jeździć buspasem?

Zgonie z rozporządzeniem o znakach i sygnałach drogowych, buspas jest:

(…) przeznaczony tylko dla autobusów lub trolejbusów oraz innych pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.

Widzisz znak D-13? Dla kierowców to zachęta, ale policja tylko czeka na prosty błąd

Poza autobusami miejskimi, mogą jeździć nimi także prywatni przewoźnicy, oferujący stałe kursy w określonych kierunkach. Oprócz tego dodatkowe przywileje wyznaczyła ustawa o elektromobilności:

Art. 148a. 1. Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.

2. Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami.

Dobrze pamiętać, że przywilej nadany kierowcom pojazdów elektrycznych jest ogólnopolski, ale nie nadany na czas nieoznaczony.

Co to jest pas DOP?

Osobną kategorią wyjątków dotyczących buspasów jest pas DOP. Wyznaczany jest przez samorządy, które mogą określić jakie pojazdy, oprócz tych wymienionych w ustawach, mogą legalnie korzystać z buspasów. Wymienione są one wtedy na tablicy informującej o rozpoczęciu buspasa.

Dopuszczenie do korzystania z pasa dla autobusów mogą otrzymać:

  • taksówki,
  • motorowery,
  • motocykle,
  • rowery,
  • pojazdy MTON (Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych),
  • pojazdy służb miejskich (policja, straż miejska, straż pożarna, karetki pogotowia,
  • auta przewożące kierowcę i co najmniej dwóch pasażerów.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze