Starsze kobiety też kierowcy!
Do roku 2020 co piąty kierowca będzie miał ponad 65 lat. Tymczasem z wiekiem organizm zmienia się, co ma niebagatelny wpływ na styl i bezpieczeństwo jazdy. Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault podpowiadają starszym kierowcom, jak dostosować się do zachodzących zmian, aby wciąż podróżować bezpiecznie i komfortowo.
W grupie kierowców w wieku 18-69 lat, którzy są sprawcami wypadków drogowych, osoby po 60. roku życia przyczyniają się do najmniejszej części z nich.** Jednak osoby w tym wieku mają słabszy refleks, dłuższy czas reakcji, częściej cierpią na różne dolegliwości fizyczne. Powinny więc pamiętać, aby dla bezpieczeństwa zarówno własnego, jak i innych użytkowników dróg, zastosować się do kilku prostych porad.
Starsze panie – mimo jazdy w okularach – mogą mieć problemy z czasem reakcji podczas jazdy |
![]() |
fot. Motocaina
|
– Gdy czas reakcji zaczyna się wydłużać, najprostszym rozwiązaniem staje się zachowanie większego odstępu za poprzedzającym samochodem. Aby nie rozpraszać się podczas jazdy, można ograniczyć słuchanie radia, a obowiązek studiowania mapy i pilnowania wytyczania trasy powierzyć pasażerowi
– radzą starszym kierowcom trenerzy ze Szkoły Jazdy Renault. – Można także zainstalować szersze lusterko wsteczne, które ograniczy wielkość „martwego pola”. Z kolei skupienie wzroku na prawej linii namalowanej na granicy jezdni pomoże uniknąć oślepienia przez nadjeżdżający z przeciwka pojazd. Przydatne mogą się okazać specjalne żółte okulary do nocnej jazdy.
Istotne jest dbanie o zachowanie dobrych zdolności motorycznych. Pomoże w tym utrzymywanie stałej aktywności fizycznej i psychicznej. Kierowca nie będzie miał problemu np. z odwracaniem głowy,
i dłużej zachowa możliwość szybkiego reagowania. Warto również skonsultować z lekarzem, czy przyjmowane leki nie mają wpływu na zdolności motoryczne kierowcy. Istotne jest także weryfikowanie swoich umiejętności na specjalnych szkoleniach bezpiecznej jazdy. Szkolenie pod okiem profesjonalnego trenera pozwala na skorygowanie błędów związanych z techniką jazdy, a także umożliwia opanowanie odpowiednich reakcji w obliczu zagrożenia na drodze.
Trenerzy ze Szkoły Jazdy Renault proponują też, aby starsi kierowcy w miarę możliwości unikali podróżowania w godzinach szczytu i w warunkach słabej widoczności. Bardzo ważnym aspektem jest także kształtowanie życzliwych postaw wśród młodszych osób. Starsi kierowcy są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, mającymi ogromne doświadczenie i wyobraźnię, której często brakuje młodszym użytkownikom dróg.
Źródło:
Direct Response Corporation
** www.policja.pl (Wypadki drogowe w Polsce w 2008 roku)
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: