Stacje wodorowe w Polsce. Wodór zatankujesz nie tylko w Warszawie
Stacje wodorowe w Polsce wciąż można policzyć na palcach jeden ręki, ale sieć punktów tankowania wodoru wciąż się rozrasta. Oto lista stacji wodorowych w Polsce.
Wodór, obok energii elektrycznej może stać się głównym źródłem energii do napędu samochodów, gdy te spalinowe odejdą w zapomnienie. Na razie samochody wodorowe stanowią niszę i można traktować je jako ciekawostkę, ale niewykluczone że ta technologia będzie się rozwijać.
Stacje wodorowe w Polsce
Jeśli jednak aut na wodór ma przybywać, sieć dystrybucji tego paliwa musi się rozwijać. Obecnie stacje wodorowe w Polsce można policzyć na palcach jednej ręki, bo obecnie stacji wodorowych w Polsce jest zaledwie trzy. Mówimy o tych działających i szeroko dostępnych. Kilkanaście innych jest jeszcze w planach.
Stacja wodorowa w Warszawie
Otwarto ją we wrześniu 2023 roku w Warszawie przy ul. Tango 4. Inwestorem jest Grupa Polsat Plus i Grupa ZE PAK. Stacja wodorowa działa pod nazwą NESO, co oznacza „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”.
Kilogram wodoru kosztuje tutaj 69 zł, a wodorowa Toyota Mirai (obecnie jedyny oferowany samochód wodorowy) zużywa 0,84 kg/100 km, więc przy obecnej cenie, przejechanie tej odległości kosztuje ok. 59 zł. To koszt porównywalny z autem zużywającym ok. 9 litrów paliwa na 100 km.
Na stacji można spotkać dwa dystrybutory. Jeden tankuje z ciśnieniem 700 barów i jest przeznaczony dla aut osobowych. Drugi działa pod ciśnieniem 350 barów i przeznaczono go dla autobusów. Tankowania samochodu wodorem jest bardzo zbliżone do tankowania gazu LPG. Sam proces trwa ok. 3-4 minut dla auta osobowego, natomiast autobus potrzebuje ok. 15 min do pełnego napełnienia.
Stacja wodorowa w Rybniku
Kolejną stację wodorową w Polsce otwarto w Rybniku na terenie dzierżawionym od miasta. Stacja została zbudowana i uruchomiona również przez Grupę Polsat Plus i Grupę ZE PAK i nosi tę samą nazwę, co stacja warszawska.
Ze stacji wodorowej w Rybniku będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy samochodów napędzanych wodorem. Miasto zainwestowało w ten obiekt, ponieważ swoje zbiorniki będą napełniały tam rybnickie autobusy na wodór, których będzie jeździć aż 20.
Stacja wodorowa w Rybniku działa przy ulicy Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej.
Stacja wodorowa w Solcu Kujawskim
Kolejna stacja wodorowa powstała w Solcu Kujawskim na terenie firmy Solbet przy ul. Toruńskiej 71. Pomimo że stacja powstała na użytek wewnętrzny firmy, która tankuje tam swoje wózki widłowe, można tam także tankować samochody, autobusy i auta użytkowe.
Zielony wodór wytwarzany w Solcu Kujawskim pochodzi z elektrolizera marki NEL zasilanego energią odnawialną. Źródłem odnawialnego prądu jest własna elektrownia wiatrowa oraz panele fotowoltaiczne.
Firma Solbet na razie nie podała, na jakich warunkach osoba z zewnątrz firmy może tankować wodór na stacji w Solcu Kujawskim.
Auta na wodór dostępne w Polsce
Obecnie jedynym samochodem zasilanym wodorem, który można kupić w Polsce jest Toyota Mirai. Druga generacja wodorowej Toyoty jest dużą i luksusową limuzyną opartą na Lexusie LS. Ceny Toyoty Mirai w Polsce startują od 334 900 zł.
Hyundai ma mocne plany na wprowadzenie na polski rynek swojego wodorowego SUVa – Nexo. Samochód jest już sprzedawany na 13 rynkach w Europie, jednak w Polsce koreański producent nie zdecydował się na wprowadzenie go do oferty, bo czeka na rozszerzenie ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru.
BMW iX5 Hydrogen to kolejny samochód napędzany wodorem, choć na razie prototypowy. Auto powstało w wyniku kooperacji z Toyotą, jednak BMW iX5 Hydrogen nie jest przeznaczone do sprzedaży. Auto seryjne ma być gotowe około drugiej połowy tej dekady.
Jak działa samochód wodorowy?
Prąd w samochodzie wodorowym jest wytwarzany z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Nie występuje tutaj żaden proces spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, pojazd emituje z rury wydechowej jedynie destylowaną parę wodną.
Najnowsze
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
“Duży Range”, "flagowy Range” lub - kierując się oznaczeniami producenta - Range Rover L460. Nazw sporo, ale wszystkie dotyczą jednego modelu - najbardziej luksusowego, największego i najdroższego, jaki możecie znaleźć w katalogu Land Rovera. Sprawdziłyśmy, co możemy kupić, jeżeli “zwykły” luksus to dla nas jeszcze za mało. -
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Zostaw komentarz: