Sprzedaż motocykli w Polsce drgnęła
W grudniu 2011 roku zarejestrowano w Polsce 3 061 nowych i używanych jednośladów, więcej o 30,5 procent niż w tym samym okresie 2010. Nowych jednośladów 48 procent więcej - czy to stała tendencja wzrostowa i branża może już zacierać ręce?
fot. Motocaina.pl |
Narazie nie ma co wieszczyć polepszenia koniunktury, bo takie wzrosty mogą równie dobrze spowodować, że w kolejnych miesiącach nie będzie aż tak różowo. Tak czy owak, ponoć idzie ku lepszemu i z tego należy się cieszyć. Będzie wspaniale, jak ten trend utrzyma się conajmniej do końca sezonu. A teraz kilka cyfr, które potwierdzają pozytywną tendencję rynku.
W ciągu całego 2011 roku, liczba pierwszych rejestracji wszystkich jednośladów w Polsce wyniosła 141 031 sztuk i była wyższa o 4,9% (6 612) niż w 2010. Wzrost ten był wynikiem dynamicznego przyrostu rejestracji pojazdów używanych. Zarejestrowano ich 62 809, więcej o 17,3% (9 280 sztuk) niż rok wcześniej. Zadecydowały o tym sprowadzane do Polski używane motorowery – 21 510 (+ 6 168, +40,2% r/r). Używanych motocykli sprowadzono jednak w tym czasie blisko dwa razy więcej – 41 299. Dynamika w tej grupie nie była już tak imponująca. Wzrost wyniósł 8,1% r/r (+3 112).
Wśród nowych jednośladów w całym 2011, odnotowano spadek rejestracji o 3,3% do 78 222 sztuk. Zarejestrowano mniej niż w poprzednim roku nowych motorowerów – 69 261 (-2 916; -4% r/r) i więcej nowych motocykli, w sumie 8 961 (+ 248; +2,8%).
Motocykle
W grudniu 2011 roku zarejestrowano 1 449 nowych i używanych motocykli, więcej o 12,6% (162) niż przed rokiem. Nowych motocykli było 267 (+42; +18,7% r/r) natomiast używanych 1 182 (+120; +11,3%).
W ciągu całego 2011 roku zarejestrowano 50 260 nowych i używanych motocykli. Przełożyło się to na wzrost rok do roku o 7,2% (+3 360). W tym czasie, nowych motocykli zarejestrowano 8 961 zaledwie o 2,8% (248) więcej niż w 2010 roku. Jeszcze w sierpniu, w końcówce sezonu, po dwóch miesiącach spadków rejestracji wydawało się, że rok zamknie się w tej grupie pojazdów, na niższym poziomie niż poprzedni. Jednak dzięki ładnej i długiej jesieni udało się odpracować przyhamowanie sprzedaży obserwowane w letnich miesiącach. Cały rok zamknął się na poziomie zbliżonym do wyników dwóch poprzednich lat (8 713 w 2010r i 8 897 w 2009), jednak ciągle zdecydowanie niższym (-16%) niż jeszcze w przedkryzysowym 2008, kiedy zarejestrowano 10 696 nowych maszyn.
fot. Suzuki |
W 2011 roku najczęściej rejestrowanymi markami wśród nowych były: Romet Motors (1313, spadek o 39,3%), Honda (1061; + 31,5%), która w grudniu wyprzedziła Yamahę (1033, -2,8%). Na czwartym miejscu umocnił swoją pozycję Junak (813, +211,5%). Najwięcej zarejestrowano nowych maszyn z silnikiem do 125 cm3 – 3105, było ich więcej o 5,7% niż w 2010. Udział ich w całym rynku nowych motocykli zwiększył się do 34,7% z poziomu 33,7%. Na pierwszych pozycjach w tej klasie znalazły się Romet, Junak i Honda. Swój udział w rynku zwiększyły maszyny z silnikami powyżej 750 cm3 do poziomu 26,1% wobec 25,4% rok wcześniej. Zarejestrowano w niej 2343 motocykli, więcej o 5,7% niż w 2010 roku. Dominowały w niej niezmiennie: BMW, Harley-Davidson i Yamaha. Najbardziej straciła grupa nowych motocykli z silnikami 125-250cm3 (-357 sztuk, -21,2% r/r) a najwięcej zyskała 250-500 cm3 (+256, + 56,9%)
Wśród używanych motocykli, które stanowiły 82,2% w pierwszych rejestracjach, najbardziej popularne były: Honda (10893;+5,2% r/r), Yamaha (10064; +7,1%) i Suzuki (8115; 5,7%).
Firmy PZPM uczestniczące w wymianie danych* sprzedały w 2011 roku 6 242 motocykli, o 12% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż ta stanowiła około 69,7% całego rynku nowych motocykli wobec 63,9% rok wcześniej.
Motorowery
W grudniu 2011 roku zarejestrowano 1 612 nowych i używanych motorowerów, więcej o 553 (+52,2%) niż grudniu rok wcześniej. Nowych motorowerów było 1 128 (+416; +58,4%) a używanych 484 (+137; +39,5%)
W ciągu 2011 roku zarejestrowano 90 711 nowych i używanych motorowerów. Oznaczało to wzrost o 3,7% w ujęciu rok do roku. Nowe motorowery stanowiły 76,3% wszystkich rejestracji, gdy przed rokiem 82,5%. Zarejestrowano ich 69 261, mniej o -4% niż w 2010 roku. Spadkowa tendencja utrzymała się w grupie nowych motorowerów trzeci roku z rzędu. Zarejestrowano ich mniej o 26,6% niż w 2009 roku i o 49% mniej niż w 2008. Odwrotnie – liczba rejestracji używanych motorowerów w całym 2011 roku, znacznie wzrosła o 40% (+6 168), do poziomu 21 510.
Od początku roku najwięcej nowych motorowerów zarejestrowały marki: Romet Motors (11 944, + 26,7%), Zipp (9 915, +52,9%) i Router (9 109, -3,1%).
Wśród używanych motorowerów dominowały – Peugeot (2366; +10,3%), Piaggio (2 066;-1,8%) i Yamaha (1 826;1,9%)
Firmy PZPM uczestniczące w wymianie danych sprzedały w 2011 roku 18 697 motorowerów, o 63,8% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż ta stanowiła ok. 27% całego rynku nowych motorowerów wobec 15,8% rok wcześniej.
* W wymianie danych uczestniczą: firmy zrzeszone w PZPM – BMW, HONDA, SUZUKI, YAMAHA, POLONIA CUP (POLARIS, VECTRIX), ZIPP, PROBIKE (KAWASAKI), ALL RIDE MOTO (SYM) oraz firmy zewnętrzne – partnerskie w tym projekcie: TRIUMPH i DUCATI
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Najnowsze
-
Audi F1 ogłasza kolejnego kierowcę. To utalentowany Brazylijczyk
Od sezonu 2026 Stake F1 Team Kick Sauber zamieni się w Audi F1. Kilka miesięcy temu niemiecka ekipa ogłosiła, że ich barwy będzie reprezentował doświadczony kierowca Nico Hülkenberg, który aktualnie występuje w zespole Haas. Teraz przyszedł czas na kolejne ogłoszenie - szeregi zespołu zasili jeden z największych talentów motorsportu. -
Nowa Skoda Kylaq – czeski SUV na rynek Indii
-
Europejska premiera Suzuki e-Vitara
-
Ford Ranger – idealny wóz strażacki
-
2-milionowy Mercedes trafi do Polski. Jest to elektryczny SUV
Zostaw komentarz: