
Sprzątanie po kolizji. Kto ma za to zapłacić? Sąd Najwyższy już to rozstrzygnął
Sąd Najwyższy rozstrzygnął, kto odpowiada za zanieczyszczenie jezdni po wypadku komunikacyjnym. Decyzja sędziów raczej nie zachwyci kierowców. Możliwe, że trzeba będzie głębiej sięgnąć do kieszeni.
Po wypadku czy kolizji, w wyniku zniszczenia samochodów, na ulicy zostają odłamki szkła i plastiku, a czasem na jezdnię mogą wylać się płyny z rozerwanych układów pojazdów. Niekiedy może dojść nawet uszkodzenia jezdni. Ponieważ obowiązkiem zarządcy drogi jest utrzymywanie jej w czystości, przepisy rozwiązują kwestię zrobienia porządku po stłuczce. Pojawia się jednak pytanie: kto powinien za to zapłacić?
Do tej pory brakowało jasnej wykładni w tym względzie i najczęściej to zarządca drogi brał na siebie opłacenie kosztów sprzątania. To się jednak wkrótce może zmienić. Jak poinformowało Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, Sąd Najwyższy wydał wyrok w sprawie dotyczącej opłaty kosztów sprzątania ulicy po wypadku.
Sprzątanie po kolizji. Kto ma za to zapłacić?
Sąd Najwyższy zdecydował w sprawie pomiędzy spółką zapewniającą sprzątanie dróg w jednym z opolskich powiatów a firmą ubezpieczeniową.
Postępowanie sądowe, w wyniku którego doszło do skierowania pytania prawnego zainicjowała spółka zajmująca się sprzątaniem dróg powiatowych po wypadkach komunikacyjnych. Łączyła ją umowa z jednym z powiatów na Opolszczyźnie. Spółka obowiązała się ponosić koszty takich prac oraz dochodzić odszkodowań od ubezpieczycieli sprawców zdarzeń drogowych.

Spółka pozwała pewną firmę ubezpieczeniową o zapłatę 7 tysięcy złotych tytułem kosztów usunięcia płynów eksploatacyjnych i odłamków pojazdów po kilku wypadkach komunikacyjnych. Sprawa trafiła przed sąd w Opolu, a ten przyznał spółce rację. Firma ubezpieczeniowa wniosła jednak apelację, argumentując, że w myśl tego wyroku można byłoby żądać pieniędzy również za koszty wyjazdu do wypadku karetki czy policji.
Opolski sąd skierował do Sądu Najwyższego zapytanie prawne w opisanej sprawie. Sąd Najwyższy w decyzji z 20 stycznia 2022 roku stwierdził:
Sprawca wypadku komunikacyjnego i zakład ubezpieczeń, z którym sprawca wypadku jest związany umową ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody związane z ruchem tych pojazdów, odpowiadają wobec zarządcy drogi za szkodę spowodowaną zanieczyszczeniami drogi płynami silnikowymi.
Co to oznacza dla kierowców? Zarządcy dróg mogą zacząć zwracać się do firm ubezpieczeniowych o pokrycie kosztów sprzątania dróg po wypadkach, a wtedy koszty likwidacji szkód wzrosną. W efekcie wzrosnąć mogą również koszty zawarcia polisy OC. Jeśli kierowca będzie nieubezpieczony lub spowoduje wypadek pod wpływem alkoholu czy środków odurzających, prawdopodobnie będzie musiał pokryć koszty sprzątania po kolizji z własnej kieszeni, a to może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Źródło informacji: Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, opracowanie własne
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: