
Specjalne fotoradary na przejazdach kolejowych. PKP bierze się za kierowców
W Polsce jest 13,7 tysiąca przejazdów drogowo-kolejowych. Najwięcej jest takich, na których brakuje zapór, a nawet sygnalizacji świetlnej. Kierowcy nagminnie łamią przepisy, nie zatrzymując się przed torami i doprowadzając do tragicznych wypadków. PKP ma tego dość.
Jak informuje PKP PLK, od początku 2021 roku na przejazdach drogowo-kolejowych miało miejsce 168 wypadków, w których zginęło 41 osób, a 13 zostało ciężko rannych. Czy dzięki nowej technologii tragiczne statystyki ulegną zmniejszeniu?
Kierowcy, rowerzyści i piesi nagminnie łamią przepisy, nie zatrzymując się przed torami. Wielu z nich świadomie przekracza tory mimo uruchomionych czerwonych świateł, a nawet opuszczonych półzapór. PKP ma tego dość i informuje, że dla łamiących zasady przygotuje z GITD specjalny rodzaj fotoradarów.
Urządzenia mają pracować na tej samej zasadzie, co z zestawy do wykrywania wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle. Kamery współdziałają z sygnalizacją i jeżeli przy czerwonym świetle pojazd przekroczy linię skrzyżowania, system wykonuje fotografie przedstawiające pojazd z przodu i z tyłu.
Pięć specjalnych fotoradarów zostanie zainstalowanych przejazdach drogowo-kolejowych. Monika Niżniak, rzeczniczka prasowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, w rozmowie z portalem Autokult.pl wyznała:
W ramach trwającego procesu rozbudowy systemu automatycznego nadzoru pojawi się pięć urządzeń, które będą zainstalowane na przejazdach drogowo-kolejowych.
To ostatni etap rozbudowy systemu. Aktualnie kończą się prace związane z ogłoszeniem zamówienia. Urządzenia mają zostać uruchomione do końca 2023 roku. Na razie nie ma jeszcze decyzji co do ich rozmieszczenia. Lokalizacja urządzeń będzie konsultowana z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Fotoradary to nie wszystko. PKP Polskie Linie Kolejowe od lat prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd”, dotyczącą przejazdów drogowo-kolejowych.
W szkołach, które zgłoszą taką chęć, odbywają się zajęcia dotyczące bezpiecznego pokonywania torów. Pracownicy Straży Ochrony Kolei w okresach zwiększonego ruchu rozdają ulotki i obserwują ruch na wybranych niestrzeżonych przejazdach. Organizowane są także pokazy z symulacją wypadku na przejeździe. Takie wydarzenia naocznie uświadamiają, z jakimi ogromnymi siłami mamy tu do czynienia i jak iluzoryczną ochroną w zderzeniu z pociągiem jest karoseria samochodu. Kolosalna różnica wagi sprawia, że maszynista nie jest w stanie efektywnie zahamować, a auto jest miażdżone niczym zabawka.
Za swoje działania PKP zostało nominowane w tegorocznej edycji nagród Komisji Europejskiej „Excellence in Road Safety Awards 2021” za działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: