Karolina Chojnacka

Specjalne fotoradary na przejazdach kolejowych. PKP bierze się za kierowców

W Polsce jest 13,7 tysiąca przejazdów drogowo-kolejowych. Najwięcej jest takich, na których brakuje zapór, a nawet sygnalizacji świetlnej. Kierowcy nagminnie łamią przepisy, nie zatrzymując się przed torami i doprowadzając do tragicznych wypadków. PKP ma tego dość.

Jak informuje PKP PLK, od początku 2021 roku na przejazdach drogowo-kolejowych miało miejsce 168 wypadków, w których zginęło 41 osób, a 13 zostało ciężko rannych. Czy dzięki nowej technologii tragiczne statystyki ulegną zmniejszeniu?

Kierowcy, rowerzyści i piesi nagminnie łamią przepisy, nie zatrzymując się przed torami. Wielu z nich świadomie przekracza tory mimo uruchomionych czerwonych świateł, a nawet opuszczonych półzapór. PKP ma tego dość i informuje, że dla łamiących zasady przygotuje z GITD specjalny rodzaj fotoradarów.

Urządzenia mają pracować na tej samej zasadzie, co z zestawy do wykrywania wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle. Kamery współdziałają z sygnalizacją i jeżeli przy czerwonym świetle pojazd przekroczy linię skrzyżowania, system wykonuje fotografie przedstawiające pojazd z przodu i z tyłu.

Pięć specjalnych fotoradarów zostanie zainstalowanych przejazdach drogowo-kolejowych. Monika Niżniak, rzeczniczka prasowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, w rozmowie z portalem Autokult.pl wyznała:

W ramach trwającego procesu rozbudowy systemu automatycznego nadzoru pojawi się pięć urządzeń, które będą zainstalowane na przejazdach drogowo-kolejowych.

To ostatni etap rozbudowy systemu. Aktualnie kończą się prace związane z ogłoszeniem zamówienia. Urządzenia mają zostać uruchomione do końca 2023 roku. Na razie nie ma jeszcze decyzji co do ich rozmieszczenia. Lokalizacja urządzeń będzie konsultowana z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Fotoradary to nie wszystko. PKP Polskie Linie Kolejowe od lat prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd”, dotyczącą przejazdów drogowo-kolejowych.

W szkołach, które zgłoszą taką chęć, odbywają się zajęcia dotyczące bezpiecznego pokonywania torów. Pracownicy Straży Ochrony Kolei w okresach zwiększonego ruchu rozdają ulotki i obserwują ruch na wybranych niestrzeżonych przejazdach. Organizowane są także pokazy z symulacją wypadku na przejeździe. Takie wydarzenia naocznie uświadamiają, z jakimi ogromnymi siłami mamy tu do czynienia i jak iluzoryczną ochroną w zderzeniu z pociągiem jest karoseria samochodu. Kolosalna różnica wagi sprawia, że maszynista nie jest w stanie efektywnie zahamować, a auto jest miażdżone niczym zabawka.

Za swoje działania PKP zostało nominowane  w tegorocznej edycji nagród Komisji Europejskiej „Excellence in Road Safety Awards 2021” za działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze