Spadek rejestracji motocykli i motorowerów w Polsce
Sprzedaż motocykli i motorowerów była dobra - w pierwszym kwartale tego roku. Niestety kwiecień i maj jest zatrważająco słaby.
Rejestracje motocykli i motorowerów w Polsce od stycznia do maja 2014 roku – analizy PZPM na podstawie danych CEP (MSW)
W maju zarejestrowano 6 392 sztuki nowych jednośladów, czyli mniej o 2 814 niż przed rokiem (-30,6% r/r). Spadek był więc głębszy niż w kwietniu. Jest to zarazem najgorszy wynik maja od 2005 roku, kiedy zarejestrowano 3 306 nowych jednośladów. Spadek dotyczy zarówno motocykli (-11,8% r/r), jak i motorowerów, których zarejestrowano aż o 1/3 mniej. Dobry pierwszy kwartał, w którym jednak zawsze rejestruje się mniej jednośladów niż w ciepłych miesiącach roku, nie wystarczył, żeby zrekompensować straty z kwietnia i maja. Liczba rejestracji nowych jednośladów liczona od początku roku – 22 481 sztuk – jest o 8,1% niższa niż w tym samym okresie 2013 roku (-1 991 sztuki).
Używanych jednośladów sprowadzonych do Polski zarejestrowano w maju 6 666. To również jest wynik słabszy niż w maju 2013r. (-1 063 szt., -13,8%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 26 220 (+5,4% r/r, +1 333 szt.).
MOTOCYKLE
W maju zarejestrowano 1 048 nowych motocykli. Oznacza to spadek o 11,8% (-2 814 sztuki) r/r. Od początku roku zarejestrowano 3 847 (+3,7% r/r, +139 szt.) maszyn. Najpopularniejszymi marki motocyklowymi w tym roku są: BMW (535 szt., +43,4% r/r), które przed rokiem na koniec maja było drugie; drugi ROMET MOTORS (503, -9,9%), a trzecia YAMAHA (493, +43,7%).
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku, największym powodzeniem wśród kupujących nowe motocykle, cieszyły się maszyny z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Ten segment stanowi aż 40,5% całego rynku i urósł w tempie 24,7%. Króluje w nim BMW, na które przypada prawie 1/3 nowych rejestracji.
![]() |
Kolejną grupą cieszącą się dużą popularnością są motocykle z silnikami o pojemnościach do 125 cm3, które po pięciu miesiącach br. miały 19,5% udział w rynku, o ponad trzy punkty procentowe niższy niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 750 szt. czyli mniej o 95 (-11,2%) niż w analogicznym czasie ub.r. – jednocześnie ponad 2 razy mniej niż motocykli najcięższych. Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3 zajmują 17,8% rynku (683 szt., -17,9% r/r).
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku, w segmentach funkcjonalnych niezmiennie największą popularnością cieszą się motocykle typu STREET. Zanotowały one jednak spadek liczby rejestracji do 1 339 szt. (-10,6% r/r; -158). Ich udział w rynku zmniejszył się o 5,6 punktu procentowego. W tej kategorii klienci najchętniej wybierają YAMAHĘ (277 sztuk). Na drugim miejscu podium znajdują się wszechstronne motocykle typu ON/OFF, które zwiększyły swój udział w rynku o 3,6 punktu procentowego do 19,8%. W porównaniu z ubiegłym rokiem zarejestrowano ich o 27,1% więcej. W tej kategorii najwięcej sprzedaje BMW (323 sztuk). Motocykle typu CHOPPER & CRUISER mają 14,2% rynku. Liderem w tej kategorii jest ROMET MOTORS (177 sztuki), a za nim HARLEY-DAVIDSON (118 sztuk).
![]() |
W maju spadły także wyniki rejestracji sprowadzonych pojazdów używanych. Zarejestrowano ich 5 157 (-8,4% r/r). Jednak licząc od stycznia do maja ten rok jest lepszy niż poprzedni. Od początku roku zarejestrowano 20 795 motocykli, czyli 9,1% więcej niż w tym samym okresie 2013 roku. Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku to HONDA (5 144 szt.), YAMAHA (4 778) oraz SUZUKI (3 940). Wszystkie te marki zanotowały spadek rejestracji w maju, ale utrzymały kilku procentowy wzrost w pierwszych pięciu miesiącach.
MOTOROWERY
W maju zarejestrowano mniej o 1/3 nowych motorowerów niż przed rokiem, czyli 5 344 sztuk (-2 674). Od początku roku zarejestrowano ich 18 634. Oznacza to spadek o 10,3% r/r (-2 130 szt.).
Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą ROMET MOTORS (7 183 szt.), który jednak zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-16,2% r/r). Drugi jest JUNAK, który zanotował największy wzrost wśród dziesięciu najpopularniejszych marek (2 363, +110%), a trzeci ZIPP (2 156 szt., -8,3%). Za podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (1 532, -24,9%). Sprzedaż tych czterech polskich marek stanowi ponad 2/3 całego rynku nowych motorowerów.
W okresie od stycznia do maja zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 5 425 motorowerów używanych sprowadzonych z zagranicy. Jest to mniej o 6,8% i 396 sztuk niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: PEUGEOT (852 szt., -5,4% r/r), PIAGGIO (671, -1,9%), YAMAHA (595, -6,6%).
![]() |
![]() |
PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH I UŻYWANYCH JEDNOŚLADÓW w POLSCE
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Źródło:Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Najnowsze
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
Zmieniony na początku 2022 roku taryfikator mandatów był prawdziwą rewolucją, ponieważ kilkukrotnie podniósł wysokość kar, jakie można otrzymać za przewiny na drodze. Obecnie jest to nawet 30 tys. zł. Sprawdzamy, za co można dostać rekordowe mandaty. -
Przeterminowane paliwo! Czy paliwo ma termin przydatności?
-
Samochody na LPG do 20 tys. zł – oto 10 najlepszych modeli i ich dane techniczne
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zostaw komentarz: