Wiesz co to jest skrzyżowanie typu X? Odpowiesz szybko, kto ma na nim pierwszeństwo?
Umiejętność natychmiastowego określenia pierwszeństwa na skrzyżowaniu, to jedna z najważniejszych umiejętności potrzebnych na drodze. Nie wszyscy kierowcy ją niestety posiadają, często radząc sobie intuicyjne lub reagując na zachowanie innych kierowców. Trudności pojawiają się, gdy zapytać ich o zagadnienia teoretyczne, na przykład takie, kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu typu X.
Spis treści
- Jakie przepisy obowiązują na skrzyżowaniu typu X?
- Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu typu X?
- Typowe błędy na skrzyżowaniach równorzędnych
Jakie przepisy obowiązują na skrzyżowaniu typu X?
Wbrew pozorom określenie „skrzyżowanie typu X” odnosi się nie tylko do uproszczonego wyobrażenia jego kształtu. Litera „X” znajduje się nawet na znakach ustawianych przed takimi skrzyżowaniami. Zgonie z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
Znak A-5 „skrzyżowanie dróg” ostrzega o skrzyżowaniu dróg, na którym pierwszeństwo nie jest określone znakami.
Znak który informuje, że znaki niczego w danym miejscu nie określają? Brzmi to osobliwie, ale ma swoją ważną funkcję. Na przykład w miejscach, gdzie krzyżują się dwie drogi, z których jedna sprawia wrażenie „głównej” a druga podporządkowanej, chociaż tak naprawdę są równorzędne. Znak A-5 nie zawsze jest jednak ustawiany, ponieważ brak znaków również oznacza, że mamy do czynienia ze skrzyżowaniem typu X.
Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu typu X?
Skrzyżowanie typu X to skrzyżowanie równorzędne, a w takim przypadku musimy odwołać się do przepisów ogólnych. Zgodnie z nimi należy stosować zasadę prawej ręki. To znaczy, że kierujący zbliżający się z naszej prawej strony ma przed nami pierwszeństwo. Jeśli spotkają się na przykład trzy pojazdy, to przepuszczają się po kolei, zgodnie z powyższą zasadą.
Tankujesz samochód metodą „do pierwszego”? Jak nie, to od dzisiaj zaczniesz
Zasada prawej ręki ma jedną wadę – gdy spotkają się cztery pojazdy, wszyscy powinni najpierw udzielić sobie nawzajem pierwszeństwa. Wtedy pozostaje rozstrzygnięcie na zasadzie uprzejmości i dobrej woli. Jeden z kierujących musi zrezygnować ze swojego pierwszeństwa, wyraźnie to sygnalizując. Po przepuszczeniu jednego auta, sprawa zostaje rozwiązana.
Typowe błędy na skrzyżowaniach równorzędnych
W miejscach gdzie nie są ustawione żadne znaki, kierowcy mają tendencje do kierowania się intuicją, przyzwyczajeniami, lokalnymi „zwyczajami” oraz przekonaniem, że skoro jadą prosto, to mają pierwszeństwo.
Podstawowym błędem na skrzyżowaniach typu X jest niezwracanie uwagi na znaki, co powoduje problemy z określeniem pierwszeństwa przejazdu.
Nie każdy kierowca wie też, na co wskazuje znak A-5. Podobnie nie każdy potrafi wyjaśnić, czym jest zasada prawej ręki, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Ryzyko zaistnienia powyższych błędów może wzrastać, jeśli dane skrzyżowanie nie wygląda jak równorzędne. Jeśli jedziemy drogą nieco szerszą lub posiadającą dodatkowe elementy (jak miejsca parkingowe, droga dla rowerów), łatwo ulec wrażeniu, że jedziemy drogą „główną” i to my mamy pierwszeństwo. Tymczasem decydują o tym znaki.
Skrzyżowania typu X czyli równorzędne, często spotykane są na uliczkach osiedlowych, gdzie czasami panują lokalne „zwyczaje”. Niepisana zasada, która droga uznawana jest za tą z pierwszeństwem. Nie każdy niestety musi o tym wiedzieć, a wtedy nietrudno o zderzenie kierowcy „miejscowego” z „przyjezdnym”.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze: