Skrzyżowania i martwe pole: daj się zobaczyć

Wedle oficjalnych danych ponad 1/3 wypadków z udziałem motocyklistów zdarza się na skrzyżowaniach. Powtarzają się również alarmujące doniesienia: kierowcy często przyznają, iż nie widzieli motocyklisty aż do chwili zderzenia.  

W 2011 roku motocykliści uczestniczyli w 2359 wypadkach, w których zginęło 271 kierujących motocyklami oraz 21 ich pasażerów, a 2109 motocyklistów i 330 pasażerów zostało rannych.

Niezwykle ważne jest zachowanie bezpiecznego odstępu od motocykla – nie standardowych 2, ale nawet 4 sekund. Należy pamiętać, że  w razie zderzenia kierowca motocykla jest kilkadziesiąt razy bardziej narażony na ryzyko śmierci niż kierowca auta. Wyjątkowo dużo wypadków zdarza się między godziną 11.00 a 20.00, więc warto w tym czasie jeszcze bardziej zwiększyć czujność, tym bardziej że motocykl jest znacznie mniej widoczny niż inne pojazdy.

Trzeba być wyjątkowo uważnym podczas skrętu w lewo – trudno jest ocenić szybkość motocykla, a jego kierunkowskaz może być przypadkowo włączony lub też nie wyłączył się automatycznie po skręcie. W wielu maszynach kierunkowskaz nie wydaje odgłosu lub też jadący szybko kierowca może go nie słyszeć, dlatego znacznie łatwiej niż w samochodzie popełnić błąd i sygnalizować inny kierunek ruchu od tego, w stronę którego zmierzamy. Kierunkowskaz może być też po prostu trudno zauważyć, dlatego należy być czujnym na inne sygnały, takie jak ruch głowy motocyklisty, sugerujący sprawdzanie drogi przed skrętem lub pochylenie ciała w jedną ze stron.

Motocykliści są równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, więc należy szanować ich prawo do jazdy. Nie zapominaj dawać kierującym motocyklami przestrzeni do zmiany pasa i odpowiednio wcześnie sygnalizuj manewr, jaki planujesz wykonać. Sprawdzaj lusterka, pamiętaj o martwych polach, szczególnie przy zmianie pasa. Motocykl jest na tyle mały, że cały może znaleźć się w martwym polu.

Skrzyżowania są szczególnie niebezpieczne
fot. Renault

Jeżeli zaś chodzi o motocyklistów: zawsze dostosowuj prędkość do warunków na drodze. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Skrzyżowania powinno się pokonywać wolno, wolno też należy do nich dojeżdżać. Zawsze trzeba mieć na uwadze, że możemy znajdować się w martwym polu innego kierowcy. Kiedy skręcamy w prawo, starajmy się ustawić na pasie pod kątem ok. 45 stopni, żeby być bardziej widocznym dla kierowców za nami. Takie ustawienie sprawia też, że inni uczestnicy ruchu nie będą próbowali ustawić się bezpośrednio przy motocyklu. Należy również mieć na uwadze, że środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy, ponieważ może znajdować się na nim olej z innych pojazdów, który w czasie deszczu może przyczynić się do poślizgu.

Odpowiednio wcześnie należy sygnalizować plan skrętu, ale ważny jest też odpowiedni ubiór – jaskrawe, żywe kolory zwiększają widoczność. Ubiór ma znaczenie nie tylko dla widoczności, ale i bezpieczeństwa – motocyklista powinien zawsze zakładać ubranie z długimi rękawami i nogawkami, rękawiczki, specjalne stroje z wzmocnieniami na kolanach i łokciach, ale też takie, które nie utrudniają ruchów. A przede wszystkim zawsze należy zakładać kask.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze