Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest elementem układu napędowego, w którym pełni szereg ważnych zadań.
Automatyczna skrzynia biegów o 6 przełożeniach. |
Fot. Hyundai |
Najczęściej spotykane są przekładnie mechaniczne, które we współpracy ze sprzęgłem, pośredniczą w przeniesieniu momentu napędowego od silnika do kół jezdnych. Moment dostarczany od silnika do skrzyni biegów zostaje „modyfikowany”, dzięki przełożeniom, które zmienia kierowca dźwignią zmiany biegów, dobierając w ten sposób odpowiednie koła zębate do współpracy. Efektem jest możliwość jazdy z wyższą prędkością (wysokie biegi) lub ze zwiększonym momentem napędowym (niskie biegi), niż wynikałoby to z charakterystyki silnika. Korzystając z rozpiętości przełożeń (reduktor pozwala jeszcze ją zwiększyć) w skrzyni biegów kierowca uzyskuje możliwość ekonomicznej i cichej jazdy. Oprócz skrzyń biegów mechanicznych, stosowane są przekładnie automatyczne i zautomatyzowane. W stosunku do tradycyjnych, mechanicznych skrzyń przekładniowych, skrzynie automatyczne i zautomatyzowane mają kilka istotnych zalet: kierowca nie musi zmieniać biegów ani wciskać pedału sprzęgła (czasami jedynie podczas ruszania z miejsca lub przy zatrzymywaniu), dzięki czemu może lepiej koncentrować się na sytuacji na drodze.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: